Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Osem motorkárov na dobrodružnej ceste do Iránu

Vášeň k motorkám ich ženie v ústrety rôznym dobrodružstvám. Lákajú ich miesta, kde turistov nestretnú vôbec, prípadne iba výnimočne. Preto si partia ôsmich motorkárov začiatkom leta osedlala svojich dvojkolesových tátošov a za svoj cieľ si vybrala Irán.

V partii ôsmich dobrodruhov sa nachádzal aj Marek Sivák z Kovariec (na snímke druhý zľava), takže zážitky z cestovania máme sprostredkované z prvej ruky. „Sme partia ľudí, ktorá má spoločnú vášeň – cestovanie a motorky. Túto cestu sme plánovali už od zimy, pretože bolo potrebné vybaviť víza. Trasa viedla zo Slovenska cez Maďarsko, Rumunsko, Moldavsko na Ukrajinu. V ukrajinskom prístave sme sa prepravili trajektom do Gruzínska. Odtiaľ sme prešli do Arménska. Pôvodný plán bol prejsť z Arménska do Azerbajdžanu, no vzhľadom na konflikty, ktoré tieto krajiny medzi sebou majú nás, nepustili cez hranice, tak sme sa museli vrátiť do Gruzínska, prejsť Kaukazom až do Azerbajdžanu. Tam sme pokračovali popri pobreží Kaspického mora až k iránskym hraniciam. V Iráne sme skončili 600 km od hlavného mesta Teheránu. Naspäť sme išli cez Kurdistan a Turecko,“ hovorí Marek.
Všetky krajiny, ktorými prechádzali, majú vraj veľmi peknú prírodu. „Stále sme sa pohybovali v nadmorských výškach od 1 000 do 2 500 m n/m. Prešli sme rôznymi typmi klímy – od vyprahnutých púští až po oázy s palmami. Prechádzali sme dedinami, kde niekoľko rokov nevideli žiadnych cudzincov, a dokonca sme sa dostali aj do takej, kde cudzinci ešte vôbec nevkročili. Boli sme pre nich veľkou raritou a všetci sa s nami fotografovali.“
Benzín za tri koruny
Najťažšie na všetkom bolo vybaviť víza. „Víza sú drahé a dlho sa na ne čaká. Na Slovensku sme nevybavili skoro žiadne, až vo Viedni a v Budapešti a museli sme si ísť po ne osobne. Ešte dva dni pred cestou sme nevedeli, či dostaneme arménske víza, ale podarilo sa. Colníci boli rôzni – niektorí nerobili vôbec žiadne problémy, dokonca nás i pohostili, no boli i takí, ktorí nám dali pocítiť, že sme cudzí. Najhorší boli medzi Moldavskom a Ukrajinou – v Prinestersku. Nebolo ničím výnimočným, že keď sme chceli ísť ďalej, museli sme zaplatiť. Na úplatky sme preto minuli asi toľko, čo na stravu či ubytovanie,“ konštatuje Marek. „Na druhej strane v Iráne bol veľmi lacný benzín, keďže ide o krajinu s bohatými zásobami ropy. V prepočte na našu menu tam liter stojí tri koruny.“
Aj keď sa stalo, že prespávali pod holým nebom a v prostredí, ktoré absolútne nepoznali, o drahé motorky sa neobávali. „V tých krajinách, ktorými sme prechádzali, nie je trh s motorkami, preto som mal o motorku menšie obavy ako u nás. Väčšinou sa tam jazdí na mopedoch. Nie je jednoduché zvládnuť takú motorku, pretože keď je naložená, váži okolo 300 – 400 kg a keď sa viac nakloní, ihneď padne na zem. Ja jazdím na cestnej BMW enduro (s vyšším podvozkom, nie klasický športový typ).“
Nehoda v Turecku
Irán Marka milo prekvapil. Čím? „Čakal som zaostalú krajinu, no majú perfektne vybudované komunikácie. Vidieť, že ide o bohatý štát, v ktorom žijú bohatí ľudia. Iránčania jazdia najmä na autách francúzskej výroby a sú agresívnymi až nebezpečnými vodičmi. V Iráne sme boli štyri dni a jediné, čo ma zaskočilo, bolo, že táto krajina je izolovaná od akýchkoľvek informácií zvonka. Nenájdete tam žiadny internet, dokonca ani mobilných operátorov, čiže tam nie je pokrytie signálom. Tie štyri dni sme boli úplne odrezaní od sveta. Iránčania nás ako cudzincov zastavovali, oslovovali, pozývali na pohostenie – boli veľmi priateľskí. Živo sa zaujímali o veci, ktoré sa dejú vo svete a vôbec sme nemali pocit, že by nám chceli nejako ublížiť,“ hovorí Marek, ktorý sa dostal i k ochutnávaniu miestnych špecialít. „Nerád s jedlom experimentujem, preto som bol veľmi opatrný. Mne veru chýbal rezeň a klasická slovenská kuchyňa. Ale nebolo to najhoršie - za ten mesiac sa mi dokonca podarilo pribrať na váhe,“ dodáva s úsmevom.
Počas cesty sa im nevyhli ani nepríjemnosti. Najväčšou bola nehoda, ktorá sa stala jednému z partie pri príjazde do Istanbulu. „Turek nedal prednosť kamarátovi a ten mu vrazil do auta. Ihneď sa strhla hádka, na miesto nehody sa zbehlo veľa Turkov a my sme z toho vôbec nemali dobrý pocit. Našťastie v Istanbule žije náš kamarát – tiež motorkár, ktorý vybavil, čo bolo treba. Policajti nakoniec uznali, že na vine bol Turek a my sme mohli pokračovať ďalej.“
Toto nebola Markova prvá dobrodružná cesta a zdá sa, že ani posledná. „Už som bol na motorke v Afrike – prešiel som Maroko, Alžírsko, Saharu. Bol som i na Ukrajine. Západnú Európu ani nepočítam. V hrubých rysoch sa už črtá cesta do Turkmenistanu, Tadžikistanu a do ázijských krajín, ale všetko závisí iba od toho, či sa nám podarí vybaviť víza,“ dodáva.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 671
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 776
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 723
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 688
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 546
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 580
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 393
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 282
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 139
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 090
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

