kovky, predstaviteľov správnej rady a súčasného vedenia nemocnice so zamestnancami. Toto posledné stretnutie bolo trochu nezvyčajné, pretože pozvanie naň prijal aj predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja Milan Belica (na snímke). Preto sme ho v súvislosti s tým oslovili.
Čo bolo dôvodom vašej návštevy a aký máte názor na situáciu, ktorá vznikla v topoľčianskej nemocnici?
- Dôvodom mojej návštevy bolo pozvanie odborovým zväzom zdravotníkov pri Nemocnici Topoľčany, n. o., ktorí majú v súčasnosti obavu o ďalší osud a činnosť topoľčianskej nemocnice. Od 1. júla 2005 bola nemocnica rozhodnutím zastupiteľstva NSK daná do prenájmu neziskovej organizácii. Prenájom majetku a povolenie na poskytovanie zdravotnej starostlivosti sa uskutočnilo podľa prísnych podmienok, ktoré musí nezisková organizácia po celú dobu dodržiavať. Na stretnutí ma zamestnanci oboznámili s aktuálnym stavom riadenia nemocnice. Skonštatovali zlepšenie po finančnej stránke, ale rovnako vzniesli výhrady k odchodu niektorých osvedčených i perspektívnych lekárov. Ako predseda NSK sa snažím veci v oblasti zdravotníctva riešiť citlivo tak, aby sa neznižovala úroveň poskytovania zdravotných služieb obyvateľom Topoľčian i celej spádovej oblasti. Opätovne som zopakoval môj negatívny postoj k forme riadenia nemocníc v kraji tzv. neziskovými organizáciami a moje odhodlanie chrániť záujmy občanov, ktorým toto zdravotnícke zariadenie zabezpečuje služby. Zopakoval som tiež svoje presvedčenie, že po reštrukturalizácii dlhov treba viac pozornosti venovať vytváraniu lepších pracovných podmienok personálu nemocnice.
Predsedníčkou Základnej organizácie Slovenského odborového zväzu zdravotníctva a sociálnych služieb pri Nemocnici Topoľčany, n. o, je Eva Hazuchová. Keďže stretnutie zorganizovali práve odbory, informovali sme sa o situácii okolo nemocnice aj na odborovom zväze.
Aký postoj zaujímajú odbory v topoľčianskej nemocnici k situácii, ktorá tam vznikla?
- Môžem hovoriť ako zástupkyňa členov ZO SOZ ZaSS pri Nemocnici Topoľčany, n. o., nehovorím za lekárov, tí mali donedávna svoje odbory a neviem povedať, v akej pozícii sa teraz nachádzajú...
Odbory v topoľčianskej nemocnici mali doteraz pozíciu jedného z partnerov nemocnice a boli by sme veľmi radi, keby tak zostali vnímané aj naďalej. Našou úlohou je obhajovať záujmy zamestnancov. Je pre nás najdôležitejšie, aby tí, ktorí majú čo povedať do ďalšieho rozhodovania v nemocnici, t. j. zabezpečovanie zmlúv s poisťovňami a zabezpečovanie ďalšej prevádzky (fungovanie nemocnice v dohodnutom rozsahu zdravotnej a ošetrovateľskej starostlivosti), zaujali svoje jasné stanovisko. Je dôležité vytvoriť pokojné a ničím nerušené prostredie pre zamestnancov, ktorí starostlivosť vykonávajú a tým dosiahneme aj spokojnosť samotných pacientov, ktorí spomínanú starostlivosť vyžadujú. Potom budú zamestnanci schopní pracovať tak, aby naša nemocnica bola aj naďalej dobrou nemocnicou a aby mala opodstatnené miesto v regióne Hornej Nitry.
Ako hodnotíte stretnutie z vášho pohľadu?
- Na otázky týkajúce sa bežných prevádzkových problémov odpovedal riaditeľ Róbert Reis. Na niektoré konkrétne otázky, ktoré zaujímali zamestnancov, padli nie vždy konkrétne odpovede a dokonca častokrát skĺzli úplne iným smerom.
Splnila návšteva predsedu NSK Milana Belicu, ktorého ste pozvali práve vy, vaše očakávania?
- Nemali sme priestor zisťovať spokojnosť alebo nespokojnosť predsedu NSK, pretože bol v časovej tiesni. My sme považovali za dôležité pozvať ho ako najvyššiu autoritu samosprávneho kraja a spolu s ním aj lekára samosprávneho kraja MUDr. Ševčíka, pretože si myslíme, že i keď sme neziskovkou, stále akýmsi spôsobom podliehame samosprávnemu kraju.
Ako vnímajú zmeny zamestnanci nemocnice? S čím sa na vás v súvislosti s nimi najčastejšie obracajú?
- Je to individuálne. Sú zamestnanci, ktorých sa situácia v nemocnici bytostne dotýka, takí, ktorí nikdy nemali svoj vlastný názor i takí, ktorí veľa hovoria a veľmi málo konajú. No tiež takí, ktorých stav nemocnice nezaujíma, hoci v nej žijú, pracujú a dostávajú plácu za svoju prácu. To, mimochodom, je odpoveď na otázku, na ktorú sa pýtate. Zamestnancov vo všeobecnosti najviac zaujíma úprava platov, pracovné odevy a ochranné pomôcky. No v neposlednej rade tiež budúcnosť našej nemocnice, vzhľadom k situácii niektorých nemocníc v našom okolí. To však nie je otázka, na ktorú môžem ja odpovedať. Patrí skôr niektorému z členov správnej rady alebo riaditeľovi nemocnice. Prajeme si, aby sme mohli robiť kvalitne a s kvalitným tímom ľudí. To je totiž pre spokojnosť našich klientov a výsledky našej práce najdôležitejšie.
Autor: mm