jšie si všímala vystavený tovar a pri tom, ktorý ju zaujal, sa aj pristavila. Po zaplatení, keď sa už chystala na odchod, ju oslovil strážnik s prosbou, aby ho nasledovala do skladových priestorov. A tu sa to všetko začalo.
Najskôr nákup, neskôr podozrenie
„Zaplatila som a zrazu ma oslovil strážnik, či môžem ísť s ním do skladu. Nevidela som dôvod, aby som ho mala nasledovať a on mi na to povedal – vraj má podozrenie, že som odcudzila tovar. Odmietla som s ním ísť do skladu. Povedala som, že pôjdem iba vtedy, keď zavolá policajtov, lebo pri čine ma neprichytil a podozrenie môže mať na každého. No strážnik ma schmatol a tak ma donútil nasledovať ho do skladu. Tam chcel, aby som mu ukázala tašku. Ohradila som sa, že toto nie som povinná urobiť. K stážnikovi sa pridala aj vedúca predajne, a tak som im tašku ukázala. Prezreli si môj nákup a, samozrejme, nič nenašli. Podobne dopadla aj osobná prehliadka, ktorú som musela tiež absolvovať. Medzi zuby sa mi ospravedlnili, tak som im povedala, že sa budem na ich postup sťažovať u kompetentných, lebo podľa môjho názoru sa veci takto neriešia. Nie som si vedomá, že by som svojím pohybom po predajni nejako vyprovokovala strážnika k dôvodnému podozreniu. Dokonca povedal, že keď do predajne ešte niekedy prídem, tak ma vyhodí. Odvtedy som tam nebola, na nákup posielam rodinu. Prístup strážnika sa ma veľmi dotkol, lebo som sa cítila nepríjemne – ako ozajstná zlodejka. Mal by ho niekto poučiť, ako sa má v takýchto prípadoch správať k zákazníkom, lebo nie každé podozrenie sa zvykne potvrdiť a potom čo?“ pýta sa pani Společníková. Keďže odpoveď na sťažnosť u ústredia do dňa, keď sme sa s ňou rozprávali, nemala, zaujímali sme sa my a ľady sa zrazu pohli.
Čo na to kompetentní?
„Áno, vieme o prípade pani Společníkovej, ktorá navštívila filiálku spoločnosti dm drogerie markt v Topoľčanoch. Úlohou pracovníka externej strážnej služby je zabrániť krádežiam na filiálke a v prípade podozrenia vykonať kontrolu zákazníka, čo mu umožňuje aj zákon. Pretože si uvedomujeme, že ide o veľmi chúlostivý proces, žiadame zákazníkov, u ktorých vznikne takéto podozrenie, aby nasledovali pracovníka strážnej služby do zázemia, kde vykonáme kontrolu. Toto nastalo pri p. Společníkovej – strážnik si všimol, že zákazníčka vybrala špirálu zo sortimentu a celý čas sa s ňou voľne pohybovala po predajni. Pri platení však už spomínaný tovar nevyložila na pokladničný pult, takže ju strážnik slušne požiadal, aby ho nasledovala, čo urobila až po druhej výzve. V sklade hrubými nadávkami napadla strážnika a pokračovala s nimi aj počas celej kontroly. Špirála sa nenašla, preto sa vedúca predajne aj s pracovníkom strážnej služby zákazníčke ospravedlnili. Naša spoločnosť si uvedomuje, že kontroly zákazníkov sú veľmi nepríjemné a stresujúce, preto k nim pristupujeme naozaj len v najnutnejšom prípade. Zároveň sa snažíme o to, aby tento proces prebiehal v čo možno najväčšej diskrétnosti vzhľadom na zákazníka. Žiaľ, sú prípady, keď zákazník sám svojím konaním spôsobí rozruch na filiálke a takto sa dostane do situácie, keď sa cíti byť ponížený. Strážnik v Topoľčanoch si vykonával svoju prácu slušne a poctivo a určite si nezaslúžil nadávky, ktoré si musel vypočuť. Mrzí nás, že sme prišli o zákazníka, ktorý nakupuje v našej predajni. Robíme všetko, čo je v našich možnostiach, aby sa podobné prípady neopakovali,“ vyjadril sa oblastný manažér dm drogerie markt Roman Hložka.
Slovo dostala obchodná inšpekcia
Na právo prezerania tašiek v predajniach sme sa informovali i na Slovenskej obchodnej inšpekcii. Podľa ich vyjadrenia prezeranie tašiek spotrebiteľov predávajúcim je svojvoľným aktom predávajúceho. Žiadny predpis obchodníkom nedovoľuje kontrolovať zákazníkovi obsah jeho nákupnej, či inej tašky ani pred vstupom do predajne a ani vtedy, keď zaplatil a z predajne odchádza. Ak tak urobí neoprávnene, zasahuje do osobnej imunity zákazníka. Ak má predávajúci podozrenie, že zákazník v predajni kradol, môže ho vyzvať, aby počkal na príchod policajtov a zatiaľ ho zadržať ako osobu podozrivú zo spáchania trestného činu. Toto však môže urobiť iba vtedy, ak zákazníka pristihol priamo pri krádeži. Nemôže spotrebiteľa svojvoľne zadržať iba preto, lebo odmietol ukázať obsah svojej nákupnej tašky, pretože ho kupujúci môže zažalovať za porušenie základných ľudských práv. Iba orgány činné v trestnom konaní majú právo vykonať osobnú prehliadku zadržanej osoby. Povinnosť, resp. právo predávajúcich prezerať nákupnú tašku kupujúceho pri samoobslužnom predaji v obchode náš právny poriadok samostatne neupravuje. Predávajúci na ochranu svojho majetku môže urobiť primerané opatrenia, ktoré nie sú v rozpore s dobrým mravom a taktiež kupujúci je povinný správať sa v predajni tak, aby nevznikali žiadne podozrenia zo strany obchodníka. Ak v prevádzkach majú zabezpečené na stráženie svojho majetku súkromné bezpečnostné služby, tak pracovníci môžu skontrolovať tašku a inú batožinu, prípadne prekontrolovať voľne prístupné odevné zvršky, pri čom musia dbať na česť, vážnosť a dôstojnosť kontrolovanej osoby a nepripustiť, aby v súvislosti s ich činnosťou vznikla osobe bezdôvodná ujma a aby prípadný zásah do jeho práv a slobôd prekročil mieru nevyhnutnú na dosiahnutie sledovaného účelu.