ilm spomienok. História ukázala, že letecká zložka v našom meste bola jednou z najlepšie vedených a organizovaných leteckých zložiek na území Slovenska.
Tajomstvo športového lietania oslovilo aj nás, a preto sme zašli za jedným z členov AeroKlubu vo Veľkých Bieliciach - Róbertom Dvončom (na snímke).
Kedy ste začali s lietaním?
- Začal som zhruba, keď som mal 15 rokov, prihlásil som sa do výcviku na bezmotorové lietanie. Školenie trvalo 5 mesiacov.
Čím všetkým musí záujemca prejsť, aby mohol samostatne lietať na bezmotorovom lietadle?
- Najskôr je teoretická príprava žiakov. Musia zvládnuť základy aerodynamiky, meteorológie, navigácie, funkcie letových prístrojov, stavbu a údržbu lietadla. Je na každom osobitne, či sa rozhodne absolvovať zdravotnú prehliadku pred, alebo počas kurzu. Pokiaľ táto prehliadka prebehla v poriadku, vybaví sa pilotný preukaz a žiak začne pod dozorom inštruktora lietať. Asi tak za tri mesiace dokáže už žiak lietať na vetroni sám. Mrzí nás, že nemáme medzi sebou viac dievčat, tie sa akosi lietania boja.
Musia mať žiaci absolvovaný aj kurz zoskoku s padákom?
- Žiaci, ktorí začínajú lietať na bezmotorovom lietadle, dostanú len základné inštrukcie obsluhy padáka. Nemusia mať absolvovaný zoskok s padákom. Padáky sú v každom vetroni, ale sú tam len ako zálohový záchranný systém.
Už ste sa zúčastnili aj nejakých súťaží?
- Zúčastnil som sa majstrovstiev Slovenska v Nitre a asi trikrát som bol na našej súťaži Memoriál Alexandra Makarenku. Umiestnil som sa v prvej desiatke, ale ide mi hlavne o športovo-rekreačné vyžitie.
Aké ďalšie súťaže sa konajú na Slovensku?
- Čo sa týka bezmotorového lietania je ich na Slovensku niekoľko. Začínajú sa od miestnych, regionálnych až po celoslovenské súťaže. V poslednom období sa stalo už tradíciou, že sa u nás konajú aj medzinárodné preteky – majstrovstvá Európy v bezmotorovom lietaní. Treba podotknúť, že vetrone sú klasifikované v určitých kategóriách a podľa toho sa zúčastňujú aj pretekov.
Ak by verejnosť mala záujem absolvovať nejaký vyhliadkový let, je to možné?
Samozrejme, aj takéto veci sa robia pre verejnosť. Môžete nás kontaktovať na našej internetovej stránke www.freefly.sk alebo prísť na letisko, kde vás pošlú za predsedom AeroKlubu. S ním sa dohodnete, na akom type lietadla máte záujem letieť a ako dlho. Máme tu jedno štvormiestne lietadlo, čiže okrem pilota sa tam zmestia ešte traja cestujúci, čo je výhodné najmä pre rodiny s deťmi.
Robíte aj lety do zahraničia?
- Áno, je to možné. Letové plány sa najbližšie schvaľujú v Prievidzi, alebo na medzinárodných letiskách, ako je letisko Milana Rastislava Štefánika v Bratislave. Letový plán obsahuje základné informácie, ako je cieľ cesty, typ lietadla, koľko má paliva, počet ľudí na palube. Potom sa už len colne a pasovo odbaví a môže letieť do požadovanej krajiny. Letový plán musí byť v rozmedzí určitých tolerancií a musí sa dodržiavať. Ak by sa čokoľvek stalo, záchranári podľa tohto plánu vedia, v ktorých oblastiach majú začať záchrannú akciu.
Konajú sa aj nejaké nočné lety?
- Na Slovensku sa nočné lety na vetroňoch nelietajú. Čo sa týka motorových lietadiel, dá sa lietať aj v noci, ale musí byť na to vybavené letisko.
Musí byť aj nejaké povolenie na nočné lety?
- Povolenie je potrebné. Pilot, ktorý chce letieť v noci, musí mať v pilotnom preukaze poznámku, že môže lietať nočné lety. Lietadlo aj letisko musí byť prístrojovo vybavené na nočné lietanie. U nás na letisku takéto vybavenie a prístroje zatiaľ nemáme, preto nočné lety nelietame.
Chystá sa najbližšie nejaká akcia pre verejnosť?
- Väčšinou sa robí každoročne na Medzinárodný deň detí taký menší letecký deň. Tento rok sa o tom ešte nedá s istotou hovoriť. K 50. a 60. výročiu založenia letiska sme zorganizovali väčší letecký deň, kde bolo možné vidieť vojenské lietadlá, vrtuľníky a krátke prelety našich lietadiel nad letiskom.