Zima bola krutá
Tak veru, zima bola dlhá a krutá. Svoj podpis zanechala najmä na žalostnom stave komunikácií, čo nám potvrdil i Peter Baláž. Preto mesto vyčlenilo peniaze určené na ich rekonštrukciu, ktorá sa bude robiť postupne a jej koniec je naplánovaný na koniec septembra. „Zima bola tuhá, čo veľmi poznačilo topoľčianske cesty. Niektoré sú naozaj v kritickom stave, preto niekde bude treba urobiť nanovo súvislú vozovku,“ informuje Peter Baláž.
Komunikácie s nutnosťou rekonštrukcie alebo nového vybudovania sú napríklad ulice Gogoľova (parkovisko), B. Nemcovej (chodník za ZŠ), Bernolákova (chodník vedľa športovej haly), Krušovská (chodník vedľa predajne potravín), Hviezdoslavova (garáže pri dopravnom ihrisku), Fraňa Kráľa (rekonštrukcia vozovky a chodníkov), Komenského (koberec), Brezová po Nezábudkovú, Družby a tiež Čerešňová a Broskyňová vo Veľkých Bedzanoch. Všetky tieto vymenované ulice budú vybavené medzi prvými, pretože ich stav si to už vyžaduje. Do 30. júna sa údržby ciest a chodníkov dočkajú na sídliskách F, Východ, Juh, Stred, ulice pri nemocnici a v centre mesta. Do 31. augusta prídu na rad lokality pri Chocine, sídliská Mravenisko, SNP a lokalita pri Decodome. Do 30. septembra rekonštrukcie skončia v prímestských častiach Malé a Veľké Bedzany. „Všetky závady nemôžeme odstrániť na naraz. Sme závislí od výroby asfaltu, ktorý dovážame z okolia. Kontrolu komunikácií po zime robí mesto každý rok.“
Parkovanie v centre = problém
Keďže centrum mesta je pre vozidlá uzavreté, každý sa snaží zaparkovať svojho tátoša v jeho tesnej blízkosti, aby to potom nemal k autu ďaleko. No aj napriek tomu, že sa mesto snaží zriadiť nové a nové parkovacie plochy v okolí centra, problém zaparkovať mávajú aj tie vozidlá, ktorých majitelia v blízkosti centra bývajú. „Ide o chyby z minulosti, keď sa postavilo sto bytov a k nim tridsať parkovacích miest. Ide hlavne o sídlisko Stred. Dnes už také niečo neexistuje. Každý postavený byt má pridelené jedno parkovacie miesto,“ vysvetľuje Peter Baláž.
Mesto už dlhší čas avizovalo posun hraníc pešej zóny, čo sa aj udialo. „Hranice pešej zóny začínajú od očnej optiky. Priestor popri dome kultúry je z pešej zóny vyčlenený, takže tam už môžu jazdiť autá. Plánujeme tam do konca mája zriadiť platené parkovisko (tzv. boxy). Posun nastal aj z tej strany, ako je úrad práce – hranice sa začínajú až od neho. Zatiaľ nedávame pešej zóne nejakú definitívnu podobu, pretože ešte nastane zmena, keď sa na parkovisku pri tržnici vystavia polyfunkčný objekt, ktorý bude mať parkovisko v suteréne.“
Nešťastný cukrovar
Lokalita na Ulici Pod kalváriou v Topoľčanoch patrí medzi vykričané štvrte. Rómovia, ktorí ju obývajú, totiž príliš na čistotu nedbajú. Mesto im preto raz za rok (v prípade potreby i dvakrát) pred Veľkou nocou ťažkou technikou poupratuje dvor, aby mali zasa kde zvlákať odpad. „Ide o bolestivé miesto Topoľčian. Obyvatelia si tie haraburdy na dvor vozia sami. Už sme sa aj snažili osadiť tam panely, aby nemohli prejsť s kárami, ale to bolo nedostačujúce. Odvoz odpadu je hradený z poplatkov za odvoz odpadu, čiže z daní obyvateľov Topoľčian. V minulom roku sme odtiaľ vyviezli 197 ton odpadu a náklady na vývoz boli 270 000 korún. Tento rok ide o 210 ton a sumu 290 000 korún. Pristavili sme im tam kontajner, lenže po skúsenostiach z minulosti odpad aj v takomto prípade skončil mimo neho,“ hovorí Peter Baláž.
Divoké skládky sú dnes akosi v móde. Nezodpovednosť niektorých ľudí voči životnému prostrediu je veľká, a preto mesto muselo zlikvidovať skládku pri práznovskom moste, pod nadjazdom, pred Chrabranmi, na obchvate pri rieke Nitre a čaká ich ešte odstránenie vriec na Jilemnického ulici, ktoré sa tam ocitli tiež zásluhou bezohľadných ľudí. Najhoršie je to, že niektoré obce využívajú možnosť množstevného zberu odpadu, kde občania platia len za vyvezenú nádobu. Aby ušetrili, cestou do práce vyhadzujú odpad popri cestách alebo napríklad pri spomínanom práznovskom moste.