V Topoľčanoch začali s očkovaním

Topoľčianska nemocnica začala s očkovaním svojich zamestnancov. K 15. januáru zaočkovala spolu 320 ľudí – zamestnancov nemocnice a ďalších zdravotníkov z mesta Topoľčany.

Ilustračná fotografia.

Autobusy budú jazdiť ako cez prázdniny

K zmene režimu dochádza na prímestských linkách, ktoré zabezpečuje prevádzka v Topoľčanoch od pondelka 18. januára 2021.

Aké mená si vybrali rodičia pre svoje deti?

K 31.12. 2020 malo mesto Topoľčany 25 196 obyvateľov. V Topoľčanoch sa narodilo 208 detí, aké dostali mená?

Ruská VHL mu nevyšla, sezónu dohrá v Topoľčanoch. Šimun sa pokúsi o tvrdý reštart

„Táto pandémia mi zruinovala sezónu,“ hovorí odchovanec Topoľčian Eduard Šimun.

Eduard Šimun v drese Topoľčian už stihol odohrať tri zápasy, v ktorých strelil i dva góly.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pohrebné auto zrazilo cyklistu. Neprežil

Nehoda sa stala medzi Telincami a Vrábľami.

Hľadá sa nezvestný Martinčan

Naposledy sa nachádzal vo Valčianskej doline.

AKTUALIZOVANÉ o 16.31

Rady pred odbernými miestami v Nitre sa skrátili, mnohých vybavili bez čakania

V meste je otvorených o päť odberných miest viac ako pred týždňom.

Už ste čítali?