Sobota, 19. august, 2017 | Meniny má Lýdia
Pridajte si svoje mesto

Elektromobily vidno častejšie aj u nás

Tak ako v doprave bolo 19. storočie storočím pary, 20. storočie bolo storočím ropy, je pravdepodobné, že 21. storočie bude práve storočím alternatívnych pohonov, medzi nimi elektrického pohonu. Elektromobily už dnes jazdia po cestách v mnohých krajinách a ich počet stále rastie.

Ľuboš Geleta nám v Solčanoch predviedol ako sa auto dobýja.(Zdroj: Katarína Niková)

REGIÓN. Autá na elektrinu zažívajú rozmach aj v našom regióne. Dôvodom sú najmä nízke náklady na dopravu, šetrnosť k životnému prostrediu, komfort jazdy, štedrá dotácia od štátu, ale aj stále sa zlepšujúca sieť nabíjacích staníc. Namiesto dieselového, benzínového alebo plynového motora ich poháňa elektromotor napojený na batériu.

Tú je potrebné dobíjať z externého zdroja a jej kapacita ovplyvňuje dojazd elektromobilu. Najmä staršie autá boli často kritizované pre menší dojazd, súčasné elektromobily prejdú minimálne 200km na jedno nabitie. Na trhu ale možno nájsť aj elektrické autá s dojazdom až 600km.

Viac ako 200 nabíjacích staníc

Niektoré krajiny nemajú dostatok nabíjacích staníc, preto je veľmi nepraktické používať elektromobil na dlhšie trasy. Slovensko ale patrí medzi výnimky. Máme ich viac ako 200. Zvyčajne sa nachádzajú na odpočívadlách či čerpacích staniciach, vidieť ich však môžete aj na parkoviskách nákupných centier. Budujú si ich aj reštauračné či ubytovacie zariadenia, prínos vidia najmä v zvyšovaní návštevnosti. Dobýjanie je pre hostí zvyčajne zadarmo, alebo sa platí podľa dohody.

V okolí je príkladom nabíjacia stanica od Tesly v rybárskej reštaurácii v Solčanoch. V Partizánskom si môžete v prípade potreby vypýtať povolenie dobyť si auto na súkromnej stanici pre taxíky.

Viac možností dobytia je aj v okolitých mestách: v elektrárňach Nováky, v Prievidzi, v Bojniciach, v Nitre, či v Piešťanoch. Rýchlosť nabíjania závisí na viacerých faktoroch: na kvalite zdroja elektrickej energie, na type nabíjacej techniky v aute, či na kapacite akumulátora. Rýchlo nabíjacie stanice zvládnu dobytie už do 20 minút. Samozrejme, každý elektromobil si môžete pohodlne nabíjať aj doma.

Menej údržby

Elektrický pohon má zlomkové prevádzkové náklady v porovnaní s bežným spaľovacím motorom. Navyše tieto autá vyžadujú rozhodne menej údržby ako autá na klasický pohon.
Úspora pri využívaní takýchto vozidiel v porovnaní s vozidlami so spaľovacím motorom je naozaj neuveriteľná, prevádzka elektromobilu vás vyjde v priemere asi 1,5 eura na 100 km. „V zime táto spotreba stúpne na približne 2 až 2,2 eura, čo je naozaj stále zanedbateľné, pretože aj bežné auto má v zime trošku väčšiu spotrebu,“ dodáva Ľuboš Geleta z Nadlíc, majiteľ elektromobilu.

„Žiadne vedľajšie náklady tu ale nie sú – žiadna výmena oleja, žiadne filtre, nič podobné. Jediný filter je na klimatizácii, čiže peľový filter. Všeobecne sa elektromobily takmer nekazia, pretože je v nich omnoho menej vecí ako na bežných fosílnych autách. Napríklad bežné auto má v motore až okolo 270 pohyblivých častíc, tu je jedna. Jediné čo tu robíte je dolievate vodu do ostrekovačov, dávate nabíjať auto. To je tak všetko.“

Ekologická jazda

Produkcia emisií pri ťažbe ropy, jej spracovaní, transporte, predaji a, samozrejme, spaľovaní benzínu a nafty je obrovská. „Hovorí sa hlavne o produkovaní oxidu uhličitého, ktorý spôsobuje globálne otepľovanie. Ale tam nie je len to CO2, tam je množstvo iných veľmi nebezpečných vecí, ktoré vychádzajú z výfuku,“ upozornil Geleta. Naproti tomu, elektrické autá sa tešia stále väčšej popularite najmä kvôli šetrnosti k životnému prostrediu. Pri ich prevádzke sa nevytvárajú žiadne škodlivé emisie. I keď kritici často upozorňujú na emisie vytvárané elektrárňou, kým vyrobí potrebnú elektrickú energiu na pohon.

