TOPOĽČANY. Anglický výraz „cache“ označuje v informatike rýchlu vyrovnávaciu pamäť. Práve pamäť a vyrovnávanie sa s minulosťou sú ústredným motívom najnovšieho diela výtvarníkov Moniky a Bohuša Kubinských. Obsahom tejto pamäte je pritom spomienka na židovskú komunitu v Topoľčanoch a jej tragickú históriu, pripomínaná cez netradičné nevýtvarné médium – maces, krehký nekvasený chlieb pochádzajúci zo židovskej kultúry.
Pláty strojovo vyrobeného macesu, formálne sa ponášajúceho na „mriežku“ počítačovej pamäte, vešajú Kubinskí do priestoru galériu, na ktorej mieste kedysi stála židovská štvrť mesta. Visiace pláty spolu vytvárajú monumentálny objekt s rozmermi 6x3m, ktorého podoba čipky či čipkovaného obrusu, je v ostrom protiklade k bolestivej minulosti miesta. Je odkazom na jedálenský stôl ako ukotvenie pokoja a ohnisko rodinnej pohody, identifikovanej podľa konkrétnej kultúry ako šábes alebo nedeľný obed. Spätne zneisťujúcim a narúšajúcim elementom multimediálnej inštalácie je reprodukovaná akustická stopa – zvuková kompozícia Evy Šuškovej na motívy midrašu Urbana Hudáka.
Cache Moniky a Bohuša Kubinských však nie je len boľavou spomienkou na temnú kapitolu našich dejín, ale aj ironizujúcim komentárom k narastajúcej neznášanlivosti a xenofóbii v spoločnosti, ktorý výtvarníci spracovali do formy happeningu – pečenia tradičných sviatočných oblátok. Tie sú zámerne prepracované, vychýlené zo svojho idylického obrazu pomocou subverzívnych motívov, ktoré autori pre špeciálnu edíciu oblátok navrhli.
Vernisáž výtvarného projektu sa uskutoční 13. apríla o 19:00 v podchode pod Autobusovou stanicou. Multimediálny priestor pre súčasnú kultúru Nástupište 1-12 ňou otvorí svoju šiestu výstavnú sezónu.
Počas večera odznie v podchode pod Autobusovou stanicou v Topoľčanoch aj židovský chválospev kaddiš v podobe skladby Maurica Ravela a v podaní speváčky Evy Šuškovej a klaviristu Fera Királya. Obaja hudobníci, nadväzujúc na svoju spoluprácu z debutového albumu Evy Šuškovej Secret Voice ako aj čerstvého projektu Cluster ensemble Shaped Songs, sa publiku predstavia aj v improvizovanom Kaddish postlúdiu a v skladbe Daniela Mateja MORSeARIA (miserere).
JULO KRIŠTOF