Rozhovor s riaditeľkou Zdenkou Hajnovičovou nám poskytol cenné pohľady na to, čo všetko materská škola prežila a aké má plány do budúcnosti.
Aké boli začiatky vašej materskej školy pred 60 rokmi?
MŠ J. Kráľa bola prvou materskou školou v meste Topoľčany. Svoje brány otvorila 20. marca 1965. Pôvodne mala tri oddelenia jaslí pre deti od šiestich mesiacov do troch rokov a štyri triedy materskej školy pre deti od troch do šiestich rokov.
Bránami materskej školy prešlo mnoho detí, ako aj veľké množstvo zamestnancov. Materská kola prechádzala viacerými zmenami – k budovám pribudli terasy s prístreškami, vybudoval sa bazén, ktorý je dodnes funkčný, a na voľnom priestranstve pri škole vzniklo dopravné ihrisko, ktoré slúži aj širokej verejnosti.
Významnou zmenou bolo aj vybudovanie jedálne, ktorá spojila budovu jaslí s materskou školou. Jedáleň je veľkým prínosom – neslúži len na vydávanie stravy deťom, ale aj ako spoločenská miestnosť, kde sa konajú rôzne stretnutia, divadelné predstavenia, výstavy, rodičovské schôdzky či vystúpenia detí.
Počas vášho pôsobenia ste zažili množstvo zmien. Ktoré z nich považujete za najvýznamnejšie?
Do funkcie riaditeľky materskej školy som nastúpila v roku 2000. V tom čase základné školy prechádzali na právnu subjektivitu, pričom materské školy sa mohli rozhodnúť, či touto cestou pôjdu tiež. My sme sa pre tento krok rozhodli a čas ukázal, že to bolo správne rozhodnutie. Hoci pribudlo mnoho povinností, získali sme väčšiu samostatnosť v rozhodovaní.
Mali sme k dispozícii viac finančných prostriedkov, čo nám umožnilo postupne modernizovať školu – opravili sme hygienické zariadenia, zrekonštruovali interiér, nakúpili nové učebné pomôcky a takmer kompletne vymenili nábytok, techniku, hračky, preliezky a rôzne hracie prvky. V roku 2010 prešla budova zateplením a vymenili sa okná, čo nám pomohlo výrazne ušetriť na energiách.
Na čo ste najviac hrdá, pokiaľ ide o úspechy školy za posledných 60 rokov?
Za 60 rokov fungovania prešla materská škola mnohými premenami. Keď som nastúpila do funkcie, takmer všetko v škole dosluhovalo – zariadenie v školskej jedálni, kotolňa, spotrebiče, a bolo potrebné vymaľovať všetky priestory. Práce bolo veľa, no kolektív, ktorý vtedy fungoval, ma vo všetkom podržal. Maľovali sme svojpomocne, pomáhali všetci – manželia, rodičia – a napriek náročnej práci nám bolo veselo. Pracovali sme s obrovským nadšením a radosťou.
Keďže sme nemali žiadne skúsenosti s právnou subjektivitou, bolo to pre nás veľkou výzvou. Ako pilotná materská škola sme to však zvládli, dobre sme hospodárili a finančne sme na tom boli výborne. Deti sa k nám hrnuli, už od rána stáli v rade na prihlášky. Som hrdá na to, že máme vždy plno a nikdy sme nemali problém s nízkym počtom detí.
Za to patrí veľká vďaka všetkým zamestnancom, pretože práve oni vytvárajú priaznivé prostredie pre deti aj rodičov. A keď hovorím všetkým, myslím tým naozaj všetkých – pedagógov aj prevádzkových zamestnancov, pretože sa navzájom potrebujeme.
Každá cesta má svoje výzvy. Aké najväčšie prekážky ste museli prekonať?
Prekážok na ceste bolo veľa. Spočiatku sme sa stretávali s rôznymi problémami – chýbali hygienické potreby, neraz sme ich nosili aj z domu, a zabezpečiť dostatok farby na maľovanie nebolo jednoduché, keďže nestačil liter, ale desiatky litrov. Výzvou bolo aj zháňanie financií na opravy a neustále prispôsobovanie sa legislatívnym predpisom, ktoré zahŕňali desiatky rôznych smerníc, nariadení a usmernení.
Popri tom všetkom bolo potrebné riadiť kolektív 18 ľudí, zabezpečiť plynulý chod školy aj v čase rôznych ochorení, no a najťažšie obdobie prišlo s pandémiou Covid-19. Napriek všetkým výzvam sme to však zvládli. A ako spieva náš obľúbený detský spevák Miro Jaroš – Zvládli sme to!
Aké vzdelávacie metódy a prístupy sa osvedčili ako najefektívnejšie vo vašej škole?
V našej materskej škole pracuje 12 pedagogických zamestnancov, pričom všetky pani učiteľky sú kvalifikované.
V materskej škole potrebujete v prvom rade lásku k deťom – to je základná metóda aj prístup. Až potom nastupuje odbornosť. Existuje množstvo vzdelávacích metód, ktoré vieme efektívne uplatniť v praxi, no najviac sa nám osvedčili rôzne zážitkové metódy. Keď deti niečo prežijú ako silný zážitok, zapamätajú si to lepšie. Preto sa aj my snažíme umocniť všetko, čo robíme, o zážitok.
Aké sú vaše vzťahy s rodičmi?
Dobré vzťahy s rodičmi sú v materskej škole veľmi dôležité. Deti sú veľmi tvárne a práve v tomto veku sa formujú na celý život. Skúsená učiteľka vie, či dieťa napreduje, alebo má nejaký ťproblém. V takých prípadoch je dôležité citlivo komunikovať s rodičmi, správne ich nasmerovať a poradiť im.
Preto je neoceniteľná aj spolupráca s odborníkmi, ktorých máme doslova na dosah ruky – v našej MŠ totiž sídli v podnájme Centrum špeciálneho poradenstva.
Dôležitá je však nielen odborná, ale aj ľudská stránka spolupráce. S rodičmi sa stretávame, komunikujeme a spoločne organizujeme rôzne akcie – tvorivé dielne, výstavky, výlety, besiedky, Deň detí či Mikuláša. Rodičia nám neraz pomohli pri brigádach, so zabezpečením materiálu, a takisto nás podporujú aj finančne – napríklad prostredníctvom 2 % z dane, ktoré venujú nášmu združeniu pri MŠ.
Pri pohľade do budúcnosti, aké sú vaše vízie a plány pre ďalších 60 rokov školy?
Čo si želať do budúcna? Predovšetkým, aby materská škola mala stále dostatok zdravých detí a aby aj naďalej napredovala. Vždy je čo opravovať, zveľaďovať a vymýšľať. Prajem si, aby deti v našej škôlke našli svoj druhý domov a s láskou spomínali na svoje škôlkarske časy.
A v neposlednom rade, aby sme mali aj naďalej takého dobrého zriaďovateľa, akým je naše mesto. Touto cestou im ďakujem.