TOPOĽČANY. Aktuálna situácia ohľadom koronavírusu nemá vplyv len na zdravie občanov ale zasahuje aj ekonomiku celej krajiny a jednotlivých podnikateľských subjektov
Jedným zo subjektov, ktorých sa "koronakríza" dotýka, je aj spoločnosť DECEDOM. O jej budúcnosti sme sa rozprávali s konateľom spoločnosti, Vladimírom Šrámekom.
Predpokladali ste takýto vývoj situácie?
Už 13. marca som si dovolil dať stanovisko pre médiá – konkrétne pre Denník N, že kríza 2008/9 bola v porovnaní s tým, čo nás čaká, len „prechádzka ružovou záhradou“ Na tomto stanovisku trvám. Až o desať dní vydala Národná banka Slovenska stanovisko k trom možným scenárom vývoja slovenského hospodárstva, citujem: „V tomto roku predpokladáme pokles výkonnosti ekonomiky medzi 4,5% až 9,4%.“ A to nehovorím o vyjadreniach politikov, ekonómov, expertov, v čase medzi 13. – 30. marcom k možnému vývoju hospodárstva, ktorí budúcnosť nevidia dramaticky. Preto radšej sledujem/čítam, a to hlavne medzi riadkami, hospodárske správy zo sveta alebo odborné nábytkárske periodiká (Moebelkultur, Moebelmarkt, Euwid, atď.). Mne osobne z toho vychádza, že kríza bude bezprecedentná!
Máte nejaké indície?

Všimnite si prepad predaja áut v Európe, v januári a februári 2020 vo výške cca. -10 %, a za marec 2020 takmer 60%-80 %. Všimnite si v nábytkárskej branži, v Nemecku, ohlásené (a budú pribúdať) reštrukturalizácie, insolvencie nábytkárskych či výrobných, ako aj obchodných firiem. Všimnite si vyhlásenie poľskej komory výrobcov nábytku, a ich predpoklad poklesu dopytu po nábytku, a podobných správ a faktov by som vám vedel vymenovať podstatne viac.
Ako dlho môžu výrobcovia nábytku, ktorí sú závislí na dodávkach svojej produkcie do obchodných domov s nábytkom, keďže tie, sú z nariadenia vlád zatvorené minimálne 4 týždne, teda sú bez zákazníkov, bez budúcich tržieb, vydržať?
A to k dnešnému dňu ešte nevieme, či sa zatvorenie nepredĺži o ďalšie týždne.
Zároveň som presvedčený, že nábytok, ako predmet dlhodobej spotreby, je v neistých časoch, v časoch krízy, jedna z prvých komodít, ktorej nákup spotrebitelia odkladajú.
Ako bude podľa vás vyzerať trh s nábytkom a záujem oň v časoch „po Korona“?