Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Ebajky ponúkajú ľuďom úplne inú dimenziu bicyklovania

Rozhovor s Júliusom Kováčom z Ebikecenter Topoľčany.

Ebikecentrum na Ul. S. Chalupku, kde nájdete široký výber elektrobicyklov overených značiek.Ebikecentrum na Ul. S. Chalupku, kde nájdete široký výber elektrobicyklov overených značiek. (Zdroj: Mário Veverka)

TOPOĽČANY. Hoci je Slovensko, čo sa cyklistického povedomia týka, ďaleko z Nemeckom, Dánskom či Holandskom, elektrobicykle začínajú naberať na popularite aj tu. O tom ako fungujú, pre koho sú určené či na čo všetko sa hodia, už hovorí Július Kováč, spoluzakladateľ ebike centra v Topoľčanoch.

Najskôr si poďme povedať, čo to vlastne ebajk je. Mnoho ľudí si totiž myslím, že ide o stroj, na ktorom si, obrazne, vyložia nohy na riadidlá a idú. Pravda je však kdesi inde.

Presne tak. E-bike nie je motorka, na ktorú sadnem a pridávam plyn. V skutočnosti ide o bicykel, ktorý nám dokáže pomôcť, keď ideme do kopca, fúka protivietor apod. Jeho batéria poháňa prídavný motor, ktorý sa zapne len vtedy, keď točíte pedálmi.

Takže treba šliapať...
Áno. Pomoc elektromotora – od 0 do 300 percent, závisí aj od toho, aký mód si prepnete. Niektoré modely dokážu dokonca sami rozpoznať, akou silou tlačíte na pedále a podľa toho pomáhajú. Čiže pokiaľ idem po rovinke a kochám sa výhľadom, pomoc je 10 percent. Keď však odbočím na lesný chodník a začnem stúpať do kopca, automaticky zvýšia výkon až na 300 percent mojej vynakladanej sily bez toho, aby som čokoľvek prepínal.

Nedá mi, zlé jazyky vraj tvrdia, že tieto bicykle sú určené hlavne pre seniorov...

Ďalší mýtus. To, že ich si kupujú tí, čo nevládzu, môžu povedať iba ľudia, ktorí ich v živote nevyskúšali. Myslím si, že do kopca sa na ňom človek namaká viac než na cestnom bicykli v balíku. Jednoducho, sú pre všetkých, ktorí si chcú cyklistiku vychutnať a mať z nej radosť.

A keď poslednú vetu rozmeníme, takpovediac, na drobné?
Tak je napríklad pre tých, ktorí nikdy nebicyklovali a chcú sa hýbať, no nedovolí im to ich kondícia. Taktiež pre ľudí, ktorí majú zdravotný hendikep a už nemôžu príliš zaťažovať srdce, alebo majú problémy s kĺbmi či kolenami. Ebajk je ideálny v tomto prípade hlavne po operáciách kolien, čo môžem potvrdiť aj z osobnej skúsenosti. Tri dni po nej som už takto bicykloval, s čím súhlasil i lekár. Samostatnou kategóriou sú manželky bajkerov, ktoré za nimi nestíhali. Prípadne ľudia v obciach s veľkým výškovým rozdielom – napríklad Podhradie, ktorí chcú na ebajku chodiť iba nakupovať. Ďalšou sú ľudia, ktorí používajú bicykel na denné presuny do práce, po meste a nechcú tráviť čas v zápchach a parkovaním. V tomto prípade je používanie ebajku jednak ekonomické, jednak zdravé – dodá im kondíciu a elán, no a po tretie – šetria životné prostredie. Poslednou kategóriou sú potom ľudia ako ja – adrenalínoví blázni. Tí síce bicyklujú po horách takmer celý život, ale chcú jazdiť rýchlejšie, ďalej, s radosťou a spoznávať krásy prírody počas celého roku.

Vodičák, dúfam, na ebajky netreba.
Nie. Podľa zákona sú definované ako bicykle s elektropohonom, ktorý sa pri rýchlosti 25 m/h vypne. Samozrejme, môžete ísť aj rýchlejšie, ale len na vlastný pohon.

Dobre, dajme tomu, že ste ma prehovorili. Na čo by som sa mal pri výbere najskôr zamerať?
Na účel. V prvom rade by si mal totiž každý ujasniť, na čo bude ebajk používať. Či chce jazdiť iba po asfaltových cestách alebo tiež po poľných alebo horských cestičkách, prípadne si chce užiť aj jazdu dolu kopcom po lese. A podľa toho si vybrať buď trekingový, krosový, hardtail, celoodpružený či najnovšie fatbike so širokými kolesami vhodnými hlavne do snehu.

