Topoľčany. Topoľčianski podnikatelia si v posledných dňoch našli vo svojich schránkach upozornenia na zabezpečenie podnikateľského odpadu, ktorý vzniká pri podnikateľskej činnosti.

Tieto listy však vyvolali množstvo otázok, keďže nie je jasný rozdiel medzi komunálnym a podnikateľským odpadom.
„Stretli sme sa aj s názorom, že ako podnikatelia už mestu platíte za odvoz odpadu,“ uvádza v svojom stanovisku radnica s tým, že je pravdou, že podnikatelia platia za likvidáciu odpadu poplatok.
Ide však o komunálny odpad a mesto ho musí zlikvidovať.

Ide napríklad o odpad, ktorý vyprodukovali zamestnanci podnikateľa na pracovisku počas pracovnej doby (obaly z desiaty, papierová vreckovka a podobne). Týmto poplatkom za komunálny odpad nie je však pokrytý náklad na zvoz a likvidáciu podnikateľského odpadu.
Čo sa týka podnikateľského odpadu, najčastejšie ide o obaly z papiera, kartónu, plastu, skla a podobne.
To znamená, že podnikateľ, ktorému takýto odpad z jeho podnikateľskej činnosti vzniká, musí uzatvoriť zmluvu na zvoz a likvidáciu odpadu so spoločnosťou, ktorá má oprávnenie na nakladanie s takýmto odpadom a za tieto služby bude podnikateľský subjekt spoločnosti, ktorá mu tieto služby poskytuje, platiť.

Kvôli tomu, že sa do komunálneho odpadu dostáva aj odpad z podnikania, zvyšuje sa jeho celkové množstvo a preto sa zvyšujú mestu aj náklady na jeho zvoz a likvidáciu, čo sa v konečnom dôsledku prenáša do výšky poplatkov pre obyvateľov mesta.
Čo má teda podnikateľ urobiť, aby neporušoval zákon a riadne likvidoval svoj odpad?
Musí navštíviť spoločnosť, ktorá má oprávnenie na nakladanie s odpadmi a uzatvoriť s ňou zmluvu.
Odpad z podnikania sa má zbierať v nádobách v areáli firmy, prípadne na vyhradenom mieste v prevádzke.
Podľa radnice si podnikatelia majú uchovávať aj potvrdenia o zlikvidovaní odpadu.