Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Pozrite sa, aká krásavica prišla do Topoľčian kvôli opravám

Na svete existujú iba dva exempláre tohto vzácneho stroja. Jeden z nich dorazil minulý týždeň do Topoľčian.

TOPOĽČANY. Unikátna električka Ganz Eg6, ktorá ešte za čias Rakúsko-Uhorska vozila Bratislavčanov do Viedne docestovala minulý týždeň do topoľčianskeho rušňového depa aj s prívesným vozňom. Pod réžiou Jozefa Majtáňa oba historické vozy prejdú rekonštrukčnými prácami, ktoré im vrátia kus zašlej slávy.

Pendlovala medzi centrami miest už za čias Rakúsko-Uhorska

Samotná električka sa ocitla v Topoľčanoch už po druhý krát. Pred dvomi rokmi sa ukončila oprava skriňovej časti a výzoru. „Teraz chceme opraviť podvozkovú časť, ktorá ešte rekonštrukciou neprešla. Bolo by treba opraviť aj nefunkčné trakčné motory a elektoinštaláciu, aby mohla chodiť samostatne, ale to je ešte hudba budúcnosti,“ prezradil nám Jozef Majtáň. „Náš cieľ bol dať električku do vystavovateľnej podoby, keďže bol zázrak, že sa nám ju podarilo zachrániť pred zošrotovaním. Uprednostnili sme to, aby sme si mohli týmto spôsobom pripomenúť históriu,“ objasnil Michal Milata, predseda Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy, ktorý sa snaží o záchranu tohto vzácneho historického kúsku.

Skryť Vypnúť reklamu

Celá súprava bola vyvinutá vo firme Ganz Budapešt – v Rakúsko-Uhorsku ako nový typ lokomotívy určený špeciálne pre potreby Prešporka. Malo ísť o kombináciu vlakovej a električkovej dopravy v rámci centier miest. Vyrobili sa iba 2 lokomotívy, ktoré museli spĺňať vtedajšie dopravné predpisy na moste Františka Jozefa – súčasnom Starom moste. Vozne sa vyrobili iba tri. Jeden bol zošrotovaný, druhý je v Rakúsku podobne ako druhá lokomotíva a tretí sa v súčasnosti nachádza v Topoľčanoch. Súprava premávala od roku 1914 do 1935 z centra Bratislavy do centra Viedne. Po roku 1935 už zachádzala len na štátnu hranicu v Bergu, pretože pri modernizácii električkovej trate bolo neefektívne udržiavať v Bratislave dva rozchody tratí.

Stroj zachránili pred zošrotovaním

„Súprava je symbol, ktorý sa tradoval a stala sa z neho takmer rozprávka, či legenda. Počas komunizmu, keď boli hranice uzavreté, Bratislavčania počúvali, ako stará mama chodila na zákusky do Hainburgu, alebo Viedne. Dedko zasa na futbal do Viedne, prípadne na kúpalisko do Hainburgu. Ja sám som našiel pas otcovho strýka, ktorý prevádzkoval reštauráciu v centre mesta, on sám chodil do Viedne na nákupy. Vtedy to bolo úplne bežné, ako keď dnes cestujete z jednej strany mesta na druhú,“ prezradil podpredseda klubu Roman Delikát.

Skryť Vypnúť reklamu

Druhým dôvodom na záchranu tejto súpravy je podľa Milatu ten, že na Slovensku sme si nechali zničiť množstvo technických pamiatok. „V tomto prípade sa nám podaril husársky kúsok, keďže sme rušeň našli iba náhodou,“ pokračoval Milata. Viedenská električka sa oficiálne kúpila ako 30 ton šrotu za 9000 eur. Vlastnila ju lokálna železničná spoločnosť v okolí Linzu, kde dlhé roky premávala. Vagón sa kúpil za 12 500 eur. S ním to však bolo zložitejšie. „Jednali sme so súkromnou spoločnosťou, ktorá sa dostala do úpadku a rozpredávala svoj majetok. Keď sme po dvoch rokoch konečne vyrokovali cenu, zmenil sa správca konkurznej podstaty a rokovania mohli začať nanovo,“ prezradil Roman Delikát s tým, že na záchranu celej súpravy diaľkového vlaku prispeli Bratislavský samosprávny kraj, Bratislavský okrášľovací spolok, Radoslav Števčík, Jakub Ďurinda a množstvo drobných darcov.Kedy sa podarí oba historické kúsky zrekonštruovať, však nikto nechce odhadovať. Vozeň bol viackrát zrekonštruovaný a zmodernizovaný počas prevádzky.

Skryť Vypnúť reklamu

„My by sme ho chceli uviesť do stavu, keď zišiel z výrobnej linky s rešpektovaním niektorých prestavieb. To, ako sa to podarí, bude závisieť od zručnosti pána Majtáňa a od dostupných materiálových a technologických možností. Začne sa v prvom rade riešiť mechanická stránka, aby mohol vozeň bezpečne chodiť po železničných tratiach. Potom príde na radu interiér a exteriér. Interiér vyzerá našťastie pomerne dobre, no uvidí sa či nejaké veci „nevyskočia,“ dodal Michal Milata. Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy si vybral opravovňu historických koľajových vozidiel v Topoľčanoch preto, lebo pán Jozef Majtáň vie urobiť také veci, ktoré veľké opravárne nespravia. Veci, ktoré neexistujú, treba ich nanovo vymyslieť a vyrobiť.

Najčítanejšie na My Topoľčany

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  4. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 5 460
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 689
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 881
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 440
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 338
  6. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 3 314
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 253
  8. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 167
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 968
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 913
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

Pred rokom sa v Solčanoch tešili z postupu do ďalšieho kola v pohári futbalisti z Tovarník.

Zajtra pokračuje prvým kolo futbalová pohárová súťaž Slovnaft Cup. Derby zápas Solčany - Tovarníky sa odohrá už v nedeľu od 17.00 hod. Víťaz zápasu privíta v ďalšom kole ViOn.


8 h

Na Margarétke zajtra okolo obeda zabojuje dvadsať silných mužov o titul „Topoľčanský silák“. Ide o akciu silných mužov tzv. slovakstrongman.


22 h
Osobnosti topoľčianskej kulturistiky v januári 1982 na výročnej oddielovej schôdzi v spoločenskom dome: zľava Juraj Borodáč – popredný kulturista, Ivan Mallo a František Zubatý – uznávaní oddieloví funkcionári, Jozef Schwarz – úspešný silový trojbojár.

Ivan Mallo, nekonformný lokálpatriot, nadšený zberateľ starých mincí a pohľadníc, vyznávač kulturistickej filozofie nás opustil vo veku 78 rokov. Česť jeho pamiatke!


30. júl
Ilustračné foto.

Trest odňatia slobody až na 15 rokov hrozí dvom mužom z Bánoviec nad Bebravou, ktorí sa mali dopustiť drogovej trestnej činnosti.


TASR 30. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mesto hygienikov o konaní hromadnej akcie neinformovalo.


30. júl

Na mieste zasahoval aj vrtuľník.


24 h

Najmenej zaočkovaná je Radôstka, najviac Snežnica.


a 1 ďalší 30. júl

Pri dopravnej nehode sa zranili štyria ľudia, z toho dve deti.


30. júl

Už ste čítali?