kej ulici sa dostanú len deti s vyšším IQ, ako má bežný dospelý človek. V tomto roku majú medzi deťmi dievčatko, ktoré dosiahlo hranicu stošesťdesiat bodov, čo je najvyššia hranica v histórii školy. Minimálna hranica pre prijatie do triedy pre mimoriadne nadané deti je stotridsať bodov. „Ďalším testom sa overuje schopnosť detí čítať, písať a počítať,“ vysvetľuje riaditeľ školy Slavomír Banáry. „Najdôležitejšia je ale vlastnosť, na ktorú existuje v češtine pekný výraz „zvídavý“. Zhodou okolností dievčatko s najvyšším IQ dosiahlo aj najvyšší počet bodov v tomto teste. Sú to výnimočné deti, obdivujem ich myšlienkové pochody a obrovskú energiu, ktorú majú v sebe. Keď si sadnem na chvíľu do niektorej z týchto tried, vždy ma pozitívne naladia.“
Triedy s nadanými deťmi sú vyčlenené v samostatnej budove a majú k dispozícii sedem tried. Hoci ich je v triedach maximálne štrnásť až dvadsať, počas matematiky, slovenčiny a angličtiny sa delia na skupiny. V tejto budove nezvoní a deti vraj vydržia byť koncentrované aj dve hodiny. To sa však stáva málokedy. Tešia sa na prestávku, ktorú im podľa potreby určí pani učiteľka a počas nej si púšťajú hudbu. Učia sa aj z bežných učebníc, nepreberajú učivo starších ročníkov. Využívajú predovšetkým encyklopédie, ktoré už niektoré ovládajú dokonale. Majú špeciálne žiacke knižky aj vysvedčenia. V informatike sú často ďalej ako ich učiteľky.
„Neustále si žiadajú nové informácie, neuspokoja sa so stručnou odpoveďou,“ opisuje svojich štvrtákov učiteľka Jana Rumanová. „Niektorí sú neuveriteľne tvrdohlaví alebo perfekcionisti. Ďalší zas nechápu, prečo si majú upratať svoje veci na lavici. Podaktorí sa prejavili až v druhom alebo treťom ročníku. Zo začiatku si všetci ťažko zvykali. Predtým v škôlke vynikali a zrazu mali konkurenciu. Teraz je z nich kolektív. Deti majú veľmi rady predmet obohatenie, kedy si môžu vybrať témy, ktorým sa budeme venovať. Často si nosia domáce úlohy na disketách, čo nie zvykom na bežných školách.“
Rodičia prispievajú mesačne dvesto korún na nákup nových encyklopédií a učebného materiálu. Podľa učiteľky Miriam Hajrovej mimoriadne nadanie nezávisí od vzdelania rodičov. Vzdelaní rodičia sa však viac venujú novým trendom a väčší význam kladú na vzdelanie a rozvoj svojich detí. Medzi deťmi sú v tomto školskom roku napríklad aj tri súrodenecké dvojice.
Jolana Čuláková