Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Viete, ako reklamovať potraviny?

Pri riešení podnetov a sťažností občanov sa pracovníci regionálnej veterinárnej a potravinovej správy veľmi často stretávajú s neznalosťou, ako treba uplatňovať reklamácie na vady potravinárskych výrobkov. Preto by sme chceli v dnešnom príspevku vysvetliť

, ako treba postupovať.
V prvom rade je potrebné spotrebiteľov upozorniť, aby si všímali na spotrebiteľsky balených potravinách uvedený údaj o dátume spotreby alebo dátume minimálnej trvanlivosti. Po ich uplynutí sa nesmú potraviny ponúkať na predaj, ani za zníženú cenu.
Reklamácia je vlastne uplatnenie práva zo zodpovednosti za vady u predávajúceho, u ktorého bola potravina kúpená. V každej predajni musí byť po celú prevádzkovanú dobu prítomný pracovník poverený vybavovať reklamácie. Vady potravinárskych výrobkov sa môžu špecifikovať ako zjavné, ktoré by sa mali zistiť už pri kúpe v predajni, a skryté, ktoré zistí spotrebiteľ až vtedy, ak v rámci dátumu spotreby alebo dátumu minimálnej trvanlivosti otvorí originálny spotrebiteľský obal. Najčastejšou vadou býva zistenie zmien zmyslových vlastností ako sú zmeny vzhľadu, vône, chuti a konzistencie. Ak sa spotrebiteľ rozhodne takúto potravinu reklamovať, musí mať nákupný lístok a musí to urobiť bezodkladne, aby predávajúci mohol bez prieťahov vyhovieť reklamácii. Ak je na obale uvedený aj dátum spotreby po narušení, resp. otvorení obalu, reklamáciu je možné uplatniť len do tejto doby.
O reklamácii potravinárskych výrobkov by mal predávajúci rozhodnúť ihneď, to znamená vymeniť tovar alebo vrátiť peniaze. V zložitých prípadoch do troch pracovných dní. Vady potravín sa vždy špecifikujú ako neodstrániteľné. Predávajúci je povinný vydať spotrebiteľovi doklad o reklamácii a o spôsobe jej vybavenia, a to aj vtedy, ak reklamácii nevyhovie na mieste a v celom rozsahu. Pritom je povinný písomne odôvodniť odloženie lehoty na vybavenie, ako aj prípadné zamietnutie vybavenia v neprospech spotrebiteľa. Občiansky zákonník osobitne rieši reklamácie potravín, ktoré sa rýchlo kazia a nie sú spotrebiteľsky balené, ale sú zabalené v obchode na želanie v prítomnosti kupujúceho, napr. pri predaji výsekového mäsa, vnútorností, pri predaji mäsových výrobkov, tvrdých syrov nakrájaných na nárezovom zariadení a pod. Tieto potraviny možno reklamovať najneskôr v deň nasledujúci po kúpe.
Na základe našich poznatkov sme zistili, že spotrebitelia nie vždy uplatňujú právo na reklamáciu potravinárskych výrobkov, ale často sa aj s časovým oneskorením obracajú na kontrolné orgány. Tým sa dobrovoľne pripravujú o možnosť výmeny chybného tovaru za bezchybný alebo o možnosť vrátenia peňazí. Orgány potravinového dozoru nemôžu vstupovať do reklamačného konania vo vzťahu spotrebiteľa k predávajúcemu. Na základe prešetrenia podnetu alebo sťažnosti v odôvodnenom prípade uplatní príslušný kontrolný orgán sankcie voči predávajúcemu, resp. výrobcovi. Pritom koná na základe podaných sťažností, ktoré sú často oneskorené ako aj neúplné a veľmi často anonymné, teda bez možnosti zistenia doplňujúcich údajov od sťažovateľa. Za účelom ochrany práv kupujúceho ako aj jednoznačného a objektívneho prešetrenia sťažností je žiaduce, aby občania vždy uplatňovali právo reklamácie, a ak sa tak rozhodnú, súbežne podali podnet alebo sťažnosť so všetkými potrebnými údajmi.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 254
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 360
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 13 256
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 155
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 156
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 513
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 770
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 905
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 760
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 730
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Hádzanári do Košíc nejdú, nestihli ich pretestovať

Topoľčianski hádzanári po karanténe do extraligového kolotoča opäť nenaskočia. Sobotný zápas v Košiciach proti miestnemu tímu Crows je odložený.

Posedieť s priateľmi môžete už len na terase

V posledných dňoch ste mohli sedieť iba na terase, od zajtra už ani tam.

Monika Rajnohová.

O stravenkovej petícii rokovali na ministerstve

Iniciátora petície Za zachovanie súčasnej platnej legislatívy v oblasti stravovania zamestnancov Ľubomíra Sečkára s jeho tímom prijala generálna riaditeľka sekcie práce Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Danica Lehocká.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V piatok zachytili takmer 1 700 pozitívnych (minúta po minúte)

Na Orave sa začala pilotná časť celoplošného testovania na Covid-19.

Na Liptove pribudol v piatok dosiaľ najvyšší počet infikovaných

Situácia sa začína zhoršovať už aj v okrese Ružomberok.

TMR zatvára strediská Jasná a Vysoké Tatry

V prípade priaznivého vývoja situácie na Slovensku by mohli znova otvoriť 6. novembra.

Už ste čítali?