Pondelok, 21. január, 2019 | Meniny má Vincent

Pozrite sa, aká krásavica prišla do Topoľčian kvôli opravám

Na svete existujú iba dva exempláre tohto vzácneho stroja. Jeden z nich dorazil minulý týždeň do Topoľčian.

TOPOĽČANY. Unikátna električka Ganz Eg6, ktorá ešte za čias Rakúsko-Uhorska vozila Bratislavčanov do Viedne docestovala minulý týždeň do topoľčianskeho rušňového depa aj s prívesným vozňom. Pod réžiou Jozefa Majtáňa oba historické vozy prejdú rekonštrukčnými prácami, ktoré im vrátia kus zašlej slávy.

Pendlovala medzi centrami miest už za čias Rakúsko-Uhorska

Samotná električka sa ocitla v Topoľčanoch už po druhý krát. Pred dvomi rokmi sa ukončila oprava skriňovej časti a výzoru. „Teraz chceme opraviť podvozkovú časť, ktorá ešte rekonštrukciou neprešla. Bolo by treba opraviť aj nefunkčné trakčné motory a elektoinštaláciu, aby mohla chodiť samostatne, ale to je ešte hudba budúcnosti,“ prezradil nám Jozef Majtáň. „Náš cieľ bol dať električku do vystavovateľnej podoby, keďže bol zázrak, že sa nám ju podarilo zachrániť pred zošrotovaním. Uprednostnili sme to, aby sme si mohli týmto spôsobom pripomenúť históriu,“ objasnil Michal Milata, predseda Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy, ktorý sa snaží o záchranu tohto vzácneho historického kúsku.

Celá súprava bola vyvinutá vo firme Ganz Budapešt – v Rakúsko-Uhorsku ako nový typ lokomotívy určený špeciálne pre potreby Prešporka. Malo ísť o kombináciu vlakovej a električkovej dopravy v rámci centier miest. Vyrobili sa iba 2 lokomotívy, ktoré museli spĺňať vtedajšie dopravné predpisy na moste Františka Jozefa – súčasnom Starom moste. Vozne sa vyrobili iba tri. Jeden bol zošrotovaný, druhý je v Rakúsku podobne ako druhá lokomotíva a tretí sa v súčasnosti nachádza v Topoľčanoch. Súprava premávala od roku 1914 do 1935 z centra Bratislavy do centra Viedne. Po roku 1935 už zachádzala len na štátnu hranicu v Bergu, pretože pri modernizácii električkovej trate bolo neefektívne udržiavať v Bratislave dva rozchody tratí.

Stroj zachránili pred zošrotovaním

„Súprava je symbol, ktorý sa tradoval a stala sa z neho takmer rozprávka, či legenda. Počas komunizmu, keď boli hranice uzavreté, Bratislavčania počúvali, ako stará mama chodila na zákusky do Hainburgu, alebo Viedne. Dedko zasa na futbal do Viedne, prípadne na kúpalisko do Hainburgu. Ja sám som našiel pas otcovho strýka, ktorý prevádzkoval reštauráciu v centre mesta, on sám chodil do Viedne na nákupy. Vtedy to bolo úplne bežné, ako keď dnes cestujete z jednej strany mesta na druhú,“ prezradil podpredseda klubu Roman Delikát.

Druhým dôvodom na záchranu tejto súpravy je podľa Milatu ten, že na Slovensku sme si nechali zničiť množstvo technických pamiatok. „V tomto prípade sa nám podaril husársky kúsok, keďže sme rušeň našli iba náhodou,“ pokračoval Milata. Viedenská električka sa oficiálne kúpila ako 30 ton šrotu za 9000 eur. Vlastnila ju lokálna železničná spoločnosť v okolí Linzu, kde dlhé roky premávala. Vagón sa kúpil za 12 500 eur. S ním to však bolo zložitejšie. „Jednali sme so súkromnou spoločnosťou, ktorá sa dostala do úpadku a rozpredávala svoj majetok. Keď sme po dvoch rokoch konečne vyrokovali cenu, zmenil sa správca konkurznej podstaty a rokovania mohli začať nanovo,“ prezradil Roman Delikát s tým, že na záchranu celej súpravy diaľkového vlaku prispeli Bratislavský samosprávny kraj, Bratislavský okrášľovací spolok, Radoslav Števčík, Jakub Ďurinda a množstvo drobných darcov.Kedy sa podarí oba historické kúsky zrekonštruovať, však nikto nechce odhadovať. Vozeň bol viackrát zrekonštruovaný a zmodernizovaný počas prevádzky.

„My by sme ho chceli uviesť do stavu, keď zišiel z výrobnej linky s rešpektovaním niektorých prestavieb. To, ako sa to podarí, bude závisieť od zručnosti pána Majtáňa a od dostupných materiálových a technologických možností. Začne sa v prvom rade riešiť mechanická stránka, aby mohol vozeň bezpečne chodiť po železničných tratiach. Potom príde na radu interiér a exteriér. Interiér vyzerá našťastie pomerne dobre, no uvidí sa či nejaké veci „nevyskočia,“ dodal Michal Milata. Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy si vybral opravovňu historických koľajových vozidiel v Topoľčanoch preto, lebo pán Jozef Majtáň vie urobiť také veci, ktoré veľké opravárne nespravia. Veci, ktoré neexistujú, treba ich nanovo vymyslieť a vyrobiť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  2. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  7. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  9. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  1. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  2. Vyhlásenie Vedeckej rady EU v Bratislave
  3. 5 skvelých interiérových trendov pre rok 2019
  4. Functional spaces for creative dwellers
  5. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  6. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  7. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  8. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  9. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  10. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 19 824
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 15 386
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 13 147
  4. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 8 634
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 8 475
  6. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 8 280
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 982
  8. Jedli ste už ružovú čokoládu? 5 901
  9. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 4 657
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 2 879

Hlavné správy z MY Topoľčany

V Topoľčanoch si môžete vyskúšať, aké je to byť na Evereste

Topoľčianska hypobarická komora pomáha horolezcom a športovcom zo širokého okolia s aklimatizáciou na vysokohorské prostredie.

Tribečské múzeum predstavuje oblečenie slovenských olympionikov

Oblečenie slovenských olympijských výprav na Zimných olympijských hrách v rokoch 1994 až 2018 predstavuje Tribečské múzeum v Topoľčanoch.

Proti Dubnici treba bodovať naplno

Topoľčianski hokejisti po domácom vydretom víťazstve proti Prešovu prehrali na ľade Bratislavy po predĺžení. Do konca základnej časti odohrajú už iba štyri zápasy.

Premiérovým víťazom 1. FC Bioharmonia

Víťazom prvého ročníka turnaja v halovom futbale starších pánov – „O putovný pohár primátorky mesta Topoľčany“ sa stala 1. FC Bioharmonia.

Múzeum približuje faunu rôznych typov sladkovodných biotopov

Priblížiť faunu rôznych typov sladkovodných biotopov má za cieľ prezentačné podujatie s tvorivou dielňou Za tajomstvami tôní.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vybrali SME

Už ste čítali?