Piatok, 22. marec, 2019 | Meniny má Beňadik

Snom turistov sú ďalšie rozhľadne v regióne

Mnohé cyklotrasy v kraji sú podľa predsedu Klubu slovenských turistov vyznačené viac-menej formálne. Viac by sa malo prihliadať na ich atraktivitu.

(Zdroj: TASR)

TOPOĽČANY. Turizmus bol vždy na Slovensku hlboko zakorenený. I keď o mnohé záujmové spolky záujem klesá, turisti sa sťažovať nemôžu. Veď len v topoľčianskom regióne je ich oficiálne evidovaných okolo 850 a ich počet neustále rastie.

Odpadkové koše im nechýbajú, no privítali by zjednodušenie legislatívy kvôli jednoduchšej výstavbe prístreškov a rozhľadní. Tvrdí to Peter Dragúň, predseda Klubu slovenských turistov a predseda Klubu slovenských turistov Žochár Topoľčany.

Čím to je, že turizmus je na Slovensku stále obľúbené hobby?
– Ľudia majú našťastie viac peňazí, no nemajú už záhrady a vinohrady, kde sa kedysi trávil voľný čas. Ak sa

chce dnes človek realizovať, tak jednou z možných aktivít je aj turistika. Počet organizovaných turistov vďaka tomu rastie, no veľa ľudí vidieť v horách a prírode, ktorí si vyjdú len tak s rodinou a priateľmi...
Môžem povedať, že v každom klube, kde sa pracuje, zaznamenávame nárast členov. Horšie je to v kluboch, kde sa priberajú iba rodinní príslušníci, no my sme otvorení a máme snahu prijať nového člena.

Musí byť nový člen turistického klubu fyzicky zdatný?
– Určite nie. Organizujeme túry rôznej náročnosti, takže si môže vybrať skutočne každý. Ľudia k nám ale nechodia len kvôli tomu, že niekam pôjdu, ale že pôjdu s niekým. Sociálny rozmer je u nás veľmi dôležitý.

Na Slovensku je pomerne obľúbené stavať rozhľadne a rozširovať turistické chodníky... Je ich aj napriek tomu dosť?
– Rozhľadňa je zaujímavý cieľový bod pre turistov, no mohli by vznikať rýchlejšie, podobne ako cyklotrasy, vzhľadom k tomu, koľko ľudí chodí na bicykloch do prírody.
Cesty sa čoraz viac zužujú, pretože nie sú peniaze na krajnice a cyklista je preto často ohrozovaný kamiónmi.

V Nitrianskom kraji je pomerne veľa cyklotrás, no zodpovedajú štandardom, ktorý by ste chceli mať?
– Nitriansky kraj bol istý čas najhorší v dĺžke cyklotrás a zrazu sa zistilo, že je najlepší. Vyznačili sa totižto trasy, častokrát v súbehu s pešími – napríklad v Považskom Inovci. Takto by sa to však nemalo robiť, pretože stret cyklistu s turistom neveští nič dobrého.

Inak povedané, vyznačili sa, no nevybudovali.

Napríklad by bolo ideálne, aby konečne vznikla cyklotrasa pri rieke Nitra, čo by bola jednou z nosných vetiev cyklotrás na Slovensku.

Nemôžem však povedať, že by boli úplne na nič, turista je predsa len vedený značkou a nezablúdi. No trasy by mohli byť vedené lepšie – tak, aby míňali zaujímavé miesta. Dostať sa rýchlo z bodu A do bodu B nie je najpodstatnejšie. Turista i cykloturista chce spoznávať, preto by sa malo viac prihliadať na atraktivitu nových cyklotrás.

Spomenuli ste cyklotrasu pri rieke Nitre. Občas sa o nej hovorí, no doteraz sa nezrealizovala...
– Cyklista môže prejsť popri rieke, cesta je zjazdná, no choďte tam s dieťaťom, alebo kočíkom.
Tešil som sa na to že budem chodiť na bicykli do Nitry, keď som tam pracoval, no už som na dôchodku a stále sa nedá. Po hlavnej ceste to je veľmi nebezpečné a popri rieke chýba asfaltový povrch, takže nemôžete ísť rýchlejšie.

Cyklistom chýbajú kvalitnejšie a zaujímavejšie cyklotrasy... Čo chýba turistom?
– Okrem peňazí? (smiech) Ale nie, peniaze nie sú až tak dôležité. Najdôležitejší sú ľudia ochotní priložiť ruku k dielu, ktorých je niekedy pomenej.

Určite by nás ale potešilo, keby sa popri turistických trasách nachádzalo viac prístreškov. Chýbajú aj studničky. Chceli sme robiť rozbory kvality vody, no ak ho urobíte dnes, zajtra už voda nemusí byť dobrá. Preto sme od toho upustili, lebo by sme zavádzali verejnosť.

S Čechmi máme dobré vzťahy a tí hovoria, že dobu rozhľadňovú už majú dávno za sebou. Len domažlický okres má desať rozhľadní. No na našom území by nám pohodlne stačili prsty jednej ruky.

Nám by sa veľmi žiadala rozhľadňa na vrchu Tribeč, no zatiaľ nie je taká iniciatíva, ktorá by ju vedela presadiť, aj keď ide o cieľový bod mnohých turistov.

