vali technický stav vozidla, hlavne brzdy, osvetlenie a pneumatiky. Veď vyjsť na zasneženú vozovku na kolesách s ojazdeným dezénom či neúčinnými brzdami je hazard s vlastným životom i životmi iných. Súčasne zostavujú plán zimnej údržby ciest, ktorý určuje technologické postupy údržby, stav zásob posypových materiálov, zoznam dopravných prostriedkov a iných potrebných mechanizmov. Patrí k nemu aj organizovaný informačný systém o stave ciest. Napriek tomu sa môže stať, že niektoré úseky budú prehrnuté, resp. posypané neskôr. Tu nezostáva iné, len prispôsobiť jazdu vzniknutému stavu a povahe vozovky a závady nahlásiť na centrálny dispečing zimnej služby v Topoľčanoch na jedno z týchto čísel: 038/5326892 alebo 038/5325326. Cestári sa budú usilovať odstrániť prekážky plynulej jazdy čo najskôr v rámci svojich možností. „Vyzerá to už ako fráza,“ hovorí riaditeľ topoľčianskeho strediska údržby ciest Lorand Linkesch, „ale môžem povedať, že počas uplynulej a dlhej zimy sa ani na chvíľu nestalo, že by cesty v našom okrese bolo neprejazdné.“ Aj tento rok majú k dispozícii 7 posýpacích zariadení na 250 km zverených ciest. Ich prevádzkovú pripravenosť kontrolovali 24. októbra. K dispozícii bude aj 6 zmluvných traktorov s vlečnými radlicami. V skladoch majú do 5-tisíc ton posypového materiálu. „Zjednotili sme technológiu s kolegami zo susedných okresov - na päť dielov kamenia jeden diel soli,“ vysvetľuje riaditeľ, „aby boli cesty čierne. Neprospieva to síce životnému prostrediu, ani vozidlám, ale vodiči majú z takej cesty lepší pocit.“ Ako v minulosti musí dispečer po spozorovaní zľadovatenej cesty alebo sneženia do 30 minút zabezpečiť výjazd vozidiel na zimnú údržbu ciest. „Maximálne do hodiny sme schopní dostať sa napríklad na Havran, resp. na inú hranicu Topoľčianskeho okresu,“ hovorí riaditeľ, „prednosť majú cesty I. triedy, potom II. triedy a napokon príde rad na cesty III. triedy.“