Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Radošinková koza starých čias

Počet cestujúcich bol enormný.

 Posledný júlový deň sa Radošinskou dolinou premávala M152 ľudovo nazývaná ako motorka. Posledný júlový deň sa Radošinskou dolinou premávala M152 ľudovo nazývaná ako motorka. (Zdroj: Tomáš Bilik)

Vlak, ktorý tradične premával na trati Zbehy – Radošina, sa opäť vrátil. Odviezli sa ním deti ale i domáci, ktorí sa takto dlhé roky prepravovali do práce. Potenciál má trať i dnes a jej znovuobnovenie do plnej prevádzky by nemuselo byť minulosťou.

Prečítajte si tiež V Radošine majú netradičnú výstavu Čítajte 

Posledný júlový deň sa Radošinskou dolinou premávala M152 ľudovo nazývaná ako „motorka“. Trasa vláčika sa začala v Trenčianskej Teplej smerom na Trenčín, Leopoldov, Zbehy až do obce Radošina s niekoľkými zastávkami na trase. Počet cestujúcich bol enormný.

SkryťVypnúť reklamu

Sprievodný program

Na krátky čas sa vlak zastavil aj vo Veľkých Ripňanoch v Komunitnom centre Zastávka, kde prebiehala výstava modelovej železnice žiakov Strednej priemyselnej dopravnej školy Trnava. Okrem modelovej železnice si cestujúci mohli pozrieť aj výstavu s názvom „U susedov v Radošine“ od autorky Márie Escherovej. V Radošine sa časť cestujúcich presunula degustovať rôzne odrody a ročníky vín vo vínnej pivnici a nadšenci starých áut a motoriek sa mohli pozrieť na veteránov.

Pohľad histórie

Trasa mala niekoľko rokov zaužívaný názov „Radošinka“ a pôvodný zámer bolo železničnú trať dobudovať až po Piešťany. Pre vysoké náklady sa však zámer nepodarilo realizovať a tak sa ukončila v obci Radošina. Využívaná bola na osobnú prepravu najmä v medzivojnovom období po skončení druhej svetovej vojny, kedy si veľa obyvateľov nachádzalo prácu v nitrianskych podnikoch, úradoch, porcelánke v Čabe, Ferentinke v Lužiankach a študenti sa prepravovali za vzdelaním. Nákladné vlaky tadiaľto premávali s obilím, cukrovou repou, drevom. Rozhodnutím vlády sa osobná doprava na trati zrušila v roku 2003 a nákladná doprava tiež poklesla.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež FC Topoľčany prihlásili do súťaží desať mládežníckych družstiev Čítajte 

Obnova spojení?

Kým ministerstvo dopravy a výstavby SR rozhodlo o zrušení spojenia, štatistiky prepravovanosti cestujúcich hovorili o opaku. „Záujem ľudí cestovať vlakom stále je a práve aj na tejto trase. Do Nitry prišlo niekoľko investorov a ľudia z okolia cestujú za prácou. My máme záujem na tejto trase prevádzkovať pravidelnú prepravu osôb a vlak, ktorý by premával by bol rentabilný. Dôležité však je aby to prevádzkovala súkromná spoločnosť s primeraným cestovným. Máme pripravené 4 varianty cestovného poriadku, priame spojenie do Nitry, prestupy v Zbehoch na rýchliky smerujúce do Nitry a späť, vlaky v rannej a popoludňajšej špičke cez pracovné dni a posledný variant je nahradenie väčšiny autobusových spojení.“ – informuje Pagáč. „My sme iniciovali aj stretnutie na Ministerstve dopravy a výstavby SR (MDaVSR), avšak na emailovú komunikáciu nám neodpovedajú. Iniciovali sme tiež aj ďalšie stretnutie s pánom Kubáčkom, ktorý na ministerstve pracoval a tvoril práve grafikony dopravy. Chceme sa stretnúť aj so starostami jednotlivých obcí a snažiť sa vlak na túto trať opäť vrátiť. Osobne si myslím, že ak by aj ľudia, ktorí v obciach pri trase bývajú podali petíciu výraznejšie by to vedelo dopomôcť. O spoluprácu sme oslovili aj Nitriansky samosprávny kraj (NSK), tiež ARRIVU Nitra a Trnava, ktorá prevádzkuje autobusové spojenie. Štatistiku prepravovanosti cestujúcich nám vraj poskytnúť nemôžu“ – pokračuje Pagáč.

SkryťVypnúť reklamu

Pripravili projekt ministerstvu

Na trase, kde by mohol vlak opäť premávať majú zástupcovia združenia pripravený projekt, v ktorom je všetko podrobne popísané. „Čakáme na stretnutie, aby sme tento projekt mohli predložiť ministerstvu dopravy a ich vyjadrenie. Máme navrhovanú aj cenovú kalkuláciu, na ktorej, ak by sme sa dohodli, tak ministerstvo by to nestálo nič naviac. Prevádzkovali by sme to ako súkromná firma PAT REGIONAL, ktorá ak by prerobila, tak prerobí z vlastných zdrojov. Dôležité je získať povolenie, pretože jediný, kto ho môže dať je práve MDaVSR ako objednávateľ. – dodal Pagáč.

Tomáš Bilik

Najčítanejšie na My Topoľčany

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 033
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 847
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 168
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 526
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 090
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 279
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 072

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Možno Tanečnica poľná...
  2. Štefan Vidlár: Ožereš sa
  3. Otilia Horrocks: Dajme/te/ v intraviláne maximálnu rýchlosť 50 km/hod.
  4. Olívia Lacenová: Udržateľné investície opäť ukazujú svoju odolnosť
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  6. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  7. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  8. Erik Kriššák: Dotyk rán
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 983
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 234
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 908
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 258
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 073
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 610
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 870
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 820
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

Vodič sociálneho taxíku Róbert Moravčík s pravidelnou klientkou pani Gregorovou

Služba je prevádzkovaná Slovenským červeným krížom.


3 h

V ponuke sú ďalšie tikety.


20 h
MY | TOP správy z regiónov

Prinášame výber TOP správ z regiónov.


30. sep
Hľadané osoby v okrese Topoľčany

Zo všetkých hľadaných sú len dve ženy.


30. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dôvodom je výstavba kanalizácie aj diery na ceste.


6. okt

Dôvodom je zrážka kamióna s osobným autom.


19 h

Miesto výskytu držia v tajnosti.


5. okt

Gangsterka, ktorú natáčali v Lučenci aj Rimavskej Sobote, prichádza do kín.


a 1 ďalší 5. okt

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Možno Tanečnica poľná...
  2. Štefan Vidlár: Ožereš sa
  3. Otilia Horrocks: Dajme/te/ v intraviláne maximálnu rýchlosť 50 km/hod.
  4. Olívia Lacenová: Udržateľné investície opäť ukazujú svoju odolnosť
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  6. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  7. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  8. Erik Kriššák: Dotyk rán
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 983
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 234
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 908
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 258
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 073
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 610
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 870
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 820
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu