edieť na oboch stranách – od učiteľov a aj od študentov. Na naše otázky odpovedali najprv zástupkyne riaditeľky Edita Doležajová a Katarína Shánělová.
Z akého predmetu sa najčastejšie maturuje?
Edita Doležajová: Máme 159 maturantov. Všetci, samozrejme, maturujú zo slovenského jazyka, 121 z angličtiny. V rámci voliteľných predmetov je najpočetnejšie zastúpená náuka o spoločnosti. Vybralo si ju 109 študentov.
Možno si vyberajú náuku o spoločnosti preto, lebo na mnohých vysokých školách sa žiada celkový prehľad, či je to na ekonómii, práve alebo filozofických fakultách.
Gymnázium je špecifické tým, že sa maturuje z piatich predmetov.
Katarína Shánělová: Sme jediný typ strednej školy, kde sa maturuje z piatich predmetov, na ostatných školách sú to štyri. Musíme sledovať presnú skladbu predmetov. Zastúpenie musí mať cudzí jazyk, slovenčina, jeden prírodovedný predmet a dva voliteľné predmety. Z hľadiska akceptácie vysokými školami však nevidíme, že by bol bonus za to, že žiak maturoval z piatich predmetov.
Edita Doležajová: Žiaci ostatných SŠ a gymnázií sú si rovní. Gymnazisti nie sú zvýhodnení kvôli náročnejšej maturite, napríklad nejakým koeficientom pri prijímačkách na vysokú školu. Vyjdú z gymnázia a nie sú ničím, iba by chceli byť. Toto je len príprava na VŠ. Absolvent odbornej školy si môže už povedať, že niečím je.
Katarína Shánělová: Môže mať jednotky odhora až po spodok z piatich predmetov, ale ktorá organizácia bude na to brať ohľad? Gymnázium, to je len príprava na vysokoškolské štúdium. Na druhej strane ide o to, koľko ľudí s odbornými školami je zapísaných na úrade práce.
Ako je to teda s úspešnosťou vašich študentov po maturite?
Katarína Shánělová: Minulý rok bolo percento úspešnosti prijatia na VŠ 99 percent. Tento rok máme 159 maturantov a na vysokú školu si nepodali prihlášku len traja. Ešte si ju však môžu dať na nadstavbové pomaturitné štúdium alebo sa rozhodli ísť na intenzívny jazykový kurz do zahraničia.
Na aké školy sa študenti najčastejšie hlásia?
Katarína Shánělová: Už roky rokúce, nič sa na tom nezmenilo za 30 rokov, sú to právnické fakulty, lekárske fakulty, ekonomické univerzity, respektíve aj na iných univerzitách fakulty ekonomického zamerania. Tie vedú, a potom nasleduje napríklad Slovenská technická univerzita, tam stavebná fakulta, fakulta architektúry... Na jednej strane je krásna túžba po vysnívanom odbore a na druhej strane ide o to, či sa ich túžba zhmotní. Výber fakúlt teda súvisí s tým, aké je predpokladané ohodnotenie po absolvovaní. Ideály sú krásne, ale len z nich sa nedá žiť. Sú však aj žiaci, ktorí idú za svojimi ideálmi.
Čo na to študenti?
Študenti si zatiaľ na chodbách šepkali, ktorý predmet bol najťažší. Marián si myslí, že to bola angličtina. „Nebol som veru prichystaný na taký veľký nátlak, aký bol vyvinutý. Ostatné predmety predsa prebiehali inak, ale myslím, že som bol dosť dobre pripravený.“ Juraj zase kontroval inou odpoveďou. „Moja príprava na maturity bola jedinečná. Cez akademický týždeň som sa neučil, sedel som len pred počítačom a chodil von.“ So známkami je však dosť spokojný. „Mám aj štvorku, aj jednotku. Štvorku som dostal zo slovenčiny, ale je jasné, že keď som sa neučil osem rokov, tak s tým nezačnem tesne pred maturitou.“
Ale na druhej strane odznelo aj to, že platí to staré známe: „Maturita – formalita, ale len pre tých, ktorým nezáleží na známkach.“
Autor: ab