Preto by som bol rád, keby ste, ak je to možné, informovali, ako je to v skutočnosti, napísal do redakcie pravidelný čitateľ Dneška, ktorý sa nepodpísal „z obavy pred možným majiteľom“. Tak ako školstvo pred tromi rokmi, nemocnice pred rokom-dvoma i inštitúcie sociálnych služieb vstúpili do transformačnej fázy. Ich zriaďovateľom je dnes vyšší územný celok, v prípade nášho regiónu Nitriansky samosprávny kraj (NSK). Ostatné udalosti, od ktorých sa odvíjajú aj obavy dôchodcu, obyvateľa niektorého domova dôchodcov (DD), sa neodohrávajú chaoticky, i keď ich sprevádzajú rôzne skupinové i politické záujmy. Východiskom praktických zmien je rozsiahly dokument - Koncepcia rozvoja sociálnych služieb v regióne Nitrianskeho samosprávneho kraja na roky 2004 - 2010. Cieľom je hospodárnosť Zaoberá sa širokou škálou sociálnych služieb (opatrovateľskej, prepravnej i spoločného stravovania) a v rámci nej aj zariadeniami sociálnych služieb (ZSS). Domovy dôchodcov a domy sociálnych služieb (DSS) sú len dva typy služieb medzi sedemnástimi, ktoré vymenúva zákon o sociálnej pomoci, a teda aj krajská koncepcia. Tieto zariadenia sú dnes predovšetkým štátnorozpočtovými inštitúciami, čiže sú plne závislé od verejných financií. Hlavným cieľom zmien je znižovať túto závislosť, a teda zmeniť právnu formu ZSS z rozpočtovej na neziskovú. Táto zmena určí reálnu zodpovednosť správnej i dozornej rady neziskovej organizácie a manažmentu zariadnia, ktorá by mala viesť k väčšej hospodárnosti a efektivite, k aktívnemu získavaniu príjmov z rôznych zdrojov a zároveň by sa mala zvyšovať kvalita poskytovaných služieb. Popri štátnom rozpočte by to mali byť príjmi z darov, grantov, prípadne z predaja výrobkov chránených dielní. Koncepcia nezastiera, že NSK sa bude snažiť prostredníctvom svojich záväzných nariadení postupne upravovať, čiže zrejme zvyšovať, priame úhrady občanov za sociálne služby, teda aj za pobyty v DD a DSS tak, aby do roka 2010 čo najviac zodpovedali skutočným nákladom na poskytovaný servis. Výnimku môžu očakávať iba občania, ktorí sú (aj ich rodiny) v hmotnej a majetkovej núdzi. Samosprávny kraj hodlá poskytovať financie všetkým poskytovateľom sociálnych služieb rovnako, a to bez rozdielu zriaďovateľa, napríklad vtedy, keď platby klientov a ich rodín v hmotnej núdzi nebudú stačiť na pokrytie nákladov. Zmeny aj v Topoľčianskom okrese V stručne načrtnutom rámci sa dejú konkrétne zmeny aj v postavení, resp. štatúte DD a DSS v Topoľčianskom okrese - v Prašiciach, Radošine, Kovarciach, Horných Štitároch, Horných Obdokovciach a v Topoľčanoch na Hviezdoslavovej, Závodného a Ulici Československej armády. Poslanci NSK na 50. riadnom zasadnutí 4. a 5. júla 2005 prijali okrem iných aj uznesenie, podľa ktorého sa nehnuteľný a hnuteľný majetok uvedených ZSS dáva na 30 rokov do nájmu neziskovej organizácii Panacea, ktorá sídli v Topoľčanoch na Snežienkovej ulici č. 2538/9. Súčasťou uznesenia je aj nájomná zmluva. Nájomca je zaviazaný zachovať rozsah a úroveň jestvujúcich služieb, súčasné zamestnanecké vzťahy i vzťahy ku klientom a pochopiteľne, rešpektovať zákon o poskytovaní sociálnych služieb i zákon o zdravotnej starostlivosti. Nejde teda o privatizáciu domovov a domov, ale o hospodárenia s prenajatým majetkom. Pravda, ak by sa nemalo nič zmeniť k lepšiemu, nemali by význam legislatívne a zložité administratívne operácie. S pravdepodobnosťou rovnajúcou sa istote, možno očakávať, že ľudí využívajúcich či odkázaných na niektorú z foriem sociálnych služieb bude pribúdať, čo platí aj o obyvateľoch DSS a DD. Je to teda aj do budúcnosti široké pole užitočnej a obetavej humanitárnej činnosti, ale aj prostredie, v ktorom sa „premelie“ veľké množstvo peňazí. Ako a v prospech koho budú zakladatelia neziskových organizácií s nimi v skutočnosti narábať, už skoro ukáže budúcnosť.