Štvrtok, 13. august, 2020 | Meniny má ĽubomírKrížovkyKrížovky

Ebajky ponúkajú ľuďom úplne inú dimenziu bicyklovania

Rozhovor s Júliusom Kováčom z Ebikecenter Topoľčany.

Ebikecentrum na Ul. S. Chalupku, kde nájdete široký výber elektrobicyklov overených značiek.Ebikecentrum na Ul. S. Chalupku, kde nájdete široký výber elektrobicyklov overených značiek. (Zdroj: Mário Veverka)

TOPOĽČANY. Hoci je Slovensko, čo sa cyklistického povedomia týka, ďaleko z Nemeckom, Dánskom či Holandskom, elektrobicykle začínajú naberať na popularite aj tu. O tom ako fungujú, pre koho sú určené či na čo všetko sa hodia, už hovorí Július Kováč, spoluzakladateľ ebike centra v Topoľčanoch.

Najskôr si poďme povedať, čo to vlastne ebajk je. Mnoho ľudí si totiž myslím, že ide o stroj, na ktorom si, obrazne, vyložia nohy na riadidlá a idú. Pravda je však kdesi inde.

Presne tak. E-bike nie je motorka, na ktorú sadnem a pridávam plyn. V skutočnosti ide o bicykel, ktorý nám dokáže pomôcť, keď ideme do kopca, fúka protivietor apod. Jeho batéria poháňa prídavný motor, ktorý sa zapne len vtedy, keď točíte pedálmi.

Takže treba šliapať...
Áno. Pomoc elektromotora – od 0 do 300 percent, závisí aj od toho, aký mód si prepnete. Niektoré modely dokážu dokonca sami rozpoznať, akou silou tlačíte na pedále a podľa toho pomáhajú. Čiže pokiaľ idem po rovinke a kochám sa výhľadom, pomoc je 10 percent. Keď však odbočím na lesný chodník a začnem stúpať do kopca, automaticky zvýšia výkon až na 300 percent mojej vynakladanej sily bez toho, aby som čokoľvek prepínal.

Nedá mi, zlé jazyky vraj tvrdia, že tieto bicykle sú určené hlavne pre seniorov...

Ďalší mýtus. To, že ich si kupujú tí, čo nevládzu, môžu povedať iba ľudia, ktorí ich v živote nevyskúšali. Myslím si, že do kopca sa na ňom človek namaká viac než na cestnom bicykli v balíku. Jednoducho, sú pre všetkých, ktorí si chcú cyklistiku vychutnať a mať z nej radosť.

A keď poslednú vetu rozmeníme, takpovediac, na drobné?
Tak je napríklad pre tých, ktorí nikdy nebicyklovali a chcú sa hýbať, no nedovolí im to ich kondícia. Taktiež pre ľudí, ktorí majú zdravotný hendikep a už nemôžu príliš zaťažovať srdce, alebo majú problémy s kĺbmi či kolenami. Ebajk je ideálny v tomto prípade hlavne po operáciách kolien, čo môžem potvrdiť aj z osobnej skúsenosti. Tri dni po nej som už takto bicykloval, s čím súhlasil i lekár. Samostatnou kategóriou sú manželky bajkerov, ktoré za nimi nestíhali. Prípadne ľudia v obciach s veľkým výškovým rozdielom – napríklad Podhradie, ktorí chcú na ebajku chodiť iba nakupovať. Ďalšou sú ľudia, ktorí používajú bicykel na denné presuny do práce, po meste a nechcú tráviť čas v zápchach a parkovaním. V tomto prípade je používanie ebajku jednak ekonomické, jednak zdravé – dodá im kondíciu a elán, no a po tretie – šetria životné prostredie. Poslednou kategóriou sú potom ľudia ako ja – adrenalínoví blázni. Tí síce bicyklujú po horách takmer celý život, ale chcú jazdiť rýchlejšie, ďalej, s radosťou a spoznávať krásy prírody počas celého roku.

Vodičák, dúfam, na ebajky netreba.
Nie. Podľa zákona sú definované ako bicykle s elektropohonom, ktorý sa pri rýchlosti 25 m/h vypne. Samozrejme, môžete ísť aj rýchlejšie, ale len na vlastný pohon.

Dobre, dajme tomu, že ste ma prehovorili. Na čo by som sa mal pri výbere najskôr zamerať?
Na účel. V prvom rade by si mal totiž každý ujasniť, na čo bude ebajk používať. Či chce jazdiť iba po asfaltových cestách alebo tiež po poľných alebo horských cestičkách, prípadne si chce užiť aj jazdu dolu kopcom po lese. A podľa toho si vybrať buď trekingový, krosový, hardtail, celoodpružený či najnovšie fatbike so širokými kolesami vhodnými hlavne do snehu.

