RADOŠINA. Ľudia bývajúci v okolí železničnej trate číslo č. 142 Radošina - Zbehy chcú vrátiť vlaky späť do svojich obcí. Spoj do Nitry by im zjednodušil cestu do práce, škôl, na nákupy či za lekármi.
Podpisujú preto petíciu za obnovenie osobnej vlakovej dopravy, ktorú v minulosti, spolu s ďalšími úsekmi, zrušila Dzurindova vláda kvôli veľkej reforme železníc.
"V roku 2003 sa tieto trate rušili bezhlavo. Bohužiaľ, ani táto trať neobstála, nepomohli ani protesty starostov dotknutých obcí, Nitrianskeho samosprávneho kraja, ani petície občanov," hovorí aktivista Patrik Pagáč, autor petície.

Skreslené štatistiky
Vozne mali v minulosti prevážať veľký počet cestujúcich. "V čase rušenia vlakov sa štatistika skreslila - vlaky tam jazdili plné, dodnes to vedia potvrdiť bývalí zamestnanci, rušňovodiči alebo vlakvedúci," načrtol iniciátor petície.
„Často sa stalo, že za celú cestu sa sprievodca vo vlaku ani neukázal alebo vyberali tak, že – daj päť korún a odvezieš sa. Sprievodcovia si neuvedomili, že idú sami proti sebe,“ povedali pre SME po zrušení trate na radošinskom obecnom úrade.
Bývalí sprievodcovia aktivistovi potvrdili, že ľudí často nechávali ísť zadarmo, pretože ich poznali alebo sa peniaze hádzali do vrecka a oficiálne ich neevidovali. Hoci v "motoráku" sedelo 30 ľudí, oficiálne ich napríklad bolo len 15.
Na svoje konanie doplatili. Trať sa zaradila medzi stratové, vlakové spoje nahradili autobusy.
Možnosť nezvažujú pre dostatok autobusov
Plán obnovenia vlakovej dopravy na trati predstavil Patrik Pagáč i na ministerstve dopravy. Odovzdal cenovú kalkuláciu nákladov, cestovné poriadky a predstavil cenovú ponuku.
"Povedali, že je to zaujímavá ponuka, ale aktuálne štátny rozpočet na toto peniaze nemá. Ja si ale dovolím oponovať, štátny rozpočet na to peniaze má, len keby sa tie peniaze troška zmysluplnejšie prerozdeľujú," oponuje Pagáč.
Odpoveďou mu tiež malo byť, že ľudia zavedenie železničnej dopravy na tomto úseku nijak nežiadajú. "Preto prišiel nápad s petíciou. Oslovili sme obce a Nitriansky samosprávny kraj ako vyšší územný celok. Z každej obce i kraja mám stanovisko, že s obnovou vlakov súhlasia a občania by to privítali," hovorí aktivista.
V článku sa dočítate:
- Aké sú výhody trate a čím je unikátna,
- čo by muselo predchádzať obnoveniu dopravy,
- koľko sa investuje do údržby a aký je stav trate.
"Doprava sa zastavuje vtedy, keď je malý záujem cestujúcich o vlakové spojenia alebo je efektívnejšia a hospodárnejšia autobusová doprava. To je aj prípad trate Zbehy – Radošina, kde je adekvátna ponuka autobusového spojenia," zareagovalo na otázky pre MY Topoľčany Ministerstvo dopravy SR.