TOPOĽČANY. Škandál či umenie? Aj takéto myšlienky sa museli hnať hlavami ľudí, ktorí 13. júla prechádzali multimediálnym priestorom pre súčasnú kultúru Nástupište 1-12, ktorý sídli v topoľčianskom podchode. Uskutočnilo sa v ňom totižto kultúrne podujatie Praktiky lásky, ktorého súčasťou boli aj obnažené scény.
Výsledkom je podľa policajnej hovorkyne Renáty Čuhákovej podozrenie zo spáchania trestného činu výtržníctva.
Čo sa stalo?
Praktiky lásky vzbudili pozornosť už pred samotným podujatím, keďže súčasťou pozvánky a propagačných materiálov bola fotografia nahých žien ležiacich v topoľčianskom podchode.
Fotomontáž, či fotografia urobená v čase, keď bol podchod uzavretý, ktorej cieľom bolo vzbudiť pozornosť a nalákať ľudí?
Bohužiaľ nie. Podobná scéna bola súčasťou aj samotného umeleckého počinu, ktorý sa odohral na verejnom priestranstve. Dôkazom sú fotografie samotného občianskeho združenia, ktoré ich zverejnilo na svojom facebookovom profile. Po tom, ako sme sa o toto podujatie začali zaujímať, pochopiteľne zmizli.
Fotografie navyše dokazujú, že v najkontroverznejšom okamihu podujatia sa v danom okolí pohybovali deti.
„Mestská polícia vo veci začala konať po telefonickom oznámení a zabezpečila prostredníctvom vedúcej príslušného odboru mestského úradu zodpovedného za túto oblasť, aby vyzvala organizátorov na úpravu programu, aby nedochádzalo k možnému porušovaniu zákonov,“ informoval nás primátor mesta Peter Baláž.
Podľa predsedníčky Občianskeho združenia Nástupište 1-12 Zuzany Novotovej Godálovej bolo podujatie ohlásené na mesto i na políciu, no podľa primátora nebola radnica informovaná o konkrétnom obsahu vystúpenia, ktoré mohlo vyvolať verejné pohoršenie alebo dokonca prečin výtržníctva.
„V súčasnej dobe začal vo veci konať orgán činný v trestnom konaní v spolupráci s mestskou políciou, preto až do ukončenia vyšetrovania mi neprináleží sa k veci vyjadrovať,“ dodal primátor.
Kontroverznú scénu mohol vidieť hocikto. Aj deti
Najväčším problémom tohto podujatia je podľa všetkého to, že najkontroverznejšia časť podujatia, počas ktorej sú dve umelkyne Bar Altaras (Izrael) a Roni Katz (Nemecko) nahé, sa uskutočnila na verejnom priestranstve a svedkom tejto scény sa mohol stať ktokoľvek.
Túto skutočnosť navyše nepopiera ani samotné občianske združenie: „Performancia trvala štyri hodiny a ľudia mali možnosť sa voľne presúvať, odísť a opäťovne sa vracať, priamo diskutovať a to všetko prebiehalo v plne funkčnom podchode pod stanicou, kde aj nezainteresovaní okoloidúci mali možnosť vzájomnej konfrontácie.“
S tým, že by toto podujatie prekročilo hranice však Zuzana Novotová Godálová pochopiteľne nesúhlasí: „Samotná performancia bolo veľmi poetické, vôbec neobsahovalo ostré narážky, sexizmus či vulgarizmy. Čo sa týka jednej scény, ktorá trvala asi 5 minút zo štyroch hodín, kde boli dievčatá vyzlečené a ležali na zemi, išlo skôr o umeleckú výpoveď, kde ako médium nepoužívajú maľbu ale svoje telo, keďže sú performerky, tanečnice a choreografky, ktoré žijú v súčasnej otvorenej demokratickej spoločnosti. Viete, ja to skôr vidím, že keď sa pozeráte na Leonardovu sochu Dávida, určite neriešite sochu ako sexistickú, ale ako pekný prejav estetiky, sochy, materiálu...“´