TOPOĽČANY. Zaparkovať pri železničnej stanici kvôli nedostatku parkovacích miest, je problém už dlhé roky.
Situácia sa zlepšila po zbúraní niektorých starých schátralých budov, čím sa rozšírila parkovacia plocha, no situácia nie je zďaleka ideálna aj kvôli tomu, že parkovisko nie je spevnené a nie sú na ňom vyznačené parkovacie miesta.
Projekt chcú rozbehnúť vo viacerých mestách

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) nemajú podľa všetkého prostriedky na úpravu, či rozšírenie plochy, preto oslovili radnicu s ponukou prenájmu pozemkov za špeciálnu cenu, o čo prejavil magistrát mesta záujem. „Spravujeme majetok štátu, nemôžeme sa baviť o tom, že dáme niečo zadarmo alebo za symbolickú cenu,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Martin Erd”ssy. Ako nám priblížila hovorkyňa spoločnosti Martina Pavliková, nové parkovisko, ktoré by mohla spravovať radnica, by malo sídliť v súčasnej lokalite a na uvoľnenej ploche po odstránených stavbách, pričom sa uvažuje nad zbúraním ešte jednej budovy, čím by sa parkovacia plocha mohla rozšíriť. Momentálne však prebieha posudzovanie tejto možnosti, aby bola zabezpečená plynulosť a bezpečnosť prevádzky pri stanici. Železnice zatiaľ nevedia konkretizovať, koľko parkovacích miest by takto mohlo vzniknúť pri stanici a či budú spoplatnené, keďže ešte neprebehli potrebné rokovania s mestom.
Podobný projekt chcú železnice rozbehnúť vo viacerých mestách na Slovensku a vytvoriť tak takmer 900 parkovacích miest. „Máme ambíciu pritiahnuť ľudí na železnicu a na to, aby sme to urobili, musíme, samozrejme, zvýšiť kvalitu a komfort,“ priblížil Martin Erd”ssy.
Inšpirovali sa v Rakúsku
Viac ako 80 % ľudí na Slovensku býva podľa jeho slov vo vzdialenosti do 30 minút od najbližšej železničnej stanice. A to či už chôdzou, bicyklom, alebo autom. Téma parkovísk je preto podľa Erd”ssyho momentálne veľmi aktuálna.
Železnice sa tak inšpirovali príkladom z Rakúska a rozhodli sa prenajať obciam a mestám pozemky, ktoré vlastnia pri železničných staniciach. Samosprávy by na nich mohli vybudovať parkoviská a prevádzkovali by ich.
Aktuálne ŽSR vytypovali 14 miest a obcí, ktoré vo februári oslovili listom s takouto ponukou. K 20. marcu o ňu prejavilo záujem šesť z nich, a to Galanta, Piešťany, Prešov, Šurany, Topoľčany a mestská časť Bratislava – Devínska Nová Ves.
Cieľom by však nemal byť zisk, ale služba. Parkoviská by tak mali v ideálnom prípade hospodáriť vyrovnane. Niektoré obce majú záujem takéto parkovanie spoplatniť, iné nie. Podľa generálneho riaditeľa ŽSR môže byť cestou napríklad aj symbolický poplatok za parkovanie.
V niektorých prípadoch by však mohla fungovať aj spolupráca miest so štátnym osobným dopravcom Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK). Spoločnosť už podľa Erd”ssyho prejavila záujem o prenájom niektorých parkovacích miest, ktoré by boli súčasťou ceny cestovného lístka.