Mali by naplniť 12 tried, čo je o tri menej, než sa ich otváralo v minulom školskom roku. Krátkodobá, a teda vierohodná prognóza hovorí o tom, že tento trend bude pokračovať, samozrejme, nielen v okresnom meste. Po zrušení ZŠ na Gagarinovej ulici je v meste päť školských obvodov, a preto by bolo ideálne, keby sa na každú zo škôl prihlásilo 48 prváčikov. Štatistika zápisov má však ďaleko od ideálu. V ZŠ na Škultétyho ulici sa zapísalo 70 detí a v ZŠ na Tribečskej ulici dokonca 81. Obvod-neobvod, na Tovarnícku ulicu chce chodiť 16 detí (z nich sú 4 z inej obce), do škôl na Hollého a na Gogoľovej ulici po 35. Príťažlivosť škôl je v niečom úplne inom, než v územnej dostupnosti. Napríklad z 57 detí, ktoré bývajú v obvode školy na Gogoľovej ulici, rodičia zapísali do nej iba 24 z celkového počtu 35. Rovnako sa ukázala ako nepríťažlivá škola na Hollého ulici pre viac ako štyri pätiny rodín v obvode. Z 53 zapísalo svojho prváčika do tejto školy iba 10, uprednostňujúc školy na Škultétyho (19), Tribečskej (17) a Gogoľovej ulici (7)... Na prvý pohľad mätúci pohyb detí nie je ničím iným než spontánnym prejavom osobných záujmov, ktoré, samozrejme, nehľadia na nejaké administratívne optimá. Kto bol vlani na jar v telocvični ZŠ na Hollého ulici, keď svoju storočnú školu "bránili" učitelia i rodičia, mohol ich zápalu a dôrazu aj fandiť. Lenže o budúcnosti školy rozhodujú rodičia detí, ktoré ešte len do školy pôjdu. A tí, podľa všetkého, nemajú žiadne sentimentálne pohnútky. Podľa slov vedúceho oddelenia topoľčianskeho magistrátu Miroslava Gogu a podľa finančnej matematiky, základná škola, ktorá má 500 žiakov, sa o svoju existenciu pri jestvujúcich pravidlách financovania nemusí obávať. Riaditeľ takej školy už má aj manévrovací priestor na platovú motiváciu, napríklad nedostatkových učiteľov cudzích jazykov. Zo zápisovej štatistiky vyplýva, že na troch školách by nemali v prvých triedach ani po 20 detí, a preto mestskí poslanci odobrili návrh školskej komisie MsZ, aby sa urobili presuny detí do škôl v obvodoch, v ktorých deti bývajú. Ide o dvanásť prvákov. Túto právomoc dáva zákon zriaďovateľovi školy. Princíp ponuky a dopytu sa zatiaľ v topoľčianskom základnom školstve neudomácnil. Školské oddelenie MsÚ robí analýzu školských obvodov, zisťujú, koľko detí v školskom veku kde býva. Z jej výsledkov by mal vzísť návrh na reálnejšie vytýčenie školských obvodov a aj na realistické formovanie siete škôl.