V škole nesmieme pripustiť, aby poznatková báza bola jednostranne uprednostňovaná pred intelektuálnymi schopnosťami, duchovnými kvalitami a mravnými postojmi.Základom mravnosti je zodpovednosť. Zodpovednosť pred úžasným vesmírnym poriadkom, pred životom ako vyšším javom, pred rozumom a slobodnou vôľou, ktoré nás oslovujú v našom svedomí. Ľudské svedomie chápeme ako odozvu večných zákonov, ako vnútornú kontrolu a výzvu, aby si človek slobodne zvolil pravdu a dobro.Dôležitým cieľom výchovy je mravné zdokonalenie človeka, rozvinutie jeho telesných i duchovných schopností a príprava na hľadanie zmyslu života. V škole máme robiť neustále pokusy o zosúladenie života s vlastným svedomím.Našou prvoradou povinnosťou má byť správna orientácia v spleti faktov, javov a názorov, rozvíjanie múdrosti ako spojenia rozumu s mravnosťou v súlade s odvahou i rozvahou. Môžeme ostatných presvedčovať iba preukázanými vedomosťami a mravnými kvalitami, spravodlivosťou a neústupnosťou voči zlu a násiliu. Sme povinní pre všetkých osvetľovať postupnosť trvalých hodnôt, odhaľovať poriadok lásky, uskutočňovať výchovu a vzdelávanie cez srdce i rozum spojením tolerancie so zásadovosťou, láskavosti s dôslednosťou, obetavosti s nezištnosťou. Potrebujeme zvýšiť dôveru vo vlastné schopnosti a posilniť možnosti dosahovať šťastnejšiu budúcnosť. Musíme prestať zatajovať pravdu, zneužívať moc a podceňovať informácie. Bez spravodlivosti sa nezrodí a neudrží ani sloboda, ani právo.Viete si predstaviť výchovu bez ideálov, zodpovednosti a mravnosti? Škola nie je len budovou, ale aj vzťahom medzi učiteľom a študentom, ľudskou komunikáciou medzi vyučujúcim a žiakom, spoločne prežitým podielom na radostich i starostiach pri poznávaní sveta, v ktorom žijeme.Morálna obroda v našich školách je nevyhnutnou podmienkou jej rastu v humanite a demokracii. Máme pritom viac slúžiť, ako vládnuť, ale aj viac dotvárať; chcieť, vedieť, môcť. Musíme byť ochotní obetovať sa pre svoje učiteľské povolanie. “ Pracujte, aby ste udržali krok so zemou a s dušou zeme, lebo nepracovať znamená stať sa cudzincom v čase a vystúpiť z brehu života, ktorý vznešene a v hrdej pokore smeruje k nekonečnu”, naznačil básnik Kahlil Gibran. Učiteľská práca je láska, ktorú sme urobili viditeľnou. Buďme hrdí svojou skromnosťou, buďme spravodliví svojou nezištnosťou. Tak zostaneme zapísaní hlboko v mysliach našich študentov.
Autor: Dušan JEDINÁK