Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Elektromobily vidno častejšie aj u nás

Tak ako v doprave bolo 19. storočie storočím pary, 20. storočie bolo storočím ropy, je pravdepodobné, že 21. storočie bude práve storočím alternatívnych pohonov, medzi nimi elektrického pohonu. Elektromobily už dnes jazdia po cestách v mnohých krajinách a ich počet stále rastie.

Ľuboš Geleta nám v Solčanoch predviedol ako sa auto dobýja.Ľuboš Geleta nám v Solčanoch predviedol ako sa auto dobýja. (Zdroj: Katarína Niková)

REGIÓN. Autá na elektrinu zažívajú rozmach aj v našom regióne. Dôvodom sú najmä nízke náklady na dopravu, šetrnosť k životnému prostrediu, komfort jazdy, štedrá dotácia od štátu, ale aj stále sa zlepšujúca sieť nabíjacích staníc. Namiesto dieselového, benzínového alebo plynového motora ich poháňa elektromotor napojený na batériu.

Tú je potrebné dobíjať z externého zdroja a jej kapacita ovplyvňuje dojazd elektromobilu. Najmä staršie autá boli často kritizované pre menší dojazd, súčasné elektromobily prejdú minimálne 200km na jedno nabitie. Na trhu ale možno nájsť aj elektrické autá s dojazdom až 600km.

Skryť Vypnúť reklamu

Viac ako 200 nabíjacích staníc

Niektoré krajiny nemajú dostatok nabíjacích staníc, preto je veľmi nepraktické používať elektromobil na dlhšie trasy. Slovensko ale patrí medzi výnimky. Máme ich viac ako 200. Zvyčajne sa nachádzajú na odpočívadlách či čerpacích staniciach, vidieť ich však môžete aj na parkoviskách nákupných centier. Budujú si ich aj reštauračné či ubytovacie zariadenia, prínos vidia najmä v zvyšovaní návštevnosti. Dobýjanie je pre hostí zvyčajne zadarmo, alebo sa platí podľa dohody.

V okolí je príkladom nabíjacia stanica od Tesly v rybárskej reštaurácii v Solčanoch. V Partizánskom si môžete v prípade potreby vypýtať povolenie dobyť si auto na súkromnej stanici pre taxíky.

Viac možností dobytia je aj v okolitých mestách: v elektrárňach Nováky, v Prievidzi, v Bojniciach, v Nitre, či v Piešťanoch. Rýchlosť nabíjania závisí na viacerých faktoroch: na kvalite zdroja elektrickej energie, na type nabíjacej techniky v aute, či na kapacite akumulátora. Rýchlo nabíjacie stanice zvládnu dobytie už do 20 minút. Samozrejme, každý elektromobil si môžete pohodlne nabíjať aj doma.

Skryť Vypnúť reklamu

Menej údržby

Elektrický pohon má zlomkové prevádzkové náklady v porovnaní s bežným spaľovacím motorom. Navyše tieto autá vyžadujú rozhodne menej údržby ako autá na klasický pohon.
Úspora pri využívaní takýchto vozidiel v porovnaní s vozidlami so spaľovacím motorom je naozaj neuveriteľná, prevádzka elektromobilu vás vyjde v priemere asi 1,5 eura na 100 km. „V zime táto spotreba stúpne na približne 2 až 2,2 eura, čo je naozaj stále zanedbateľné, pretože aj bežné auto má v zime trošku väčšiu spotrebu,“ dodáva Ľuboš Geleta z Nadlíc, majiteľ elektromobilu.

