Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Príbeh No 3 - Hostia na lietajúcej pevnosti v Hostiach

Bombardér B-17, ktorý niesol na chvoste číslo 4297736 a ktorého osud sa spečatil v prvý mrazivý februárový deň, napísal obdobný príbeh ako jeho predchodca z Krnče. Na sklonku vojny nálety spojencov silneli a nálety na rafinériu Schwechat pri Viedni sa stu

pňovali. Z letiska na základni Lucera pri meste Foggia na juhu Talianska vzlietlo 1. 2. 1945 140 lietadiel 419. bombardovacej perute U. S. Air Force. Cieľom bol Moosbierbaum Oil Rafinery v Schwechate. Do „nášho lietadla“ B-17 nastúpili vtedy títo muži: Frank Muskus - 1. pilot, Bernard Dick - 2. pilot, Robert Schlarr - navigátor, Harvey Bear - radarový operátor, Edmund Lopacki - bombometčík, David Hothem - zadný strelec, Willy Horton - strelec, Hayward Alexander - strelec, James Boyle - strelec a Walter Stupak - strelec. Čo sa dialo tesne pred cieľom, nám približuje jeden z členov posádky, ktorý prežil, vtedy 24-ročný poručík Harvey Bear - operátor radaru, ktorý si spomína:“ ...do lietadla som nastúpil ako deviaty v poradí. O pár minút naša 10-členná posádka vzlietla z letiska Foggia v Taliansku, aby už po 54-krát bombardovala územia v Nemecku a v strednej Európe... po odbombardovaní nás do zadnej časti zasiahli strely nemeckej protilietadlovej batérie. Pri zásahu lietadla zahynuli strelci Boyle a Stupak. Nad Viedňou z horiaceho lietadla na padákoch vyskočili Dick, Schlarr, Lopacki a Horton. Stroj pokračoval na severovýchod. Pilot major Muskus, veliteľ celej bombardovacej formácie, ktorá mala 140 lietadiel, sa snažil doletieť s takmer neovládateľným strojom do bezpečia na oslobodené územie. Na oblohe sme museli vyzerať ako veľká horiaca guľa, ktorá sa rúti na prvé domy v dedine. Zo všetkých síl chcel strhnúť riadenie mimo dediny na čistinu. To sa mu aj podarilo. Približne dva kilometre nad zemou bol už najvyšší čas, aby sme z lietadla vyskočili. Môj kamarát navigátor skočil 20 sekúnd predo mnou. Nikdy viac som ho už nevidel. Zachránili sme sa iba dvaja, ja a major Muskus..." Muskus zosadol na padáku severne od dopadu lietadla. Bear zosadol neďaleko obce Nemečky. Obaja sa dostali s pomocou obyvateľov k partizánom, kde sa dočkali konca vojny a obaja sa vyhli zajatiu. "Hothem zahynul, lebo sa mu neotvoril padák. Mňa a majora Muskusa na druhý deň po páde lietadla kontaktoval krčmár, ktorý mal spojenie s partizánskou skupinou. Dva týždne si nás preverovali, ešte šťastie, že major Muskus vedel trochu po poľsky. Cez horské hrebene sme sa dostali do Kľaku a do Zvolena. Na konci vojny sme sa z Fiľakova dostali do Budapešti na americkú misiu a odtiaľ na svoju základňu do Talianska. Prvýkrát sme sa okúpali, oholili a ostrihali až po 60 dňoch,“ toľko z výpovede rádiooperátora Harveya Beara. Čo nasledovalo potom, už
s časti vieme, zvyšok nám dokladajú výpovede očitých svedkov, vtedy obyvateľov obce Veľké Hoste, v blízkosti ktorej sa napokon bombardér B-17 zrútil. Výpoveď Ing. Janíkovej: "Ako deti sme v tých miestach pásavali dobytok. V mieste havárie boli tri veľké krátery. Bola v nich voda. Báli sme sa, aby sa nám tam neutopil dobytok. Zbierali sme aj náboje vypadnuté z lietadla. Dávali sme ich do ohňa, čo spôsobovalo malé výbuchy. Guľky z nich lietali niekedy až do dediny. Raz sa stala nehoda. Jednému chlapcovi pri výbuchu takéhoto náboja prestrelila guľka lýtko. Po tejto nehode zavolali vojakov a tí všetky náboje vyzbierali a zneškodnili." Ďalšia je výpoveď neznámej panej tiež z tejto obce : “...keď sme boli malí, pásavali sme dobytok, chodili do hája a sedávali sme na kovových rúrach, ktoré boli pri tom lietadle a klopali sme po nich kovovými úlomkami z lietadla alebo kameňom. Vtedy sme netušili, že sú to nevybuchnuté bomby z tohto lietadla. Mali sme šťastie, neskôr tieto bomby zneškodnili vojaci...