A keď má túto základnú otázku zodpovedanú?
Potom si musí ujasniť, či chce len nejaký lacný, s ktorým môže mať viac starostí, alebo radšej investovať do stroja overenej značky, na ktorom prežije emócie a radosť. Významnú rolu hrá tiež značka motora, ďalšou dôležitou otázkou je kapacita batérie. Novinkou je tzv. e-connect, kde je v e-biku nainštalovaný čip s GPS, G senzorom a kartou, ktorý dokáže rozpoznať, či je naše zastavenie normálne, alebo sme spadli. V prípade že sa nám niečo stalo a my zostaneme nehybne ležať, vyšle na 3 čísla, ktoré si navolíme, správu, že sa niečo stalo, aj s presnými súradnicami. Tým nám môže zachrániť život. Alebo ak by nám e-bike niekto ukradol, dokážeme si jeho polohu ihneď vyhľadať a prípadne informovať políciu.

Poďme k cenám. Tie závisia od...
... výkonu a značky motora, kapacity batérie a pochopiteľne, výbavy. Výrobcovia ponúkajú ebajky vo viacerých úrovniach komfortu – tie prvé sú vybavené lacnými brzdami, prehadzovačkami, kolesami..., u top modelov nájdete všetko špičkové. Čo sa týka cien, v našej predajni začínajú na úrovni 900 eur a končia u 9000 eur. Je to teda drahší špás, ale kvalitné neelektrické stroje stoja, kvôli snahe o čo najnižšiu váhu, častokrát viac. U ebajkov však tento problém netreba riešiť.

Pokiaľ by sa niekto spýtal mňa, prečo si ho zaobstarať, odpovedal by som, že sa na ňom dá dostať do miest, ktoré by som z cyklistického sedla nikdy nevidel. Ako je to u vás?
Pre mňa je hlavná tá, že mám konečne z bicyklovania neskutočnú radosť. Som skôr adrenalínový typ a nikdy som nemal rád kopce. A čím som si viac chcel užiť tú jazdu dolu kopcom, tým viac som sa musel trápiť hore. A dokonca dosť často aj tlačiť. E-bike ale urobí z kopca rovinu a z veľkého kopca trošku menší, na ktorí sa dá vyjsť i bez zosadnutia. Veľká výhoda tiež je, že vás v lete neotravujú muchy, lebo nestíhajú (úsmev), ďalšia, že som zjazdil trasy, na ktoré by som si s normálnym bicyklom nikdy netrúfol. A v zime som objavil krásu zasneženej prírody.

A nevýhody?
Okrem váhy – pri dvíhaní a nakladaní, a toho, že ho treba dobíjať, asi nič.

Trochu premostím: Ebike center na Ulici Sama Chalupku je už v Topoľčanoch pomerne známy. Málokto však vie, ako ste sa vlastne k predaju ebajkov dostali.
Tak, že zohnať ich tu nebolo jednoduché. Nikto sa im špeciálne nevenoval, preto sme traja kamaráti kúpili stroje v Banskej Bystrici. Vtedy som sa viac-menej zo srandy spýtal predajcu, či nechce otvoriť predajňu i v Topoľčanoch a ja tam budem predávať. No keď sa ma začali kamaráti vypytovať na ebajky – aký by som im poradil, kde sa to dá kúpiť..., napadlo ma zriadiť vlastnú predajňu. Keď sa teda naskytli voľné priestory, šli sme s bratom do toho.
Rozhodli sme sa pre nemeckú značku Haibike, ktorá sa elektrobicyklom začala venovať ako jedna z prvých a jej inovácie doteraz všetci kopírujú. Potom sme vsadili na rakúske KTM, ktoré má veľké skúsenosti z motoriek a prenáša ich aj do týchto bicyklov. Okrem toho predávame značku Corratec a keďže sme tiež mali požiadavky na bicykle, ktoré nestoja až tak veľa, rozšírili sme predaj o Apache. Ide o českého výrobcu zameriavacieho sa skôr na mestské bicykle s lacnejšou výbavou. Sú preto za veľmi prijateľné ceny (od 900 eur). Ale aj lacnejší celoodpružený bicykel sa dá zohnať už za 2500 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Výber na predajni máte veľmi široký. Odhadujem... 40 kusov?
Približne päťdesiat. Každý z nich je pritom iný. Niektoré ďalšie – rovnaký typ, len s inou veľkosťou, máme v sklade. Keďže sme vedeli, že bez vyskúšania bicykla si ho málokto kúpi, rozhodli sme sa, že ich budeme aj požičiavať. Niektorí ľudia, ktorí si nás mýlia s klasickou požičovňou, sa k nim ale správajú dosť nešetrne.

Dokážete zohnať stroje na objednávku?
Mnohé áno, u niektorých však dodacie lehoty trvajú i rok. Najväčším problémom pritom je, že každý model je v rôznych veľkostiach. A jeho výbava môže byť až v desiatich úrovniach. Do predajne sa teda snažíme, aj podľa skúseností, vyberať také bicykle, o ktoré majú ľudia najväčší záujem.

