Šturmovik z Močariska alebo čo sa stalo pri Kovarciach...

Je skoré ráno 29. marca 1945. Dvojica šturmovikov, ako prezývajú ruské bojové lietadlá IL-2 miestni obyvatelia, začína zdrvujúci útok na zvyšok nemeckých jednotiek na pravom brehu rieky Nitry, v trojuholníku Kovarce - Chrabrany - Ludanice. Na oblohe za zj

avia aj dve nemecké stíhačky Messerschmit Bf-109G, aby si to "rozdali" vo vzdušnom súboji s nepriateľom. Možno to bola dávka z pozemného guľometu, možno z „mesíka“, ktorá doslova odrezala jedno krídlo z IL-2 a ten sa neovládateľný zrútil k zemi. Zaboril sa do bahnistej, rozmočenej zeme, ktorej miestni hovorili Močariská. Lietadlo explodovalo. Čo zostalo na povrchu, odviezli Nemci, čo zostalo v zemi, malo navždy zostať tabu. Ale naozaj zostalo? Pátranie po troskách bojového lietadla Vojna sa onedlho skončila a každý chcel zabudnúť na jej útrapy. Všetci začínali nový život v slobodnom Československu. Krajina sa začala stavať na vlastné nohy. Poľnohospodárstvo dostalo zelenú, KSČ začala združstevňovať súkromné lány a družstevníci sadiť poľnohospodárske produkty. Zregulovala sa rieka Nitra, večne podmočené „Močariská“ sa zúrodnili a JRD na nich pestovalo obilie. Pole ukrývalo vo svojich útrobách trosky ruského vojenského lietadla aj s muníciou, ako aj dvoch členov posádky. Prešlo dlhých 32 rokov a vďaka iniciatíve dvoch Kovarčanov, a síce Jozefa Jančoviča a Stanislava Sajku, sa lokalizovalo miesto pádu, následne začali bagrovať na určenom mieste a hľadať spomínaný ruský šturmovik. Doba bola naklonená na východ, a preto pomohli pri vyslobodzovaní vraku takmer všetky zložky štátnej správy. Lyžica bagra odkrývala medzi dozrievajúcim obilím kubíky zeme a pod nimi v hĺbke asi šeť metrov odhrnula prvé plechy a pancierovanie šturmovika. Pyrotechnik mal plné ruky práce, pri vraku sa totiž našla munícia a bomba, ktorú bolo treba zneškodniť, aby sa nestalo nešťastie. Zvedavosť obyvateľov okolitých dedín bola veľká, a tak nečudo, že pred obrovským kráterom, ktorý vyhĺbil bager, sa tlačilo niekoľko desiatok ľudí. Každý chcel vidieť obrovský 12-valcový motor, aký používali aj slávne sovietske tanky T-34, a z ktorého aj po 32 rokoch od havárie po zdvihnutí vytekal pôvodný olej a letecký benzín. Ozubenia boli vo vynikajúcom stave, takisto ako zbrane, medzi ktorými nechýbali dva krídlové kanóny ráže 23 mm a guľomet zadného strelca ráže 12,7 mm, časti pásov s ostrou muníciou, kyslíkový prístroj, signálna pištoľ, pracka z padáka, vysielačka, dynamo a koleso z ulomeného podvozku ešte stále natlačené vzduchom. K týmto veciam sa Nemci jednoducho nemohli dostať, pretože ležali v hĺbke asi šesť metrov. Ale kde zostala posádka a aký bol jej osud, bolo stále veľkou neznámou! Kto bol pilot a kto strelec? V kabíne, ktorú náraz zdemoloval, sa našla ľudská kostra iba jedného človeka. Išlo o pilota, ktorému sa na malú výšku už nepodarilo katapultovať a zahynul pri strmhlavom páde šturmovika do zeme. Ale čo sa stalo so strelcom, ktorý sedel chrbtom k pilotovi a guľometom chránil chvost lietadla? Na základe výpovedí očitých svedkov onej udalosti, najmä obyvateľov Kovariec, sa podarilo s určitosťou na 90 % identifikovať pohlavie zadného strelca. Malo ísť o ženu v mladších až stredných rokoch. Svedkovia udávajú, že krátko po páde lietadla obsadili miesto dopadu Nemci, niečo z neho zobrali a z miesta odišli. Po ich odchode miestny roľník, ktorému patrilo pole, na ktoré lietadlo dopadlo, pozbieral rozptýlené kusy plechu a medzi nimi i pádom a následným výbuchom lietadla znetvorené ženské telo. Medzi telesnými pozostatkami, ktoré zhromaždil a potom zakopal pod jednu z jabloní blízko rieky Nitry, bola aj časť dlhších vlasov so zvyškami kože a torzo ženskej ruky. Spomínaná regulácia toku Nitry presmerovala staré koryto, a pretože roľník neoznačil miesto, kde pochoval telo, krížom alebo inou viditeľnou značkou, stalo sa, že horlivým objaviteľom vraku lietadla v júni 1977 sa ho nepodarilo nájsť, i keď kopali možno pod desiatkou jabloní. Telo pilota z vraku vyzdvihli, exhumovali, ale bližšie patologicky neurčili, to znamená, že hoci sa Kovarčania snažili pátrať vo vtedajších archívoch po posádke lietadla, nič konkrétne sa nedozvedeli. Domnievam sa, že príčin bolo niekoľko. Jednou z nich bolo, že nemali konkrétne policajné hlásenia z tej doby, a tiež sa plietli dve rozdielne udalosti, ktoré sa stali na takmer identickom mieste, ale s rozdielom troch dní, a síce 26. a 29. marca. K neúspešnému pátraniu pána Jančoviča možno prispela aj nie veľmi presná evidencia počtu lietadiel sovietskej armády a evidencia posádok na sklonku vojny. Prípad sa v roku 1977 uzavrel vojenským pohrebom so všetkými poctami, keď sarkofág pilota spomínanej IL-2 na katafalku za účasti sovietskych vojenských predstaviteľov a armády pochovali na cintoríne v Kovarciach. Na hrobe umiestnili tabuľu, ktorá síce hovorí, že “stojíte nad hrobom dvoch pilotov slávnej Červenej armády, ktorí svoj život položili pri oslobodzovaní nášho územia spod jarma útlaku nemeckého fašizmu 29. 3. 1945“, avšak v skutočnosti je v hrobe pochovaný iba jeden pilot. Úsilie, ktoré obaja spomínaní Kovarčania spolu s ďalšími nadšencami vyvinuli, bolo na tú dobu obrovské, i keď treba poznamenať, že ruské lietadlá sa zo zeme vyberali oficiálne jednoduchšie, ako napr. anglo-americké, či nemecké. Bol to však údel doby, v ktorej sa tieto okolnosti udiali. Pár slov na záver... Niektorí z vás majú po prečítaní tohto článku v hlave možno viac otáznikov ako na začiatku. Je to však vskutku môj zámer. Po nedávnom otvorení výstavy Vzlety a pády spojeneckých lietadiel v pohorí Tribeč v Apponyiho poľovníckom múzeu som sa stretol s ľuďmi, ktorí sa dlhé roky zaoberajú históriou letectva a vyhľadávaním vrakov. Dostal som od nich materiály, ktoré začínajú príbeh IL-2 z onoho marca 1945 znovu objasňovať a dávať veciam a aj posádke konkrétne mená. Pracujem na tom veľmi intenzívne, a keď budem mať v rukách hodnoverné podklady, prerozprávam vám príbeh šturmovika, ktorý padol blízko Kovariec - mojej rodnej obce - ešte raz, tentokrát s oveľa fascinujúcejším dejom!

