VEĽKÉ RIPŇANY. Z chátrajúcej železničnej zastávky vo Veľkých Ripňanoch je dnes živé komunitné centrum. Budovu, ktorú obec získala v roku 2016 od Železničnej spoločnosti Slovensko, sa podarilo zrekonštruovať a premeniť na priestor pre rôzne aktivity.
Svoje brány verejnosti otvorila v roku 2018. Ešte predtým obec zápasila so získaním budovy a pozemkov v okolí železničnej trate do osobného vlastníctva. So štátnou firmou sa im v súťaži podarilo uspieť a odkúpiť ju za 12-tisíc eur.
Aktuálne komunitné centrum Zastávka vo Veľkých Ripňanoch hostí výstavu unikátnych fotografií českého autora Ondřeja Řepku, ktoré zachytávajú atmosféru parných lokomotív z druhej polovice 20. storočia.
Keď ešte jazdila para
Výstavu dobových fotografií parných lokomotív s názvom Keď ešte jazdila para nainštalovali v priestoroch centra 13. mája. Autorom fotografií je Ondřej Řepka, ktorý ich zachytával v rokoch 1967 až 1980.
„Na konci šesťdesiatych rokov sa v Československu bežne jazdilo vlakmi, ktoré poháňali parné lokomotívy na uhlie a dym bol veľmi citeľný. Boli to obrovské stroje, ktoré ma fascinovali. Veľmi rád som k nim chodil, ba dokonca som tu presedel a čakal na tratiach aj dni, nielen hodiny," hovorí Řepka.
Vždy, keď išiel na stanicu, vedel, že v krátkej dobe zveční na celuidnú pásku filmu takýto stroj a niekedy i samotnú atmosféru.
"Prevažne som fotil v Prahe, kde som býval, a neskôr v 1969 aj na Slovensku, keďže som odišiel študovať na VŠD do Žiliny. Niektoré zábery pochádzajú z Trenčína či z lesnej železnice vo Vígľaši,“ priblížil k dielam autor Ondřej Řepka.
Podľa jeho slov ide o fotografie, ktoré mnohým starším návštevníkom pripomenú časy, keď im neprekážali tvrdé lavice, pach síry, či remeňom zatvárané okná v tunelochči sadze vo vlasoch. "Sadze nám lietali do vlasov a roj iskier padal za vlak,“ doplnil autor.
Železnica má stále potenciál
V tesnej blízkosti komunitného centra je železničná trať, ktorá obcou prechádza smerom na Zbehy a v opačnom smere na Radošinu. Železnica č. 142 bola postavaná ešte v čase monarchie a do prevádzky bola spustená 11. novembra 1909.
Plány na jej predĺženie do Piešťan sa nakoniec nerealizovali pre vysoké náklady na vybudovanie tunela. Prevádzka na úseku Radošina – Nitra bola zastavená v roku 2003. Trať však úplne nezanikla – dvakrát ročne ňou prechádza turistický vlak z Trenčianskych Teplíc až do Radošiny.
„Pred niekoľkými rokmi sme vypracovali spoločne s občianskym združením Radošinka štúdiu na využitie trate. Trať má obrovský potenciál, kde by sme radi prepojili Radošinu a Nitru tzv. cyklodrezinou," hovorí Jozef Krištof, starosta obce Veľké Ripňany.
Dodáva, že celá štúdia je uskutočniteľná a v prvej fáze by sa počítalo so sprevádzkovaním šesťkilometrového úseku medzi Radošinou a Veľkými Ripňanmi. Prevádzka by prebiehala víkendovo – dopoludnia jedným smerom, popoludní späť, podobne ako je to na Martinských holiach. "Odhad investície je 300 tisíc eur, ktoré by sme chceli získať z programu Slovensko z MIRI,“ doplnil starosta.
Posilnenie spojenia s Nitrou
Podľa neho by sa trať mohla využiť aj na pravidelnú železničnú dopravu – napríklad pre elektricky poháňané vlaky. Výrazne by to pomohlo spojeniu s Nitrou, kam mnohí cestujú za prácou. Zároveň by to mohlo uľahčiť dopravu aj ľuďom z okolitých obcí, ktorí by nemuseli jazdiť autom.
"Železničným uzlom sú na tejto trati Zbehy, čo by výrazne napomohlo tým, ktorí dochádzajú za prácou ďalej do Trnavy, či Bratislavy a nemuseli by cestovať autom na zastávku rýchlika do Hlohovca, Topoľčian, Piešťan,“ dodáva Krištof.