“ Výpoveď včelára: “...mal som vtedy asi 10 rokov. Bola zima a všade bol sneh. Chcel som sa lyžovať. Na nohách som mal pripnuté lyže. Bolo to niekedy okolo obeda alebo hneď poobede. Vtom mi nad hlavou v malej výške preletelo veľké lietadlo, celé horelo. Letelo od Bánoviec smerom k háju. Vtedy tam ešte neboli stromy, ale iba kríky. Lietadlo sa zaborilo do kopca a vybuchlo. Bol to veľký výbuch. Chytro som si odopol lyže a utekal som aj s otcom tým smerom. Zbehlo sa tam niekoľko ľudí, ale nikto sa neodvážil ísť celkom blízko. Stáli sme tam pri potoku a pozerali na oheň. Z lesa napravo prišiel jeden z toho lietadla. Bol to Američan, a potom ešte jeden. Keď už nebolo počuť výbuchy a oheň nebol taký veľký, išli sme k lietadlu čo najbližšie. Tam sme našli ďalšieho. Bol celý čierny, asi ohorený, triasol sa, ale niekto povedal, že už zomiera a že sa mu už nedá pomôcť. Druhý z posádky bol kúsok od neho a bol už mŕtvy...“ Ešte ďalšie výpovede hovoria: “...ten jeden bol padnutý na poli asi 100 m od hája. Bol mŕtvy. Mal rozbitú hlavu a mozog vyletený vedľa, neotvoril sa mu asi padák...“ Toľko z výpovede miestnych k tragédii. Dodáme, že Alexandra našli v apríli toho istého roku obyvatelia zamrznutého v lese pri obci Prašice. Tu ho aj pochovali. Je možné, že nebol zranený, ale v lese zablúdil a zamrzol. Hothem dopadol s neotvoreným padákom na pole asi 100 m od dopadu lietadla a mal rozbitú lebku. Boyle a Stupak boli nájdení vo vraku lietadla. Obaja zomreli. Čo dodať na záver tohto príbehu? Bol jedným z mnohých smutných pred prahom slobody a na sklonku vojny. Bol to príbeh hrdinstva desiatich mužov, ktorí s nasadením vlastného života bojovali proti okupantom. A hoci to boli Američania, tisíce kilometrov vzdialení od svojej domoviny, ich hrdinské činy za naše oslobodenie boli veľké a niektorí z nich priniesli na oltár slobody cenu najvyššiu - svoj život. V roku 1995 navštívil obec Veľké Hoste 74-ročný pán v okuliaroch. Pricestoval v spievode dcéry. So slzami v očiach a s nostalgiou v hlase si zaspomínal na svoje mladé roky, na búrlivý pád lietadla i na kamarátov, ktorí tu zahynuli. Ten vojnový veterán nebol nik iný ako Harvey Bear - operátor radaru lietadla B-17 s chvostovým číslom 4297736, ktoré svoju dlhú púť skončilo na Slovensku. Peter KRÁLIK, prameň:

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  3. Pomáhajte čítaním
  4. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  5. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  7. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 28 816
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 421
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 322
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 935
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 860
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 747
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 005
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 10 964
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 810
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 747
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

Prekonal rakovinu, trénuje mládež. Ktoré dve chyby si Miro Ďurák najviac vyčíta?

Miroslav Ďurák bol prvým hráčom, ktorého draftovali do NHL priamo z Topoľčian.

Miroslav Ďurák s manželkou Danielkou a dcérkou Tamarkou.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Po sídlisku niekto rozhadzuje jedlo

Labradorka Dafy dva dni zvracala a hnačkovala.

Pali so svojou labradorkou Dafy.

Koho sme vybrali do najlepšej jedenástky?

MY Topoľčianske noviny zvolili najlepšiu jedenástku VI. ligy ObFZ Topoľčany za jesennú časť súťažného ročníka 2020/2021.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Už ste čítali?