Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Pozrite sa, aká krásavica prišla do Topoľčian kvôli opravám

Na svete existujú iba dva exempláre tohto vzácneho stroja. Jeden z nich dorazil minulý týždeň do Topoľčian.

TOPOĽČANY. Unikátna električka Ganz Eg6, ktorá ešte za čias Rakúsko-Uhorska vozila Bratislavčanov do Viedne docestovala minulý týždeň do topoľčianskeho rušňového depa aj s prívesným vozňom. Pod réžiou Jozefa Majtáňa oba historické vozy prejdú rekonštrukčnými prácami, ktoré im vrátia kus zašlej slávy.

Pendlovala medzi centrami miest už za čias Rakúsko-Uhorska

Samotná električka sa ocitla v Topoľčanoch už po druhý krát. Pred dvomi rokmi sa ukončila oprava skriňovej časti a výzoru. „Teraz chceme opraviť podvozkovú časť, ktorá ešte rekonštrukciou neprešla. Bolo by treba opraviť aj nefunkčné trakčné motory a elektoinštaláciu, aby mohla chodiť samostatne, ale to je ešte hudba budúcnosti,“ prezradil nám Jozef Majtáň. „Náš cieľ bol dať električku do vystavovateľnej podoby, keďže bol zázrak, že sa nám ju podarilo zachrániť pred zošrotovaním. Uprednostnili sme to, aby sme si mohli týmto spôsobom pripomenúť históriu,“ objasnil Michal Milata, predseda Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy, ktorý sa snaží o záchranu tohto vzácneho historického kúsku.

Skryť Vypnúť reklamu

Celá súprava bola vyvinutá vo firme Ganz Budapešt – v Rakúsko-Uhorsku ako nový typ lokomotívy určený špeciálne pre potreby Prešporka. Malo ísť o kombináciu vlakovej a električkovej dopravy v rámci centier miest. Vyrobili sa iba 2 lokomotívy, ktoré museli spĺňať vtedajšie dopravné predpisy na moste Františka Jozefa – súčasnom Starom moste. Vozne sa vyrobili iba tri. Jeden bol zošrotovaný, druhý je v Rakúsku podobne ako druhá lokomotíva a tretí sa v súčasnosti nachádza v Topoľčanoch. Súprava premávala od roku 1914 do 1935 z centra Bratislavy do centra Viedne. Po roku 1935 už zachádzala len na štátnu hranicu v Bergu, pretože pri modernizácii električkovej trate bolo neefektívne udržiavať v Bratislave dva rozchody tratí.

Stroj zachránili pred zošrotovaním

„Súprava je symbol, ktorý sa tradoval a stala sa z neho takmer rozprávka, či legenda. Počas komunizmu, keď boli hranice uzavreté, Bratislavčania počúvali, ako stará mama chodila na zákusky do Hainburgu, alebo Viedne. Dedko zasa na futbal do Viedne, prípadne na kúpalisko do Hainburgu. Ja sám som našiel pas otcovho strýka, ktorý prevádzkoval reštauráciu v centre mesta, on sám chodil do Viedne na nákupy. Vtedy to bolo úplne bežné, ako keď dnes cestujete z jednej strany mesta na druhú,“ prezradil podpredseda klubu Roman Delikát.

Skryť Vypnúť reklamu

Druhým dôvodom na záchranu tejto súpravy je podľa Milatu ten, že na Slovensku sme si nechali zničiť množstvo technických pamiatok. „V tomto prípade sa nám podaril husársky kúsok, keďže sme rušeň našli iba náhodou,“ pokračoval Milata. Viedenská električka sa oficiálne kúpila ako 30 ton šrotu za 9000 eur. Vlastnila ju lokálna železničná spoločnosť v okolí Linzu, kde dlhé roky premávala. Vagón sa kúpil za 12 500 eur. S ním to však bolo zložitejšie. „Jednali sme so súkromnou spoločnosťou, ktorá sa dostala do úpadku a rozpredávala svoj majetok. Keď sme po dvoch rokoch konečne vyrokovali cenu, zmenil sa správca konkurznej podstaty a rokovania mohli začať nanovo,“ prezradil Roman Delikát s tým, že na záchranu celej súpravy diaľkového vlaku prispeli Bratislavský samosprávny kraj, Bratislavský okrášľovací spolok, Radoslav Števčík, Jakub Ďurinda a množstvo drobných darcov.Kedy sa podarí oba historické kúsky zrekonštruovať, však nikto nechce odhadovať. Vozeň bol viackrát zrekonštruovaný a zmodernizovaný počas prevádzky.

Skryť Vypnúť reklamu

„My by sme ho chceli uviesť do stavu, keď zišiel z výrobnej linky s rešpektovaním niektorých prestavieb. To, ako sa to podarí, bude závisieť od zručnosti pána Majtáňa a od dostupných materiálových a technologických možností. Začne sa v prvom rade riešiť mechanická stránka, aby mohol vozeň bezpečne chodiť po železničných tratiach. Potom príde na radu interiér a exteriér. Interiér vyzerá našťastie pomerne dobre, no uvidí sa či nejaké veci „nevyskočia,“ dodal Michal Milata. Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy si vybral opravovňu historických koľajových vozidiel v Topoľčanoch preto, lebo pán Jozef Majtáň vie urobiť také veci, ktoré veľké opravárne nespravia. Veci, ktoré neexistujú, treba ich nanovo vymyslieť a vyrobiť.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 543
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 833
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 663
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 293
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 374
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 377
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 291
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 308
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 299
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 487
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

Vymeníme obchod za zdravie

Počas celoplošného testovania sa zmenilo známe miesto nábytkárskych výpredajov na jedno z testovacích miest najväčšej logistickej operácie v histórii Slovenska.

Vo väčšine prípadov prebehnú testovania pri kultúrnych domoch

V niektorých obciach sa bude testovať iba jeden deň, občania Beliniec či Mýtnej Novej Vsi musia cestovať do Kamanovej.

V Topoľčanoch budú testovať podľa mien, v Solčanoch podľa ulíc

V Topoľčanoch vyčlenili na testovanie 24 miest.

Samospráva v Topoľčanoch odporúča obyvateľom navštíviť ich odberové miesto v hodinách podľa začiatočníckeho písmena priezviska.

Zväz čaká sťahovanie

Hrať do Vianoc by sa mohlo len v prípade dohody klubov.

Predseda ObFZ Topoľčany Pavol Šípoš.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie na Covid-19 v liptovských mestách.

Už ste čítali?