Minulý rok sa podarilo otvoriť krásny prístrešok pod Panskou javorinou. Sú plány na ďalšie podobné projekty?
– Plány sú, no je problém takéto veci vybavovať, lebo všetky prístrešky sú už stavba, hoci to nechápem... Je s tým veľmi veľa práce. Ľudia často nie sú ochotní behať po úradoch, i keď samotná výstavba by nebola problém. Ak by sa zmenila legislatíva, ktorá by nám to uľahčila, boli by sme veľmi radi.

Problém v peniazoch nie je veľký. Prístrešok na Panskej javorine stál asi 9-tisíc eur, pričom väčšinu nákladov pokryli členské príspevky turistov z nášho regiónu.

Momentálne žiadame o peniaze na turistickú trasu vo Vysokých Tatrách spolu s Poľskom. Ide o náročnejšiu adrenalínovú trasu, na ktorú už treba aj nejaké vybavenie, no nie je taká náročná, aby musel byť človek horolezcom. V Tatrách sú samozrejme rozbehnuté ďalšie projekty, no momentálne by som o nich nechcel viac hovoriť, keďže ešte neprebehli rokovania s dotknutými orgánmi.

Na celom Slovensku je niečo cez 14-tisíc kilometrov cyklotrás. V topoľčianskom regióne je ich pomenej, no mnohé by sa už dnes žiadali preznačiť, keďže domáci turisti si už našli svoje trasy, ktoré sú niekedy zaujímavejšie.

V našom regióne nie je značenie husté a veríme, že bude postupne pribúdať. Pre domácich to nie je problém, skôr je to problém pre toho cudzieho. Momentálne sa pripravuje nové značenie od obce Tesáre, smerom k Podhradiu. Snáď sa nám ho podarí osadiť ešte tento rok.

Poučili sa už návštevníci prírody a nezanechávajú po sebe neporiadok?
– Nezdá sa mi. Je veľa zodpovedných turistov, no sú aj takí, ktorí ťažké zjedia a ľahké nechajú v prírode. Nechcem však zovšeobecňovať, keďže generácia, ktorá má lepší vzťah k životnému prostrediu sa začína vychovávať.

Na turistických chodníkoch však nie je veľa odpadkov, často ale upratujeme po lesných robotníkoch, ktorí nemajú problém nechať v lese pneumatiky, či pretrhnuté laná.

Ja zastávam názor, že nikde by sme nemali dávať smetný kôš.
Ak tam je, tak ho už ľudia použijú, no vo väčšine prípadov ho nemá kto vyniesť. Neexistujú služby, ktoré by ich každý týždeň vynášali. Chápem, že to je myslené dobre. Ak je prístrešok prístupný autám a obec má ako zabezpečiť odvoz odpadu, nemám s tým problém, no napríklad výstup na Tríbeč trvá 3 hodiny a tu je to už naozaj problém.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  4. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  5. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  7. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  8. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  9. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 27 977
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 21 404
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 21 084
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 18 794
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 13 595
  6. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 13 546
  7. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 10 861
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 6 919
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 775
  10. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 719

Hlavné správy z MY Topoľčany

FC Žochári myslia na postup, čakajú aj podporu fanúšikov

FC Žochári si na jeseň podmanili siedmu ligu ObFZ Topoľčany. V jarnej časti opäť pomýšľajú na najvyššiu priečku, ktorá by im garantovala postup do šiestej ligy.

Denis Jančovič.

Tribečské múzeum ponúka možnosť nahliadnuť do sveta hmyzu

Možnosť nahliadnuť do tajomstiev ríše hmyzu ponúka výstava V kráľovstve exotického hmyzu, ktorú pripravilo Tribečské múzeum v Topoľčanoch.

Koľko zarábajú primátori v našom regióne?

Primátorka Alexandra Gieciová si oproti svojmu predchodcovi pohoršila a vrámci regiónu má najnižšiu výplatu.

Dôchodkyňa mala peniaze odložené doma.

Tréner Hurtaj: „Sezóna bola ozaj parádna, ale umiestnenie nás bude dlho mrzieť.“

Hokejoví seniori Topoľčian zakončili sezónu na konečnom štvrtom mieste. Vo štvrťfinále play-off vyradili Skalicu 3:0 na zápasy, v semifinálovom play-off ale nestačili na celkového víťaza ligy z Michaloviec, ktorému podľahli 1:4 na zápasy.

Tréner Topoľčian Ľubomír Hurtaj.

Partizánske sa ohradzuje voči správam o rušení pôrodnice

Primátor Partizánskeho sa obáva, že mesto bude v boji o pôrodnicu ťahať za kratší koniec.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na D1 za Sencom v smere do Bratislavy došlo hromadnej nehode

Nehodu dokumentujú v smere za Sencom do Bratislavy.

Dve obrovské tragédie vo Svrčinovci, pri jednej dieťatko zrazil vlastný dedko

Obyvatelia Svrčinovca neveriacky krútia hlavami. V jeden deň sa v obci odohrali dve tragické udalosti.

Rimavskosobotský okres zamorila nebezpečná droga

Polícii rozviazal ruky fakt, že sa herba dostala do zoznamu zakázaných drog.

Vybrali SME

Už ste čítali?