A keď má túto základnú otázku zodpovedanú?
Potom si musí ujasniť, či chce len nejaký lacný, s ktorým môže mať viac starostí, alebo radšej investovať do stroja overenej značky, na ktorom prežije emócie a radosť. Významnú rolu hrá tiež značka motora, ďalšou dôležitou otázkou je kapacita batérie. Novinkou je tzv. e-connect, kde je v e-biku nainštalovaný čip s GPS, G senzorom a kartou, ktorý dokáže rozpoznať, či je naše zastavenie normálne, alebo sme spadli. V prípade že sa nám niečo stalo a my zostaneme nehybne ležať, vyšle na 3 čísla, ktoré si navolíme, správu, že sa niečo stalo, aj s presnými súradnicami. Tým nám môže zachrániť život. Alebo ak by nám e-bike niekto ukradol, dokážeme si jeho polohu ihneď vyhľadať a prípadne informovať políciu.

Poďme k cenám. Tie závisia od...
... výkonu a značky motora, kapacity batérie a pochopiteľne, výbavy. Výrobcovia ponúkajú ebajky vo viacerých úrovniach komfortu – tie prvé sú vybavené lacnými brzdami, prehadzovačkami, kolesami..., u top modelov nájdete všetko špičkové. Čo sa týka cien, v našej predajni začínajú na úrovni 900 eur a končia u 9000 eur. Je to teda drahší špás, ale kvalitné neelektrické stroje stoja, kvôli snahe o čo najnižšiu váhu, častokrát viac. U ebajkov však tento problém netreba riešiť.

Pokiaľ by sa niekto spýtal mňa, prečo si ho zaobstarať, odpovedal by som, že sa na ňom dá dostať do miest, ktoré by som z cyklistického sedla nikdy nevidel. Ako je to u vás?
Pre mňa je hlavná tá, že mám konečne z bicyklovania neskutočnú radosť. Som skôr adrenalínový typ a nikdy som nemal rád kopce. A čím som si viac chcel užiť tú jazdu dolu kopcom, tým viac som sa musel trápiť hore. A dokonca dosť často aj tlačiť. E-bike ale urobí z kopca rovinu a z veľkého kopca trošku menší, na ktorí sa dá vyjsť i bez zosadnutia. Veľká výhoda tiež je, že vás v lete neotravujú muchy, lebo nestíhajú (úsmev), ďalšia, že som zjazdil trasy, na ktoré by som si s normálnym bicyklom nikdy netrúfol. A v zime som objavil krásu zasneženej prírody.

A nevýhody?
Okrem váhy – pri dvíhaní a nakladaní, a toho, že ho treba dobíjať, asi nič.

Trochu premostím: Ebike center na Ulici Sama Chalupku je už v Topoľčanoch pomerne známy. Málokto však vie, ako ste sa vlastne k predaju ebajkov dostali.
Tak, že zohnať ich tu nebolo jednoduché. Nikto sa im špeciálne nevenoval, preto sme traja kamaráti kúpili stroje v Banskej Bystrici. Vtedy som sa viac-menej zo srandy spýtal predajcu, či nechce otvoriť predajňu i v Topoľčanoch a ja tam budem predávať. No keď sa ma začali kamaráti vypytovať na ebajky – aký by som im poradil, kde sa to dá kúpiť..., napadlo ma zriadiť vlastnú predajňu. Keď sa teda naskytli voľné priestory, šli sme s bratom do toho.
Rozhodli sme sa pre nemeckú značku Haibike, ktorá sa elektrobicyklom začala venovať ako jedna z prvých a jej inovácie doteraz všetci kopírujú. Potom sme vsadili na rakúske KTM, ktoré má veľké skúsenosti z motoriek a prenáša ich aj do týchto bicyklov. Okrem toho predávame značku Corratec a keďže sme tiež mali požiadavky na bicykle, ktoré nestoja až tak veľa, rozšírili sme predaj o Apache. Ide o českého výrobcu zameriavacieho sa skôr na mestské bicykle s lacnejšou výbavou. Sú preto za veľmi prijateľné ceny (od 900 eur). Ale aj lacnejší celoodpružený bicykel sa dá zohnať už za 2500 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Výber na predajni máte veľmi široký. Odhadujem... 40 kusov?
Približne päťdesiat. Každý z nich je pritom iný. Niektoré ďalšie – rovnaký typ, len s inou veľkosťou, máme v sklade. Keďže sme vedeli, že bez vyskúšania bicykla si ho málokto kúpi, rozhodli sme sa, že ich budeme aj požičiavať. Niektorí ľudia, ktorí si nás mýlia s klasickou požičovňou, sa k nim ale správajú dosť nešetrne.