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Peter KRÁLIK autor je riaditeľom APM v Oponiciach

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Topoľčany

Komerčné články

  1. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  2. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  2. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  3. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  4. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 839
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 846
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 445
  4. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 3 532
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 204
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 540
  7. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi 1 793
  8. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu 1 532
  1. Ján Šeďo: Seniori, s touto vládou sme rovno Boha chytili za nohy !
  2. Miroslav Daniš: Aj lepiaca páska (od Ukrajincov) vie potešiť...
  3. Štefan Šturdzík: Emisný kšeft nadobro skončil v koši.
  4. Matúš Radusovsky: Zázračný vzduch z včelieho úľa: Ako nám pomáhajú záporné ióny?
  5. Viktor Pamula: Donald Trump nie je piliérom západného sveta
  6. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť 33. „Pravdy sú vždy dve, ale jedna z nich je lož.“
  7. Jozef Černek: Je rozumné opustiť starkú, lebo je nákladná a nemá „správne“ politické názory?
  8. Marek Tocimák: Chlieb a Hry
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 22 665
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 195
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 14 495
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 6 716
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 677
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 274
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 044
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 3 893
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

Logo Slovnaft Cup

Kto si v ňom zahrá z ObFZ Topoľčany a Prievidza?


Sú ovocím či zeleninou? Ktovie. A záleží vôbec na tom? Zrejme nie, rovnako ako ani na veľkosti či farbe. Hlavne aby boli čerstvé, chutné a šťavnaté.


Osloviť chce tých, ktorí chcú jesť zdravšie a podporiť domácu produkciu.


1
Hradisko Valy v Bojnej.

Deti sa stanú hrdinami z minulosti.


TASR
  1. Ján Šeďo: Seniori, s touto vládou sme rovno Boha chytili za nohy !
  2. Miroslav Daniš: Aj lepiaca páska (od Ukrajincov) vie potešiť...
  3. Štefan Šturdzík: Emisný kšeft nadobro skončil v koši.
  4. Matúš Radusovsky: Zázračný vzduch z včelieho úľa: Ako nám pomáhajú záporné ióny?
  5. Viktor Pamula: Donald Trump nie je piliérom západného sveta
  6. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť 33. „Pravdy sú vždy dve, ale jedna z nich je lož.“
  7. Jozef Černek: Je rozumné opustiť starkú, lebo je nákladná a nemá „správne“ politické názory?
  8. Marek Tocimák: Chlieb a Hry
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 22 665
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 195
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 14 495
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 6 716
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 677
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 274
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 044
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 3 893
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu