Piatok, 22. jún, 2018 | Meniny má Paulína
Nájdete nás na webe

Elektromobily vidno častejšie aj u nás

Tak ako v doprave bolo 19. storočie storočím pary, 20. storočie bolo storočím ropy, je pravdepodobné, že 21. storočie bude práve storočím alternatívnych pohonov, medzi nimi elektrického pohonu. Elektromobily už dnes jazdia po cestách v mnohých krajinách a ich počet stále rastie.

Ľuboš Geleta nám v Solčanoch predviedol ako sa auto dobýja.(Zdroj: Katarína Niková)

REGIÓN. Autá na elektrinu zažívajú rozmach aj v našom regióne. Dôvodom sú najmä nízke náklady na dopravu, šetrnosť k životnému prostrediu, komfort jazdy, štedrá dotácia od štátu, ale aj stále sa zlepšujúca sieť nabíjacích staníc. Namiesto dieselového, benzínového alebo plynového motora ich poháňa elektromotor napojený na batériu.

Tú je potrebné dobíjať z externého zdroja a jej kapacita ovplyvňuje dojazd elektromobilu. Najmä staršie autá boli často kritizované pre menší dojazd, súčasné elektromobily prejdú minimálne 200km na jedno nabitie. Na trhu ale možno nájsť aj elektrické autá s dojazdom až 600km.

Článok pokračuje pod video reklamou

Viac ako 200 nabíjacích staníc

Niektoré krajiny nemajú dostatok nabíjacích staníc, preto je veľmi nepraktické používať elektromobil na dlhšie trasy. Slovensko ale patrí medzi výnimky. Máme ich viac ako 200. Zvyčajne sa nachádzajú na odpočívadlách či čerpacích staniciach, vidieť ich však môžete aj na parkoviskách nákupných centier. Budujú si ich aj reštauračné či ubytovacie zariadenia, prínos vidia najmä v zvyšovaní návštevnosti. Dobýjanie je pre hostí zvyčajne zadarmo, alebo sa platí podľa dohody.

V okolí je príkladom nabíjacia stanica od Tesly v rybárskej reštaurácii v Solčanoch. V Partizánskom si môžete v prípade potreby vypýtať povolenie dobyť si auto na súkromnej stanici pre taxíky.

Viac možností dobytia je aj v okolitých mestách: v elektrárňach Nováky, v Prievidzi, v Bojniciach, v Nitre, či v Piešťanoch. Rýchlosť nabíjania závisí na viacerých faktoroch: na kvalite zdroja elektrickej energie, na type nabíjacej techniky v aute, či na kapacite akumulátora. Rýchlo nabíjacie stanice zvládnu dobytie už do 20 minút. Samozrejme, každý elektromobil si môžete pohodlne nabíjať aj doma.

Menej údržby

Elektrický pohon má zlomkové prevádzkové náklady v porovnaní s bežným spaľovacím motorom. Navyše tieto autá vyžadujú rozhodne menej údržby ako autá na klasický pohon.
Úspora pri využívaní takýchto vozidiel v porovnaní s vozidlami so spaľovacím motorom je naozaj neuveriteľná, prevádzka elektromobilu vás vyjde v priemere asi 1,5 eura na 100 km. „V zime táto spotreba stúpne na približne 2 až 2,2 eura, čo je naozaj stále zanedbateľné, pretože aj bežné auto má v zime trošku väčšiu spotrebu,“ dodáva Ľuboš Geleta z Nadlíc, majiteľ elektromobilu.

„Žiadne vedľajšie náklady tu ale nie sú – žiadna výmena oleja, žiadne filtre, nič podobné. Jediný filter je na klimatizácii, čiže peľový filter. Všeobecne sa elektromobily takmer nekazia, pretože je v nich omnoho menej vecí ako na bežných fosílnych autách. Napríklad bežné auto má v motore až okolo 270 pohyblivých častíc, tu je jedna. Jediné čo tu robíte je dolievate vodu do ostrekovačov, dávate nabíjať auto. To je tak všetko.“

Ekologická jazda

Produkcia emisií pri ťažbe ropy, jej spracovaní, transporte, predaji a, samozrejme, spaľovaní benzínu a nafty je obrovská. „Hovorí sa hlavne o produkovaní oxidu uhličitého, ktorý spôsobuje globálne otepľovanie. Ale tam nie je len to CO2, tam je množstvo iných veľmi nebezpečných vecí, ktoré vychádzajú z výfuku,“ upozornil Geleta. Naproti tomu, elektrické autá sa tešia stále väčšej popularite najmä kvôli šetrnosti k životnému prostrediu. Pri ich prevádzke sa nevytvárajú žiadne škodlivé emisie. I keď kritici často upozorňujú na emisie vytvárané elektrárňou, kým vyrobí potrebnú elektrickú energiu na pohon.

„Je pravda, že na Slovensku sa elektrina vyrába prevažne z atómovej energie. Je to čistá energia, ale vzniká tam jadrový odpad, čo ,samozrejme, nie je správne. Do popredia sa ale stále viac a viac dostávajú obnoviteľné zdroje ako je slnko, voda, vietor. Toto sú zdroje ktoré môžu fungovať donekonečna a neprodukujú žiadne emisie,“ povedal nám Geleta a poukázal na to, že aj bežné auto potrebuje energickú energiu, aby vyrobilo vôbec nejaké palivo: „Ak niekto povie, že elektromobil je špinavší ako fosílne auto, už len kvôli tomu že sa elektrika vyrába špinavo, nie je to pravda. Pretože aj ten čo jazdí na benzíne, či nafte potrebuje tú špinavú elektriku na to aby mu mohli vyrobiť palivo do nádrže.“

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Oponice včera navštívila stovka veteránov

V súčasnosti elektromobily začali využívať aj verejné inštitúcie, ktoré sa snažia o ekologickejšie riešenia. Prínos takýchto vozidiel je najmä vo významnom znížení hluku a emisií pochádzajúcich z dopravy s pozitívnym dopadom na zvyšovanie kvality života.

Štátna dotácia

Z dôvodu vyššej ceny batérie a nákladov na výskum je predajná cena nových elektromobilov vyššia. Postupne sa ale znižuje a elektromobily sa stávajú cenovo dostupnejšie. Tichý chod, ekologické vozenie, určitý druh prestíže, nižšie prevádzkové náklady aj náklady na údržbu sú ale stále dostatočným dôvodom, prečo si priplatiť. Investícia sa rozhodne čoskoro vráti.

Do konca tohto roka môžete navyše získať príspevok na kúpu nového auta. Ministerstvo hospodárstva SR poskytuje príspevok na elektromobil 5 000 eur, v prípade hybridného pohonu je to 3 000 €. Podmienkou je registrácia vozidla do konca roka 2017 na Slovensku a auto musí byť vo vozovom parku SR evidované 2 roky.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.


Inzercia - Tlačové správy


  1. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé
  2. Kreditná karta – áno alebo nie
  3. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 676
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 594
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 11 386
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 714
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 013
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 6 590
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 620
  8. Kreditná karta – áno alebo nie 4 874
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 046
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 050

Téma: Elektromobily


Hlavné správy z MY Topoľčany

Cestu medzi Partizánskym a Hradišťom ešte nezrekonštruovali

Cesta druhej triedy medzi Partizánskym a Hradišťom naďalej čaká na rekonštrukciu.

Dočkáme sa rýchlostných ciest v našom regióne?

Ťažba hnedého uhlia by mohla skončiť skôr, ako počítali Hornonitrianske Bane. Transformácia regiónu zvyšuje tlak na rýchlejšiu dostavbu komunikácií.

Základná škola R. Kaufmana v Partizánskom bude mať vynovené strechy

Situácia so strechami bola podľa veľmi vážna.

Mladý reštaurátor obnovil kamenný erb v Oponiciach

Ján Telek sa rozhodol urobiť niečo pre svoj región.

V Bánovciach hľadajú naj predzáhradku

Do súťaže sa môžu obyvatelia zapojiť do 30. augusta.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Trenčíne spadlo trakčné vedenie. Vlaky meškajú, viaceré odriekli

Na železničnej stanici spadlo trakčné vedenie. Rýchlik do Košíc mešká viac ako tri hodiny, viaceré vlaky odriekli.

Dnes nám hrozia búrky a krupobitie. Cez víkend príde poriadne ochladenie

Meteorológovia varujú pred výskytom búrok. Vydali výstrahu prvého stupňa.

V Považskej Bystrici hospitalizovali niekoľko ľudí so zákernou chorobou

Ďalší skončili v trenčianskej nemocnici, niekoľkých ošetrili bez potreby hospitalizácie.

Pod Strečnom sa bude jazdiť v dvoch pruhoch

Opatrenie má pomôcť záchranárom.

Vybrali SME



Už ste čítali?