„Je pravda, že na Slovensku sa elektrina vyrába prevažne z atómovej energie. Je to čistá energia, ale vzniká tam jadrový odpad, čo ,samozrejme, nie je správne. Do popredia sa ale stále viac a viac dostávajú obnoviteľné zdroje ako je slnko, voda, vietor. Toto sú zdroje ktoré môžu fungovať donekonečna a neprodukujú žiadne emisie,“ povedal nám Geleta a poukázal na to, že aj bežné auto potrebuje energickú energiu, aby vyrobilo vôbec nejaké palivo: „Ak niekto povie, že elektromobil je špinavší ako fosílne auto, už len kvôli tomu že sa elektrika vyrába špinavo, nie je to pravda. Pretože aj ten čo jazdí na benzíne, či nafte potrebuje tú špinavú elektriku na to aby mu mohli vyrobiť palivo do nádrže.“

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Oponice včera navštívila stovka veteránov

V súčasnosti elektromobily začali využívať aj verejné inštitúcie, ktoré sa snažia o ekologickejšie riešenia. Prínos takýchto vozidiel je najmä vo významnom znížení hluku a emisií pochádzajúcich z dopravy s pozitívnym dopadom na zvyšovanie kvality života.

Štátna dotácia

Z dôvodu vyššej ceny batérie a nákladov na výskum je predajná cena nových elektromobilov vyššia. Postupne sa ale znižuje a elektromobily sa stávajú cenovo dostupnejšie. Tichý chod, ekologické vozenie, určitý druh prestíže, nižšie prevádzkové náklady aj náklady na údržbu sú ale stále dostatočným dôvodom, prečo si priplatiť. Investícia sa rozhodne čoskoro vráti.

Do konca tohto roka môžete navyše získať príspevok na kúpu nového auta. Ministerstvo hospodárstva SR poskytuje príspevok na elektromobil 5 000 eur, v prípade hybridného pohonu je to 3 000 €. Podmienkou je registrácia vozidla do konca roka 2017 na Slovensku a auto musí byť vo vozovom parku SR evidované 2 roky.

Ďalšie články z témy Elektromobily

Pozrite si tiež články z hlavnej témy Elektromobily  na auto.sme.sk

  1. Dráma v Chynoranoch. Policajtom sa podarilo zachrániť samovraha 504
  2. Takýto zápas už ako hráč nezažijem 361
  3. Hokejisti porazili Maďarov na nulu Foto 303
  4. Soboňov gól na tri body nestačil Foto 225
  5. Plánujú vysťahovať časť Cukrovaru 152
  6. Nemocnica sa napája na nový zdroj tepla. Rozbieha aj ďalšie projekty 96
  7. Kam pôjdeme na futbal? 71
  8. Topoľčianske mestské legendy: Únosy v dodávke i miznúci ľudia v Tribečskom pohorí 61
  9. Pohárový zápas sme si užívali 61
  10. Cyklisti videli všetky tri priehrady 52

Najčítanejšie správy

Topoľčany

Dráma v Chynoranoch. Policajtom sa podarilo zachrániť samovraha

27-ročný Marián stál na streche a tvrdil, že chce skočiť.

Takýto zápas už ako hráč nezažijem

Kapitán Jacoviec Dalibor Bajzík je nestorom jacovského futbalu. Vo svojich 41 rokoch patrí k stabilným členom základnej jedenástky.

Hokejisti porazili Maďarov na nulu

Topoľčianski hokejisti v prípravnom zápase vo fantastickej atmosfére porazili UTE Budapešť.

