Masa ľudí pred vchodmi, bitka o nákupné košíky i tovar, „vybielené“ regály - asi takto to vyzeralo v nejednom z nich. Avšak spotrebiteľ by si mal dávať pozor a riadne si prekontrolovať, čo mu pokadníčka nablokovala na účet. Totiž najčastejšou chybou obchodných reťazcov je, že tovar uvedený v katalógu má nižšiu cenu, ako je účtovaná na registračnej pokladnici. Takisto sa stáva, že reťazce nemajú tovar, ktorý je uvedený v letáku, ale nahrádzajú ho iným typom výrobku. Častou chybou je aj to, že percentuálna zľava sa vypočítava z inej ceny, ako bola uvedená v cenovej evidencii. Takéto správanie reťazcov je podľa inšpektorátu SOI neseriózne, neetické a ide o klamanie spotrebiteľa. Preto keď ľudí opustí výpredajová eufória a doma si očami prebehujú položky na blokoch, až potom zistia, aká je pravda. Vtedy sa zvyknú vo veľkom hromadiť sťažnosti od spotrebiteľov. Obchodnému reťazcu Carrefour dokonca hrozí za avizovaný výpredaj storočia pokuta do dvoch miliónov korún, pretože diskriminoval spotrebiteľsku verejnosť tým, že neboli k dispozícii tie druhy tovarov a v takom množstve, v akom ho mali vybrané skupiny obyvateľov pred oficiálnym otvorením predajne. Ako uviedla ústredná riaditeľka SOI Nadežda Machútová, došlo k predraženiu tovarov, porušeniu informačných povinností, k priamemu okrádaniu spotrebiteľov pri platení za tovar a k nejasným nákupným podmienkam tým, že tovar nebol vo veľa prípadoch jasne identifikovateľný. Carrefour nie je jediný, ktorý preverovala Slovenská obchodná inšpekcia. Pod ich drobnohľadom už sú aj ostatné veľké obchodné reťazce - Tesco, Kaufland, Lidl a Hypernova. Či aj tam výpredaj súvisel s porušením pravidiel, sa ukáže v najbližších týždňoch.
Autor: mm