„Žiadne vedľajšie náklady tu ale nie sú – žiadna výmena oleja, žiadne filtre, nič podobné. Jediný filter je na klimatizácii, čiže peľový filter. Všeobecne sa elektromobily takmer nekazia, pretože je v nich omnoho menej vecí ako na bežných fosílnych autách. Napríklad bežné auto má v motore až okolo 270 pohyblivých častíc, tu je jedna. Jediné čo tu robíte je dolievate vodu do ostrekovačov, dávate nabíjať auto. To je tak všetko.“

Skryť Vypnúť reklamu

Ekologická jazda

Produkcia emisií pri ťažbe ropy, jej spracovaní, transporte, predaji a, samozrejme, spaľovaní benzínu a nafty je obrovská. „Hovorí sa hlavne o produkovaní oxidu uhličitého, ktorý spôsobuje globálne otepľovanie. Ale tam nie je len to CO2, tam je množstvo iných veľmi nebezpečných vecí, ktoré vychádzajú z výfuku,“ upozornil Geleta. Naproti tomu, elektrické autá sa tešia stále väčšej popularite najmä kvôli šetrnosti k životnému prostrediu. Pri ich prevádzke sa nevytvárajú žiadne škodlivé emisie. I keď kritici často upozorňujú na emisie vytvárané elektrárňou, kým vyrobí potrebnú elektrickú energiu na pohon.

„Je pravda, že na Slovensku sa elektrina vyrába prevažne z atómovej energie. Je to čistá energia, ale vzniká tam jadrový odpad, čo ,samozrejme, nie je správne. Do popredia sa ale stále viac a viac dostávajú obnoviteľné zdroje ako je slnko, voda, vietor. Toto sú zdroje ktoré môžu fungovať donekonečna a neprodukujú žiadne emisie,“ povedal nám Geleta a poukázal na to, že aj bežné auto potrebuje energickú energiu, aby vyrobilo vôbec nejaké palivo: „Ak niekto povie, že elektromobil je špinavší ako fosílne auto, už len kvôli tomu že sa elektrika vyrába špinavo, nie je to pravda. Pretože aj ten čo jazdí na benzíne, či nafte potrebuje tú špinavú elektriku na to aby mu mohli vyrobiť palivo do nádrže.“

Prečítajte si tiež: Oponice včera navštívila stovka veteránov Čítajte 

V súčasnosti elektromobily začali využívať aj verejné inštitúcie, ktoré sa snažia o ekologickejšie riešenia. Prínos takýchto vozidiel je najmä vo významnom znížení hluku a emisií pochádzajúcich z dopravy s pozitívnym dopadom na zvyšovanie kvality života.

Štátna dotácia

Z dôvodu vyššej ceny batérie a nákladov na výskum je predajná cena nových elektromobilov vyššia. Postupne sa ale znižuje a elektromobily sa stávajú cenovo dostupnejšie. Tichý chod, ekologické vozenie, určitý druh prestíže, nižšie prevádzkové náklady aj náklady na údržbu sú ale stále dostatočným dôvodom, prečo si priplatiť. Investícia sa rozhodne čoskoro vráti.

Do konca tohto roka môžete navyše získať príspevok na kúpu nového auta. Ministerstvo hospodárstva SR poskytuje príspevok na elektromobil 5 000 eur, v prípade hybridného pohonu je to 3 000 €. Podmienkou je registrácia vozidla do konca roka 2017 na Slovensku a auto musí byť vo vozovom parku SR evidované 2 roky.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Hygge ako životný štýl
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  2. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  5. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  6. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  8. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  9. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  10. Budovanie zelenej značky
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 858
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 158
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 095
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 552
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 198
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 876
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 478
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 341
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 212
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 6 604
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Elektromobily

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

Hala dostáva nový vzhľad.

Práce na najmodernejšom športovom stánku v Topoľčanoch finišujú.

16m

Ani snehová nádielka, ktorá v minulom týždni ležala na trati, neprekážala 29 bežcom a 11 bežkyniam, aby si na začiatok roka 2021 odbehli tradičnú 1 míľu.

1 h

Miera pozitivity z víkendového skríningu je nad dve percentá.

16 h
Ilustračné foto.

Skríningové testovanie v Topoľčanoch prebieha i dnes. Od zajtra potrebujú občania platný certifikát (potvrdenie) o negatívnom výsledku z testu.

24 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

20 h

Zvolen patrí medzi lepšie okresy.

18 h

Výhrady zástupcov dolných Kysúc boli oprávnené.

18 h

Naše obce a mestá sa testovania zhostili na jednotku, hoci na prípravu mali len pár dní.

26. jan

Už ste čítali?