nia a autorových priateľov, že vo výstavnej sieni bolo príjemne tesno. Amatérsky maliar a správca farnosti v Bošanoch predstavuje svoje veľké plátna i komornejšie grafické listy inšpirované kresťanskou vierou a tvorbou svojich veľkých vzorov - renesančných a moderných maliarov. Renesančné maliarsky stvárnené novozákonné príbehy prerozprával Peter Čiernik kultivovaným štetcom a pedantným kresliarskym rukopisom. Rafaelova Madona s dieťaťom, Vermeerovo dievča i osobitá reflexia Michelangelovej Piety sú síce istým druhom kópie, ale posunuté do nášho času svojím hyperrealizmom, dôslednosťou detailu evokujúcim svetsky založenému človeku tváre vábivých krások z farebných magazínov. Čiernikove maľby a veľký divácky záujem o ne potvrdzujú, že telesná krása, ušľachtilé črty ľudskej tváre aj v smútku a utrpení silno oslovujú ľudí rovnako dnes, ako oslovovali pred štyristo rokmi. Ďalšou inšpiračnou výzvou mladého kňaza - maliara je možno trochu neočakávane Salvador Dali. Kristus na kríži obkľúčený temnotou je v "daliovskom" podaní P. Čiernika veľmi pôsobivou variáciou na azda najmaľovanejší, najvytesávanejší a najvyrezávanejší výjav z ľudskej histórie. V téme i forme je v metafyzických súvislostiach a filozofických zvratoch 20. storočia, ako to povedal kurátor výstavy Peter Jurkovič pri predstavovaní Petra Čiernika, Salvador Dali renesančným maliarom. Čiernikove figurálne obrazy i krajiny zaujmú svietivými farbami, ale po chvíľke ich pozorovania človeka premkýna vnem noblesy, čistoty a usporiadanosti a zároveň v nich cítiť niečo z insitných kostolných malieb. Akokoľvek sú štylizované, žiari z nich úprimnosť. Niet v nich viacvýznamových náznakov, podtextov, záhad ani provokácií. Kto hoci aj po prvý raz pozoroval Petra Čiernika v rozhovoroch s návštevníkmi galérie, sledoval jeho gestá a mimiku, mohol rýchlo pochopiť, prečo sú jeho práce také, aké sú. Grafický cyklus Pieta - štyri portréty Kristovej matky - sú autorskou výpoveďou moderne cítiaceho výtvarníka. Ak niečo kopírujú, tak iba trvácnosť námetu. Červená línia v čierno-bielom poli listu je farebným kontrapunktom štandardného poňatia grafickej formy. Linoryty sú svojou prostotou zároveň akýmsi náprotivkom farebnej bohatosti malieb. Sympatický dramaturgický zámer - predstaviť kolekciu predznamenávajúcu veľkonočné sviatky, ocenia hádam všetci, ktorí v najbližších týždňoch budú do výstavnej siene vstupovať. Galéria na námestí je už pravidelne aj miniscénou pre topoľčianskych študentov hudby, spevu či divadla. Aj vernisáž Petra Čiernika ozdobili šansónmi, klavírnym sprievodom a sólovou gitarovou etudou.