To jest?
Náš cieľ bol nepredávať čínske ebajky po 500 eur, ktoré sa po mesiaci pokazia, ale zamerať sa na kvalitu. Sú, samozrejme, zákazníci, hlavne vekovo starší, ktorí chcú lacnejšie modely – okolo 1000 eur. No čo som prekvapený, najviac kusov sme predali z najdrahších modelov.

Vyžadujú ebajky špeciálny servis?
Nie... a nie sú zvlášť náročné ani na údržbu. Záručný ani pozáručný servis pritom nie je problém. Čo sa týka motorov a batérií, špičkoví výrobcovia – Haibike či KTM, ich menia kus za kus. To sa nám, počas záruky, stalo, myslím, jedenkrát za tri roky. Samozrejme, napríklad také brzdy sú spotrebný materiál.

Keď sme pritom, čo dostupnosť náhradných dielov?
Bezproblémová. Ak by aj čosi prasklo alebo zničilo, u našich nosných firiem – Haibike a KTM, dokážeme zohnať každú jednu súčiastku. Nehovoriac o širokej možnosti doplnkov.

Nedá mi sa nespýtať ešte jednu vec: Výdrž batérie záleží, samozrejme, aj od jej kapacity. Dá sa ale určiť, aký dojazd má bicykel na jedno nabitie?
Tento údaj sa nedá špecifikovať. Sú ľudia, ktorí zapnú turbo a po 30 kilometroch je po batérii. Ďalší prejdú sto a ešte v nej majú rezervu. Vo všeobecnosti teda závisí od toho, akým spôsobom je batéria využívaná a tiež od váhy, kondície, profilu trate, sily protivetra, záťaže apod.
A navyše, mnohí zabúdajú, že ebajk je stále bicykel. Dôjde batéria? Nič sa nedeje. Šliapnete do pedálov a idete ďalej...

Skryť Vypnúť reklamu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy na nákupy pre školáka, ktoré by ste mali stihnúť ešte dnes
  2. Poznáte v Banskej Štiavnici aj tieto miesta?
  3. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  4. Mimoriadna akcia: K ročnému online predplatnému kávovar zdarma
  5. Stráviť dovolenku na juhu Čiech môžete tento rok výhodnejšie!
  6. Je lepšie vyberať zásnubný prsteň vo dvojici, alebo tajne?
  7. Reportáž: Ako sa rodí kvalitné slovenské jahňacie mäso
  8. Desať chorvátskych hotelov v obľúbených letoviskách Slovákov
  9. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť
  10. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony?
  1. Tipy na nákupy pre školáka, ktoré by ste mali stihnúť ešte dnes
  2. Štartuje projekt Futbal v meste
  3. Mio Pilot: moderní navigace s bezplatnými aktualizacemi
  4. Poznáte v Banskej Štiavnici aj tieto miesta?
  5. Stráviť dovolenku na juhu Čiech môžete tento rok výhodnejšie!
  6. Je lepšie vyberať zásnubný prsteň vo dvojici, alebo tajne?
  7. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  8. Mimoriadna akcia: K ročnému online predplatnému kávovar zdarma
  9. Svätá vojna
  10. Aj v dm rozkvitli žlté narcisy
  1. Desať chorvátskych hotelov v obľúbených letoviskách Slovákov 24 884
  2. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť 21 669
  3. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony? 15 357
  4. Ako to, že sa tam ešte nenatáčal film? Prostredie si zamilujete 12 889
  5. Letná dovolenka na Slovensku: last minute prázdninové tipy 12 639
  6. Reportáž: Ako sa rodí kvalitné slovenské jahňacie mäso 12 548
  7. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty 9 512
  8. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 9 439
  9. Gaderská dolina poteší celú rodinu 9 422
  10. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska 9 345
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

Lukostrelci mali akciu

Lukostrelecký klub Topoľ zorganizoval v prvý augustový deň druhý ročník Podhradskej halapartne.

Lukostrelci súťažili v priestoroch Topoľčianskeho hradu.

Po štyroch rokoch reklamácií opravia lávku

Pracovníkov však hnevajú cyklisti.

Na pohár zabudli, doma porazili Lapáš

Kastelovič strelil svoj prvý gól v majstrovskom zápase za Solčany.

Jakub Kastelovič (vpravo) v súboji o loptu v pohárovom zápase proti Tovarníkom (0:2).

Tour de Priehrady s novým rekordom

Do Jacoviec zavítalo až 211 nadšencov cyklistiky.

Spoločná fotka všetkých účastníkov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Nezvestného 24-ročného Juraja vypátrali

Polícia odvoláva pátranie po nezvestnom 24-ročnom Jurajovi Strečanskom z obce Dubovany.

Do kín mieri film, ktorý natáčali v Handlovej a Prievidzi

Handlovčania film uvideli v predpremiére. Zúčastnia sa jej i herci.

Miestna firma plánuje na okraji Banskej Bystrice vybudovať logistický park za 12 mil. eur

Nové administratívne a skladové priestory by mali dať prácu spolu 330 zamestnancom

Už ste čítali?