Soboňov gól na tri body nestačil

Hrušovany v kvalitnom domácom zápase nevyhrali, súperi si body delili.

Plánujú vysťahovať časť Cukrovaru

Po uvoľnení budovy sa bude rozhodovať o ďalšom postupe.

Blízke regióny

Zomrel účastník motoristického podujatia v Lehote pod Vtáčnikom

Smrť tridsaťjedenročného pretekára nezapríčinila nehoda.

Bili sa diváci aj hráči. Kluby za futbalovú tragikomédiu zaplatia mastné pokuty

Štadión v Kolačne bude poriadne dlho zatvorený. Trest však nedostali len fanúšikovia, ale i hráči.

Hrozia výdatné zrážky

Meteorológovia vydali pre viaceré okresy v Trenčianskom kraji výstrahu prvého stupňa

Fraška na dedinskom futbale, hráči a fanúšikovia sa pobili (+FOTO)

Na zápase šiestej ligy Oblastného futbalového zväzu Prievidza musela zasahovať polícia.

Dom na strome. Kúpeľné mestečko má novú atrakciu

Domček na strome sa nachádza v blízkosti Kúpeľného parku na turistickej trase smerom na kopec Klepáč.

Všetky správy

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

Sagan má výraznú tvár, je fotogenický. Je to prosto chlap, tvrdí fotografka z Tour

Češka Markéta Navrátilová bola dlhé roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour de France z motorky.

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.

Zomrel účastník motoristického podujatia v Lehote pod Vtáčnikom

Smrť tridsaťjedenročného pretekára nezapríčinila nehoda.

Kam vyraziť

Topoľčiansky nočný beh

22. septembra
Prezentácia a sprievodné podujatia budú prebiehať 22.9.2017 od 14:00 hod. Štart preteku je o 20:00.

Horúca sprcha

30. septembra
„Šťastie je možné dosiahnuť medzi psom a mačkou, ale nie medzi mužom a ženou!“On je architekt. Ona je terapeutka. Alebo skôr televízna hviezda TV-šou, ktorej vzácne psychologické rady zachránili už nejedno manželstvo. Ale ich vlastné manželstvo je práve v troskách. Aký paradox! Čo teda najviac chýba ku šťastiu špecialistke na riešenie manželských problémov? Tolerancia a porozumenie. Vydarený vzťah! Ako manželia žijú už niekoľko mesiacov odlúčene a práve vyrazili na svoju poslednú spoločnú cestu. Chcú predať dom v Španielsku. Unavení dlhou cestou sa zastavia na jednu noc v malom hotelíku niekde na juhu Francúzska.

Premeny mesta Topoľčany

od 20. do 28. augusta
Mesto Topoľčany od stredoveku po súčasnosť zmenilo svoj vzhľad. Výstava predstaví v troch okruhoch tri premeny mesta. Prvá premena poukáže prostredníctvom kolekcie reprodukcií dobových máp na postupnú zmenu stredovekého mestečka s palisádami a priekopou na otvorené moderné obchodné mesto v Rakúsko – Uhorsku, neskôr v Československej republike. Mapy dopĺňajú dobové fotografické zábery mesta – námestia a jednotlivých uličiek, ako aj priečelia domov. Fotografie zachytávajú a dokumentujú premenu mesta od 1. ČSR do obdobia socializmu. Premeny mesta Topoľčany Premeny mesta Topoľčany Druhá premena predstaví súkromnú zbierku signovaných tehiel Ing. arch. Vladimíra Danka. Tehla ako artefakt – doklad stavebnej činnosti. V Topoľčanoch a v okolí existovalo niekoľko známych tehelní. Každá tehelňa si svoje výrobky, tehly, označovala vlastnou značkou. Tretia premena súvisí s archeologickými nálezmi objavenými archeológmi pri stavebných prácach v meste. Archeologické nálezy poukazujú na Topoľčany ako lokalitu náhodne osídlenú už v mladom paleolite, až po trvalé osídlenie formujúceho sa mestečka v stredoveku. Aj prostredníctvom nálezov ako sú taniere, misky, poháre a ďalšie predmety sa poukáže na premenu pravekej lokality na stredoveké mesto Topoľčany.