Decodom a člen školskej rady Združenej strednej školy drevárskej a nábytkárskej v Topoľčanoch, má veľa dôvodov sledovať a analyzovať predovšetkým dianie v stredných odborných školách. Je totiž zodpovedný okrem iného za personálnu agendu dynamickej nábytkárskej spoločnosti. Na túto tému sme s ním hovorili.
Škola – základ nábytkárskeho remesla
Spomedzi trinástich stredných škôl pôsobiacich v Topoľčianskom okrese ma prirodzene najviac zaujíma drevárska a nábytkárska, pretože jej žiaci sú potenciálne našimi budúcimi zamestnancami, hovorí na úvod inžinier Gejdoš. „Som presvedčený, že je to dobrá škola, čo možno doložiť aj tým, že vlani v septembri nebol v evidencii úradu práce ani jeden z jej absolventov. Uplatnili sa v našom či širšom regióne, prípadne študujú na univerzitách. V Decodome sme ich zamestnali 26 zo 170, ktorí vlani skončili štúdium,“ siaha R. Gejdoš po tabuľke so štatistickými údajmi. „K tomu chcem dodať, že priemerný zárobok absolventa tejto školy je v našej firme 13 006 Sk, pričom priemerná mzda v roku 2004 v Topoľčianskom okrese bola 14 360 korún. Vlaňajšia priemerná mzda robotníka v Decodome bola 15 588 Sk.“
Tradícia nábytkárskej výroby v Topoľčanoch a okolí zachovala a hlavne pomohla na svet asi 26 firmám - nehovoriac o živnostníkoch - ktoré úspešne vyrábajú nábytok. To je popri dominantnom Decodome s tisíckou zamestnancov ďalší okruh záujemcov o kvalifikovaných drevárov a nábytkárov.
„Dnes má topoľčianska drevárska a nábytkárska škola 621 žiakov, čo je vzhľadom na jej kapacitu, blížiacu sa k tisícu žiakov, málo,“ pokračuje R. Gejdoš. „V situácii, keď aj na stredné školy bude prichádzať stále menej chlapcov a dievčat, sa treba jej budúcim využitím seriózne zaoberať. Náklady na prevádzku budov i mobilných zariadení sú, pochopiteľne, nad sily školy, ktorá dostáva peniaze z regionálneho krajského rozpočtu podľa normatívu na jedného žiaka.“
Popri razantnejšom a vynaliezavejšom predstavovaní súčasnej ponuky školy treba uvažovať o hľadaní a zriaďovaní nových perspektívnych učebných a študijných odborov. Rozhľadený manažér R. Gejdoš ich vidí v súvislosti so strategickou orientáciou slovenského strojárstva na výrobu automobilov.
Nábytkári na pomoc automobilkám?
„Podstatná časť výrobných operácií a časti automobilov tvoria čalúnnické práce. Prečo by sme nemohli na ZSŠDaN, ktorá má s prípravou čalúnnikov dobrú skúsenosť, vzdelávať aj autočalúnnikov. Veď auto je malý dom na kolesách.“
Spolumajiteľ spoločnosti Decodom, vracajúc sa k nábytkárskemu sektoru, hovorí, že jeho firma je pripravená prispievať ku skvalitneniu najmä praktickej výučby žiakov školy, s ktorou je v istom zmysle prepojená svojím areálom.
„Teoretické poznatky musia žiaci, samozrejme, získavať v školských laviciach, ale praktické zručnosti, ktoré od absolventa očakáva zamestnávateľ, môžu mladí pochytiť a rozvíjať iba v reálnom výrobnom prostredí,“ mieni inžinier Gejdoš, „prvákom asi stačí, aby do sveta svojej budúcej profesie vstupovali pri ponkoch s ručným náradím, ale u žiakov vyšších ročníkov už ide o niečo iné. Dnes sú už robotníci operátormi pri CNC a iných výkonných, preto drahých zariadeniach, ale tie sú pre školské dielne jednoducho nedostupné. V našej a zrejme aj v ďalších firmách sa môžu študenti aspoň čiastočne zacvičiť. Môžeme škole pomôcť pri obstarávaní materiálu na praktické vyučovanie, niečo sa dá urobiť v energetickom hospodárstve školy, viem si predstaviť, že by sme mohli efektívne využiť dnešné školské dielne...“
Očakávania Decodomu a zrejme aj iných nábytkárov sú zrozumiteľné. Prečo by sa mali vynakladať peniaze na rekvalifikáciu absolventov napríklad potravinárskych či poľnohospodárskych stredných škôl, keď tu je špecializovaná škola s dobrým renomé.
Predpokladá to aj zo strany školy zaoberať sa nielen aktuálnymi starosťami spojenými s nedostatkom peňazí, ale perspektívou piatich, desiatich rokov. Nemožno zatvárať oči pred demografickým vývojom i pred tým, že mnoho mladých kvalifikovaných ľudí uvažuje o práci v západnej Európe.
Na budúcnosť treba myslieť teraz
„Aká je kapacita, koľko žiakov môže pojať tých 13 stredných škôl, ktoré sú dnes v Topoľčanoch? Koľko je deviatakov, ktorí budú tento rok končiť základnú školu, a koľko ich asi bude o päť - desať rokov?“ kladie si otázky mladý topmanažér spoločnosti, ktorá pred piatimi rokmi začínala s 326 zamestnancami a dnes ich má trikrát toľko. Slovenský nábytkársky priemysel a aj iné odvetvia sa budú môcť rozvíjať len ako exportujúce. Decodom dnes vyváža 80 percent svojej produkcie do krajín Európskej únie a je veľmi pravdepodobné, že rovnako budú orientované aj automobilky. Avšak len vtedy, keď budú vyrábať kvalitne a efektívne, čo v rozhodujúcej miere závisí od pripravenosti a kvality manažérov a ľudí pri strojoch a montážnych linkách.
Odpovede na otázky o budúcej ponuke kvalifikovanej pracovnej sily musia dávať organizátori školského systému, ale aj regionálne autority a v neposlednom rade i rodičia, ktorí rozhodujú o profesionálnej orientácii svojich dospievajúcich detí. Ak je nejaká aktuálna objednávka určená regionálnej rozvojovej agentúre pôsobiacej v okrese, resp. v kraji, tak je to audit školských kapacít a ich aktuálneho a hlavne budúceho využívania.