Dokážete zohnať stroje na objednávku?
Mnohé áno, u niektorých však dodacie lehoty trvajú i rok. Najväčším problémom pritom je, že každý model je v rôznych veľkostiach. A jeho výbava môže byť až v desiatich úrovniach. Do predajne sa teda snažíme, aj podľa skúseností, vyberať také bicykle, o ktoré majú ľudia najväčší záujem.

To jest?
Náš cieľ bol nepredávať čínske ebajky po 500 eur, ktoré sa po mesiaci pokazia, ale zamerať sa na kvalitu. Sú, samozrejme, zákazníci, hlavne vekovo starší, ktorí chcú lacnejšie modely – okolo 1000 eur. No čo som prekvapený, najviac kusov sme predali z najdrahších modelov.

Vyžadujú ebajky špeciálny servis?
Nie... a nie sú zvlášť náročné ani na údržbu. Záručný ani pozáručný servis pritom nie je problém. Čo sa týka motorov a batérií, špičkoví výrobcovia – Haibike či KTM, ich menia kus za kus. To sa nám, počas záruky, stalo, myslím, jedenkrát za tri roky. Samozrejme, napríklad také brzdy sú spotrebný materiál.

Keď sme pritom, čo dostupnosť náhradných dielov?
Bezproblémová. Ak by aj čosi prasklo alebo zničilo, u našich nosných firiem – Haibike a KTM, dokážeme zohnať každú jednu súčiastku. Nehovoriac o širokej možnosti doplnkov.

Nedá mi sa nespýtať ešte jednu vec: Výdrž batérie záleží, samozrejme, aj od jej kapacity. Dá sa ale určiť, aký dojazd má bicykel na jedno nabitie?
Tento údaj sa nedá špecifikovať. Sú ľudia, ktorí zapnú turbo a po 30 kilometroch je po batérii. Ďalší prejdú sto a ešte v nej majú rezervu. Vo všeobecnosti teda závisí od toho, akým spôsobom je batéria využívaná a tiež od váhy, kondície, profilu trate, sily protivetra, záťaže apod.
A navyše, mnohí zabúdajú, že ebajk je stále bicykel. Dôjde batéria? Nič sa nedeje. Šliapnete do pedálov a idete ďalej...

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  2. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  3. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  4. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  8. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  9. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  10. Vážení poslanci, to naozaj?
  1. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  2. Vážení poslanci, to naozaj?
  3. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  4. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  5. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  6. Vážení poslanci, to naozaj?
  7. Koniec čakania na kuriéra
  8. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  9. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  10. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 663
  2. Stiahnite si stovky e-kníh 6 021
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 949
  4. Vážení poslanci, to naozaj? 4 504
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 493
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 616
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 435
  8. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 398
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 069
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 2 992
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

Celkovo dá Regionálna správa a údržba ciest Nitra v rámci kraja vyfrézovať 393-tisíc metrov štvorcových ciest. Zaplatí za to 4,26 milióna eur.


14 h
Aj takéto vtipné nálepky si môžete nájsť na kontajneroch.

V topoľčianskom nárečí sa prihovára Žochár.


14 h
Szilárd Németh v relácii MY športujeme.

Pozrite si exkluzívny rozhovor v relácii MY športujeme.


16 h
Gymnastky z Topoľčian.

V úvode júna sa po dlhom období opäť pretekalo v športovej gymnastike.


23. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragická dopravná nehoda uzatvorila rýchlostnú cestu. Policajti pripomínajú, čo robiť, ak vás na diaľnici sklame auto.


a 1 ďalší 22. jún

Zástupcovia ministerstva aj poľovníkov tvrdia, že pomôcť môže radikálne zníženie stavov diviačej zveri.


23. jún

Vodič pravdepodobne nedal prednosť autu, ktoré išlo po hlavnej ceste.


12 h

Chata Ostré roky chátrala. Dostala však novú nádej.


23. jún

Už ste čítali?