ZÁVADA. Zo skrine vo svojej dielni vyťahuje hlavy starostlivo uložené v plastových nádobách.
„ Tu je Štefánikova hlava, druhá Štefánikova hlava, Hlinkova hlava, hlava Franza Jozefa. Tu je Rákoci," menuje Roman Bajzík svoje výtvory. Každý čaká na ďalší krok v tvorivom procese.
Za hrubými múrmi starého mlyna v Závade pri Topoľčanoch vzniklo miesto, kde história doslova dostáva tvár. Bajzík, vyštudovaný operný režisér a pedagóg bratislavského konzervatória, tu vlastnoručne vytvára voskové figuríny, aké na Slovensku nemajú obdobu.
Každá postava nesie jeho rukopis – od modelovania jemných čŕt až po starostlivo navrhované oblečenie a doplnky. Výroba jednej figuríny trvá mesiace a vyžaduje množstvo precíznej práce. Na svojom konte ich má už takmer štyridsať. Väčšina z nich je vystavená v Bajzíkovom mlyne, ďalšie vyrábal na objednávku.
Odlieva tváre príbuzných a známych
Vďaka voskovým figurínam sa Roman Bajzík dostal i do encyklopédie osobností. Vytvára figuríny osôb, ktoré sú mu blízke. Nájdete medzi nimi napríklad svätého Cyrila a Metoda, Svätopluka, či Jána Pavla II, ale aj členov jeho rodiny.
Historické postavy modeluje predovšetkým podľa fotografií. Zaujímavosťou je, že pri tvorbe často využíva aj svojich príbuzných či kamarátov – odliatky tvárí po drobných úpravách pretvára na historické či rozprávkové postavy.

Postavu Svätopluka stvárnil jeho otec. Odlievali ho len pár týždňov predtým, ako zomrel. Rakovina dvanástnika postupovala rýchlo a rodina vedela, že mu už veľa času nezostáva. Svätopluk tak dostal aj osobný rozmer – stelesňuje nielen vládcu z veľkomoravských čias, ale aj spomienku na otca.
„ Toto je tu sused cez cestu, ktorý robí teraz fóliovník. Toto je strýko Zolo, jeho posledný odliatok, len sa sám sebe nepáči, takú bradu vraj nikdy nemal" približuje, koho tváre odlieval pri výrobe ďalších historických postáv. Ako Metod však nemôže byť bez brady. Zo seba plánuje spraviť Žigmunda Luxemburského, telo je už hotové, chýba len hlava.
Figurína, ktorá do zbierky pribudne najnovšie, je Ján Nepomucký. Dorába mu už len ruky. Nejde len o odkaz na patróna mlynárov, postava vznikla aj ako osobná spomienka – jej tvár nesie odliatok zosnulého kňaza Janka Klimenta.
„ Zomrel veľmi mladý, teraz je tomu dva roky. Pre mňa to bude aj pamiatka na tohto vzácneho človeka a dobrého kamaráta. On vedel, že je odlievaný na to, že z neho bude Ján Nepomucký," približuje režisér.
Málokto v obci vie, akú vzácnosť našli v Závade
Tvorba historických postáv sa nevyhla ani drobným anachronizmom – teda prvkom, ktoré do danej doby síce nepatria, no vizuálne či symbolicky zapadajú do výjavu. Metod napríklad drží v rukách Nitriansky evanjeliár, ktorý v čase jeho života ešte neexistoval, a Svätopluk má na hlave Monomachovu korunu, hoci tá vznikla až neskôr.
Svätopluk má pri sebe aj meč, ktorý sa našiel v Závade. "Slovenskú republiku chodí reprezentovať po všetkých metropolitných a Vatikánskych múzeách. Málokto v Závade však vie, že takáto vzácnosť sa tu našla," približuje vzácny archeologický nález zo závadského pohrebiska. Repliku z dreva vyrábal sám. "Kováč ešte nie som," smeje sa.
Zbrane ale vyzerajú ako skutočné, i tie z papiera. Pri pohľade na kopiju osudu by ste využitie práve tohto materiálu hádali len ťažko. Podľa tradície ide o relikviu, ktorou bol prebodnutý bok Ježiša Krista počas ukrižovania.
Keď sa pýtame, či na nezrovnalosti niekto pri prehliadke aj sám príde, hovorí že nevie, pretože to ľuďom rovno prezradí. Na druhej strane sa tu však objavujú aj historicky presnejšie odkazy: Metod má na krku kríž z Veľkej Mače a v pozadí za Svätoplukom sú umiestnené plakety a zvon z Bojnej – artefakty viažuce sa k obdobiu Veľkej Moravy.
V článku sa ďalej dočítate:
- aké korunovačné klenoty možno vidieť v Bajzíkovom mlyne,
- prečo voskový Štefánik neletel do Paríža,
- ktoré rozprávkové a fantazijné postavy už tvoril,
- prečo je podľa neho zbytočné osádzať na mlyn nové koleso?
Zinscenovať chce korunováciu Márie Terézie
V monarchistickom kúte nechýba obľúbená Alžbeta Bavorská, za ňou Mária Terézia, na ktorú použil odliatok tváre jeho sestry – keď sa dá, figúry recykluje. Sissi je modelovaná rovnako ako cisár František Jozef a viaceré ďalšie postavy.
Časom prišiel na to, že modelované tváre vyzerajú prirodzenejšie ako odlievané.
„ Človek keď sa odlieva a leží, má štruktúru tváre úplne inak, ako keď stojí. Gravitácia funguje, svalstvo visí iným smerom," vysvetľuje. Vosk je len na viditeľných častiach tela, zbytok postáv tvorí montážna pena a pevná konštrukcia.