vyučovacieho procesu v praxi. Žiaci a študenti stále, alebo väčšinou sedia v tých istých školských laviciach ako ich dlhoroční predchodcovia, ich zapájanie do vyučovacieho procesu je tak ako roky predtým oklieštené zdvihnutím ruky a odpovedaním na sformulovanú otázku. Podstatou slovenského školského procesu je pasívne prijímanie vedomostí a informácií, samoiniciatíva a nápaditosť sa vymykajú z normálu a bývajú ocenené len málokedy. Šedý priemer je to najlepšie. Snahy o zmenu boli, sú a budú. Tie, ktoré sa uskutočnili doteraz, možno skôr nazvať zmätkami. Asi najvýraznejšia zmena sa takmer vždy odohrala výmenou starých učebníc za nové. Či úspešne, o tom vážne pochybujú aj samotní pedagógovia. Učebnice sú nezrozumiteľné, často nad rámec psychickej vyspelosti žiakov a študentov, ktorí sú na ich používanie odkázaní. Humorne, alebo skôr až arogantne preto vyznel zámer, že by sa malo vysokoškolské štúdium spoplatniť. So všetkou pravdepodobnosťou sa tak i stane. Minister Fronc poukazuje najmä na zlepšenie kvality vzdelávania a narastanie miezd pedagógov. Oni samotní však už prešli viacerými zvýšeniami svojich platov, ktoré v konečnom dôsledku na výplatnej páske ani nepocítili. O reakcii rodičov študujúcich detí asi nie je ani treba písať - rozhorčenie a najmä strach zo zvládnutia finančnej záťaže za vzdelávanie svojich detí z platov, ktoré ani zďaleka nedosahujú avizovaný priemerný slovenský zárobok. Doteraz však nikto dostatočne neobjasnil, čo máme pod kvalitnejším vzdelávaním rozumieť. Spôsoby a postupy dlhoročne zakorenené v slovenskom školstve a samotných pedagógoch určite nezmiznú z večera do rána po zaplatení školného. Vzdelávanie pedagógov je tiež stále rovnaké, žiadne výraznejšie zmeny, tak kto bude zachraňovať školstvo? O profesionalite samotného ministerstva svedčí i „nová“, t. j. hneď aj vyhodnotená a 100 % úspešná maturita z matematiky. Pobavila. Najmä samotných študentov, ktorí ju museli absolvovať ešte raz, čo znamená zopakovať si učivo. Nikto učený z neba nespadol a ľudský mozog, žiaľ, po určitom čase zabúda. Nuž, Slovensko má opäť jedno neskutočné historické prvenstvo. A práve v súvislosti s týmto „prešľapom“ našich školských reformátorov napadli mnohých, ktorých čaká otrasenie už i tak chabého a nedostačujúceho domáceho rozpočtu, pochybnosti o sľubovaných pozitívnych zmenách v školstve a pokrokovej renesancii vzdelávania. Ako vlastne môžu tieto sľuby splniť, keď nedokážu doviesť do zdarného konca ani len jeden maturitný deň...
Autor: mqm