Dokument pre samosprávu vypracovalo občianske združenie (OZ) Cyklokoalícia, využije ho aj ako podklad na čerpanie zdrojov na budovanie cyklistickej infraštruktúry. Koncepciu schválili mestskí poslanci na svojom rokovaní v utorok.
"Pevne veríme, že sa nám podarilo vytvoriť dokument, prostredníctvom ktorého môže byť mesto Partizánske príkladom pre ostatné mestá na Slovensku," uviedol prezident OZ Dan Kollár.
V Topoľčanoch chcú zmodernizovať spoločenský dom. Očakávať môžeme viacero noviniek ČítajteCieľom koncepcie je podľa neho predstaviť novú víziu dopravy v meste, zvýšiť podiel cyklistickej dopravy, bezpečnosť dopravy všeobecne, vytvoriť atraktívne prostredie pre ľudí a rovnako pripraviť podklady pre úspešné čerpanie dotácií na výstavbu cyklistickej infraštruktúry.
"Cyklodoprava je už dnes v Partizánskom pomerne populárna, mesto má ideálne predispozície na rozvoj cyklodopravy. Až 75 percent ciest obyvateľov je v rámci mesta," priblížil Kollár s tým, že cieľovou skupinou zmien sú práve obyvatelia, ktorí sa pohybujú v rámci mesta.
Cyklokoalícia sa pri tvorbe dokumentu opierala i o prieskum. Z neho okrem iného vyplynulo, že bicykel je v Partizánskom druhým najčastejším spôsobom prepravy. "Najzaujímavejším zistením bolo, že takmer 99 percent respondentov má prístup k bicyklu. To je obrovský potenciál, prvý krok má mesto tak za sebou. Stačilo by trochu zlepšiť podmienky a o to viac by bicykel obyvatelia využívali," skonštatoval Kollár.
"Sieť sme navrhovali s cieľom vysokej efektivity investícií. Jednotlivé riešenia sme vyberali tak, aby boli čo najbližšie k realizácii. Aby to neboli vzdušné zámky, aby ju mesto skutočne dokázalo realizovať aj bez možnosti čerpania európskych zdrojov," ozrejmil ďalej Peter Rozsár z Cyklokoalície.
V Topoľčanoch pribudnú ďalšie cyklotrasy, kadiaľ povedú? ČítajteŠtúdia počíta s ôsmimi základnými cyklotrasami, ktoré pokrývajú v zásade celé mesto. Celkové náklady na ich výstavbu odhadlo združenie na 11,326 milióna eur.
Koncepciu mesto konzultovalo s viacerými partnermi vrátane pracovnej komisie, ktorá s týmto cieľom vznikla. Samospráva už projekty výstavby novej cyklistickej infraštruktúry pripravila. "Na budúci rok by malo v Partizánskom pribudnúť približne päť kilometrov cyklochodníkov," pripomenul primátor Jozef Božik.
Ide o cyklistický chodník v dĺžke 4,2 kilometra po korune hrádze rieky Nitra. Pôvodný projekt mesta v rámci cezhraničnej spolupráce bude financovať Trenčiansky samosprávny kraj (TSK) z fondov Európskej únie. Ďalšie cyklochodníky majú budúci rok pribudnúť v rámci rekonštrukcie chodníkov v centre mesta.