Úrad súhlasí so spojením SABMiller a Topvar
Potimonopolný úrad súhlasí so spojením britskej spoločnosti SABMiller a Topvaru. „Prostredníctvom tejto koncentrácie dochádza k zmene na trhu výroby a predaja piva, preto bolo potrebné podrobne analyzovať fungovanie celého odvetvia a posúdiť zmeny na trhu v dôsledku transakcie,“ informoval hovorca úradu Miroslav Jurkovič. Úrad zistil, že ani Heineken ani SABMiller nebudú mať po koncentrácii vedúce postavenie na trhu, a tak súťaž medzi spoločnosťami bude pokračovať.
(tasr)
Topmanžéri topoľčianskeho pivovaru celkom pochopiteľne s neľúbosťou prijímali zmienky o prípadnej fúzii, resp. predaji Topvaru niektorému z „veľkých hráčov“ na svetovom pivárskom trhu. Sami však určite tušili, a pretože sú múdri a rozhľadení, tak sa chystali, že raz sa zmienky premenia na konkrétne ponuky. Nuž a tá chvíľa prišla.
Znamená Protimonopolným úradom definitívne odobrená transakcia koniec „originálneho slovenského piva“? Bol by asi veľmi krátkozraký nový majiteľ značky Topvar, keby ju nechal zaniknúť, veď vďaka dlhoročnému vynaliezavému marketingu a kvalite piva sa z Topvaru stala svetoznáma značka, i keď pol milióna hektolitrov predaného piva je dnes kvapka v globálnom pivnom oceáne.
Lokálpatriotská priazeň je šľachetný cit, ale aj to najoriginálnejšie slovenské pivo sa varí, stáča, fľaškuje, etiketuje, adjustuje, distribuuje v zariadeniach a na strojoch pochádzajúcich z Nemecka, Francúzska, Holandska a ktovie ešte z ktorej krajiny. Na kvalitu, obľúbenosť a spotrebu piva má jeho národný pôvod čoraz zanedbateľnejší vplyv.
Preto nie je žiadna hanba, ak sa značka dobrého piva ocitne na ponukovej listine inej dobre fungujúcej pivovarskej spoločnosti. Topoľčiansky manažment a zamestnanci pivovaru môžu byť hrdí na to, že z neznámej provinciálnej značky vypeľhali modernú, sebavedomú, konkurencie schopnú, a preto prosperujúcu firmu. Dokázali to napriek úskaliam postkomunistického privatizačného chaosu, keď mnohé „originálne“ slovenské značky zmizli zo sveta kvôli chamtivosti egoistických alebo nekompetentných privatizérov.
Potvrdením topvaráckeho renomé je napokon slušná suma - zatiaľ stále viac-menej cudne utajovaná - ktorú je nový majiteľ Topvaru ochotný zaplatiť. Tí, ktorí sa v nedostatku dôvery ponáhľali zbaviť svojich akcií, majú dnes dôvod ľutovať, ba aj si búchať hlavu o múr, tí druhí sa tešia z dobrého kapitalistického obchodu.
Nuž teda, nech sa dobre darí Topvaru v novom košiari, veď kde sa pivo varí, tam sa aj ľuďom dobre darí.
Autor: vš