Toľko rozostavaných stavieb si Topoľčanci nepamätajú už minimálne pätnásť rokov. O nich a súvisiacich témach sme hovorili s Petrom Jurkovičom, predsedom komisie výstavby, územného plánovania a dopravy MsZ v Topoľčanoch. Nové domy na staré miesta „Dôležité je, že sa stavia aj v strede mesta, čím sa v Topoľčanoch obohacuje ich mestský charakter, ich príťažlivosť i občiansky komfort,“ hovorí P. Jurkovič na úvod, „ako komisia preto obhajujeme jedinú požiadavku. Aby sa zachovala typická štruktúra ulíc, radová zástavba a šikmé strechy, lebo tie sú popri fasádach výrazným mestotvorným prvkom v historickom centre mesta.“ Pripravovaná zástavba plôch po asanovaných domoch, ktoré sa dlhé roky využívali ako parkoviská, by mala prispieť k pestrosti a individualizácii vzhľadu jednotlivých budov. Keďže zatiaľ nie je obsadená funkcia hlavného architekta mesta, komisia výstavby chce v tomto procese plniť zmysluplnú úlohu. „Dnešné parkovisko na Škultétyho ulici bude rozdelené podľa vypracovanej štúdie na jednotlivé parcely,“ vysvetľuje doktor Jurkovič, „tým bude viac vlastníkov, aby sa predišlo zjednodušujúcej unifikácii, ktorá sa dosť podpísala napríklad na vznikajúcom komplexe stavieb medzi Domom kultúry a internátom obchodného učilišťa. Mesto má záujem, aby aj bloková zástavba pútala originálnymi črtami. Výsledok bude tiež závisieť od toho, či bude stavať budovy jedna alebo viac firiem. Komplex polyfunkčných domov bude mať vnútroblokový dvor, pasáže, ale aj priestory na skladovanie a manipuláciu s odpadom.“ Budú aj parkoviská Mesto bude nahrádzať plochy parkovísk novými priestormi, ktoré budú upravené. Plocha pred Domom kultúry sa už pripravuje, projektuje sa parkovisko na Zelenom rínku (oproti „modráku“), ktoré bude k dispozícii ešte tento rok. Ďalšie parkovanie v centre bude mesto riešiť na nevyužitých plochách areálu autobusovej stanice. Stred mesta je kľúčom k jeho atmosfére, k jeho koloritu a mentalite obyvateľov, ak možno v meste niečo také identifikovať. P. Jurkovič uvádza ako príklad rozhodnutie jednej nemeckej firmy, ktorá prijala ponuku Zvolena na vybudovanie svojho závodu na okraji mesta. Jedným z dôvodov príchodu firmy do Zvolena bolo vraj to, že mesto má pekné centrum a šesť nemeckých rodín ich zamestnancov sa v ňom bude dobre cítiť. „Som presvedčený, že aj Topoľčany budú pútať pozornosť návštevníkov svojím centrom,“ tvrdí predseda mestskej komisie. Čo teda s časťou východnej línie hlavného námestia, ktorá je skôr odpudzujúca než lákajúca? „To, čo je v strede mesta mestským majetkom, je opravené, zmodernizované, a preto sú priam tragédiou nezastavané preluky a chátrajúce zvyšky stavieb, kde už dávno mohli stáť novostavby, hodnotná architektúra. Je to do očí bijúci stav v kontraste s tým, čo sa už na námestí urobilo.“ Mnohí občania sú presvedčení, že vedenie mesta a poslanci neurobili pre zmenu tohto stavu dosť. „Nemáme inú možnosť, len s nevôľou strpieť jestvujúci stav, pretože ide o súkromné pozemky. Tak ako v prípade iných privátnych pozemkov, aj tu musíme rešpektovať nedotknuteľnosť vlastníckych práv. Isté možnosti sú v daňovom zaťažení, ale za nádejný spôsob pokladám skôr seriózny dialóg s vlastníkmi a ich motiváciu,“ vysvetľuje doktor Jurkovič. Možno, že vplyv na rozhodnutie zatiaľ ľahostajných vlastníkov bude mať obnova Ulice T. Vansovej, poslednej „poľnej cesty“ v centre mesta. Mesto vyzvalo majiteľov susediacich pozemkov, aby si v predstihu urobili prípojky na inžinierske siete a rozvody. Po nich prídu azda aj budovy. Drahá mestská doprava Komisia má v agende aj dopravu. Predsedu a jeho kolegov poslancov trápi predovšetkým mestská doprava. SAD Nitra, poskytovateľ tejto služby, žiadal od mesta dotáciu takmer 7 miliónov korún, hoci vlani dostal iba 960-tisíc. „Takáto požiadavka je ťažko prijateľná, muselo by sa neúmerne ubrať z niektorej inej rozpočtovej kapitoly. Ale z ktorej?“ pýta sa predseda komisie. „Aj keď ide o verejný záujem, poskytnúť podnikateľovi sumu s takým nárastom si neviem predstaviť. To neznamená, že ja alebo poslanci zastupiteľstva by boli proti MHD. Nazdávam sa, že hospodárnosť a efektívnosť mestskej dopravy by sa zlepšila zmenou trasy liniek, pretože dnes si cestujúci môže pripadať ako na vyhliadkovej okružnej jazde po meste. Takisto prevádzkovateľ by mal koordinovať dopravu s požiadavkami podnikov v meste, ktorých zamestnanci využívajú MHD na dopravu do a zo zamestnania. Napokon zastupiteľstvo odobrilo dvojmiliónovú dotáciu. K tomu treba prirátať ďalšiu nepriamu dotáciu pre SAD - jednokorunové ročné nájomné za autobusovú stanicu“. Takže podpora zo strany poslancov je. Len všetci majú zodpovednosť za pokrytie aj ďalších požiadaviek a potrieb, ktorých funkčnosť a prevádzka je existenčne spojená s rozpočtom mesta.