KRUŠOVCE. Kolóny, nervozita vodičov, občasné kolízie aj dopravné nehody. Križovatka ciest I/64 a I/64d v katastri obce Krušovce, známa aj ako križovatka Výšky, už dlhodobo patrí k dopravne najvyťaženejším úsekom v okolí Topoľčian.
Podľa údajov Slovenskej správy ciest, ktorá robila celoštátne sčítanie dopravy ešte v rokoch 2022 a 2023, prešlo už vtedy týmto úsekom približne 10-tisíc vozidiel denne.
Križovatka skúša trpezlivosť vodičov
"Každý deň v čase približne medzi 15. a 16. hodinou sú tam pravidelne kolóny zhora od križovatky až po kruhový objazd na Hrade. Dlhé čakanie v kolóne iba znervózňuje vodičov a zvyšuje riziko dopravnej nehody - ak prvý v rade čaká príliš dlho, trúbia naňho zozadu; ak to riskne a ide, trúbia naňho vodiči idúci po hlavnej ceste," trefne opísala situáciu Andrea Gálisová v ankete pre MY Topoľčany.
Ako dodáva, autá, ktoré chcú hore na križovatke odbočiť doprava na obchvat sa predierajú po štrku mimo cesty, len aby sa dokázali dostať dopredu skôr a vyhli sa čakaniu.
„Predpokladám, že celá dopravná situácia sa ešte zhorší, keď na mieste bývalej predajne Decodomu otvorí Kaufland,“ uviedla.
Podobný názor zaznieva aj od ďalších vodičov. Pracovné rokovania samosprávy, Slovenskej správy ciest, dopravnej polície aj firiem v okolí priniesli prvé kroky, ktoré by mohli viesť k zlepšeniu. Na konkrétne riešenia si však verejnosť ešte počká.

Problém sa zhoršuje v čase dopravnej špičky
Okresný dopravný inšpektorát v Topoľčanoch potvrdil, že situáciu vníma dlhodobo a zaťaženie dopravy na výstupe z mesta rieši. Problémy sa týkajú okružnej križovatky pri Hrade, ako i napojenia danej križovatky na obchvat v smere na obec Krušovce.
„Evidujeme tvoriace sa dopravné zápchy v danom úseku hlavne v čase poobednej dopravnej špičky v časoch od 14 do 16 hodiny,“ uviedli z inšpektorátu s tým, že situácia súvisí s rastom priemyslu a výstavby v oblasti Hrad, ako aj s výjazdom na obec Veľké Bedzany.
Dopravno-kapacitné posúdenie, ktoré vypracovala Žilinská univerzita v roku 2022 s výhľadom do roku 2043, potvrdilo nárast intenzity dopravy a podstatný vplyv na kvalitu dopravy.
"Na základe dopravno-kapacitného posúdenia boli navrhnuté riešenia ako pre okružnú križovatku – pružné pracovné doby, úprava otváracích hodín, vybudovanie turbookružnej križovatky, inteligentnej križovatky, ako aj riešenie pre križovatku Výšky – vybudovanie svetelnej signalizácie," približujú z inšpektorátu.
Vodiči navrhujú riešenia
V ankete, ktorú sme zverejnili na sociálnych sieťach, sa väčšina z respondentov zhodla na jednom riešení – kruhovom objazde. „Jednoznačne by to chcelo kruháč,“ napísala Renáta Žoldošová. „Kruhový objazd ako za Tescom na Solčany – plynulé radenie sa, ale nie minikruháč,“ doplnil Jozef Wagner.
Krištof Šipek navrhol turbo kruhový objazd so samostatnými pruhmi pre smery Práznovce a Krušovce, čo by podľa neho dopravu výrazne urýchlilo. Zazneli však aj hlasy za ďalšie riešenia, ktoré by pomohli predísť kolíziám a urýchliť plynulosť výjazdu z mesta.
Ako vnímate situáciu na križovatke Výšky pri výjazde z Topoľčian?
Hlasovanie otvorené:
od: 23.05.2025 10:44
do: 31.05.2025 10:44
„Jednoznačne podjazd pod hlavnú cestu a pripájacie pruhy na hlavnú. Tým pádom nebudú búračky a autá stihnú nabrať rýchlosť pred zaradením. Kruháč podľa mňa nie je dobré riešenie, lebo všetci tam musia spomaliť a často aj zastaviť,“ upozornil Roman Rubal.
Našli sa i ďalší, ktorí s kruhovým objazdom nesúhlasia. Miroslav Grman upozorňuje, že „kruhový objazd často dopravu ešte viac zdržuje“ a navrhuje radšej dynamicky riadené semafory.
Podľa Lukáša Bilasa problém nie je len v infraštruktúre, ale aj v nedostatočných schopnostiach vodičov. Mnohí sa aj pri vjazde do prázdneho kruhového objazdu zbytočne zastavujú, čo narúša plynulosť dopravy.
Najrýchlejšie a najlacnejšie riešenie
Zavedenie svetelnej signalizácie s dynamickým riadením premávky by malo byť najrýchlejším a zároveň najmenej finančne náročným riešením. Táto možnosť zaznela aj na rokovaní obecného zastupiteľstva už pred viac ako rokom.
V článku sa dočítate aj:
- Koľko nehôd a škodových udalostí eviduje polícia na križovatke Výšky od roku 2022,
- prečo musí obec nechať vypracovať nové inžiniersko – dopravné posúdenie kapacity dopravy,
- k akým čiastkovým zmenám v lokalite aspoň zatiaľ došlo.
Signalizácia by mohla pomôcť predovšetkým v čase dopravnej špičky, jej realizáciu by mala financovať obec Krušovce. Starosta však upozorňuje na legislatívne obmedzenia.
„Podľa zákona o obecnom zriadení investičná činnosť podlieha schváleniu obecným zastupiteľstvom. Zároveň obec nemôže vynakladať finančné prostriedky do majetku, ktorého obec nie je vlastníkom. Stavba by sa mala realizovať aj na doteraz nevysporiadaných pozemkoch“, priblížil Martin Zdychavský.