TOPOĽČANY. Služba Google Earth Timelapse za pár sekúnd ukáže, ako sa Topoľčany rozvíjali od roku 1984 až po súčasnosť.
Satelitné zábery ukazujú, že sa Topoľčany za uplynulých tridsať rokov vďaka novej výstavbe skôr zahusťovali, ako rozširovali do šírky. Orgány štátnej správy totižto po revolúcii neradi povoľovali výstavbu na poľnohospodárskej pôde a uprednostňovalo sa zahusťovanie sídlisk.
Ako nám prezradila Katarína Francová z odboru výstavby mesta, po revolúcii sa stavalo najmä na sídlisku Stred: „Dokončili sa tam bytové domy v správe Stavebného bytového družstva a neskôr mesto Topoľčany pokračovalo vo výstavbe bytoviek za Daňovým úradom, ktoré boli financované zo Štátneho fondu rozvoja bývania (ŠFRB).“
Postupne sa rozrastalo aj Mravenisko o domy najmä na Malinovej ulici a Ulici Andreja Hlinku.
Nehodové križovatky nahradili kruhové objazdy
Sídlisko Juh sa rozširovalo smerom k rieke Nitra, kde bola po roku 1985 ukončená výstavba bytových domov smerom k sútoku rieky Nitry s potokom Chotina (bytovky 2731, či 2778). Neskôr sa postavili mestské nájomné byty za OC Kaufland, tiež pri základnej škole sv. don Bosca a byty COLORHOUSE. Medzi poslednými vyrástla na sídlisku oddychová zóna Margarétka, ktorá sa stala obľúbeným miestom oddychu a zábavy najmä malých detí.
Tvár Topoľčian zmenili aj nákupné strediská. Ako prvá prišla v roku 1998 do Topoľčian Billa, neskôr ju nasledovala predajňa potravín LIDL a TESCO. S príchodom Tesca sa vybudoval v meste prvý kruhový objazd, ktorý nahradil križovatku, na ktorej sa často stávali dopravné nehody.


Na satelitných snímkach je tiež jasne vidieť, ako sa postupne okolo mesta budoval obchvat. Prvá časť výstavby skončila v roku 1993 a vytvorila spojnicu medzi Chrabranmi a Solčanmi a napojila sa späť do mesta. Keďže neriešila problémy s tranzitnou dopravou, začalo sa v roku 2008 s výstavbou druhej etapy, ktorú sa podarilo dokončiť v roku 2011. Na fotografiách tiež vidno, ako problémovú križovatku za mestom nahradil veľký kruhový objazd.
Na mapách sa objavujú aj pivovarnícke nádrže, či rybníky, ktoré slúžili pivovaru. Dnes na ich mieste stojí sčasti kogeneračná jednotka, ktorá slúži ako centrálny tepelný zdroj mesta.
Obytné zóny sa budú rozširovať
Čo však čaká mesto v budúcnosti? Miesta na zahusťovanie obytných zón už veľa nezostalo, preto je pravdepodobné, že v nasledujúcich desaťročiach bude mesto rásť skôr do šírky. No tento rast nebude podľa všetkého enormný, keďže mesto má pomerne oklieštený kataster.
Posledné roky prebieha pomerne rozsiahla výstavba rodinných domov v mestských častiach Veľké Bedzany a Malé Bedzany. Predpokladá sa, že táto výstavba bude v ďalšom období pokračovať.
Sídlisko Juh sa zasa môže podľa územného plánu mesta rozširovať ešte bližšie k sútoku rieky Nitry a potoka Chotina, kde môžu vyrásť nové rodinné domy. Na Juhu sa tiež počíta s rozšírením oddychovej zóny Margarétka.
Nové rodinné domy sa môžu stavať ešte na Záhradníckej ulici, v priestore medzi Chotinou, obchvatom mesta a Stummerovou ulicou. Obytná zóna sa bude rozširovať pravdepodobne aj na Mravenisku.
Priestor medzi obchvatom mesta a komunikáciou smerujúcou do Solčian je výhľadovo určený pre obchod, služby, šport a nezávadný priemysel (napr. sklady).
Vďaka automobilke Landrouver v Nitre sa očakáva príchod nových investorov do priemyselnej zóny na Práznovskej ceste v Topoľčanoch, čo môže významne prispieť k zvýšeniu počtu pracovných príležitostí v meste.
V územnom pláne mesta sa dokonca počíta aj so vznikom nového sídliska za Ulicou Pod kalváriou, ktoré by bolo prepojené novou komunikáciou zo Stummerovej ulice až po hydinárne. Na takýto veľký projekt by sa však musel nájsť vhodný investor, ktorého by táto lokalita zaujala.