atkovým tovarom. Ešte v roku 2003 čakalo v poradovníku 4 000 detí, najmä v Žilinskom, Prešovskom a Košickom kraji, a to hlavne vo väčších mestách. Škôlky prijímali deti aj nad povolený počet, len aby vyhoveli rodičom. S miestami v škôlkach nemali problémy len na vidieku. Po zavedení normatívneho financovania na žiaka sa však začali škôlky rušiť aj tam, kde boli potrebné. Mestá a obce totiž dostali na ich prevádzku menej peňazí, ako potrebovali. Kým v roku 2003 dostali zhruba 29-tisíc korún na žiaka, v roku 2004 už len 21-tisíc. Napríklad v Dunajskej Strede dostali o 9,5 milióna menej, ako rok predtým. Mesto bolo nútené napriek protestu rodičov a riaditeľov zrušiť dve materské školy. Kežmarok dostal o štyri milióny menej, ako by potreboval na normálnu prevádzku škôlok. V Topoľčanoch stojí desať materských škôl ročne 33 miliónov, nové normatívy však priniesli len asi 25 miliónov korún. V Dubnici nad Váhom museli z deviatich škôlok zrušiť tri, ďalšie tri spojili do jedného právneho subjektu a tri pripojili k základným školám. V Šali uvažujú o zrušení dvoch materských škôl, v Prešove o piatich. Či bude tento rok situácia lepšia, je otázne. Napríklad v Materskej škole na Kollárovej ulici v Senci nám povedali, že hoci je marec, stále nevedia, koľko peňazí na tento rok dostanú. Peniaze už totiž verejným školám neprideľuje ministerstvo školstva, ale zriaďovatelia, teda obce a mestá. A je na nich, koľko im dajú. Na ministerstvo školstva prišlo vlani 1 313 návrhov na zrušenie či zlučovanie škôl a školských zariadení, zhruba polovica z nich sa týkala práve materských škôl. Vláda si pritom v programovom vyhlásení dala za úlohu „podporovať predškolskú prípravu detí ako službu rodine“. A ministerstvo školstva vydalo metodické usmernenie k zvýšeniu zaškolenosti detí v prípravných triedach, v ktorom odporúča obciam „zabezpečiť dostatok kapacít materských škôl so zámerom znížiť počet nevybavených žiadostí o umiestnenie detí v materských školách“. Obce sú však pre nedostatok peňazí nútené skôr škôlky zatvárať, ako otvárať nové. Štátna školská inšpekcia potvrdzuje fakt, že škôlka deťom prospieva. Deti, ktoré do nej chodia, sú lepšie pripravené na školu a nerobí im problém život v kolektíve. Čo zistila inšpekcia? Koľko môžete maximálne platiť za materskú školu? Je výučba jazykov už v škôlke efektívna? Plus niečo o tom, ako a prečo ministerstvo školstva z roka na rok odkladá školský zákon a redukciu učiva v učebných osnovách.