Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Osem motorkárov na dobrodružnej ceste do Iránu

Vášeň k motorkám ich ženie v ústrety rôznym dobrodružstvám. Lákajú ich miesta, kde turistov nestretnú vôbec, prípadne iba výnimočne. Preto si partia ôsmich motorkárov začiatkom leta osedlala svojich dvojkolesových tátošov a za svoj cieľ si vybrala Irán.

V partii ôsmich dobrodruhov sa nachádzal aj Marek Sivák z Kovariec (na snímke druhý zľava), takže zážitky z cestovania máme sprostredkované z prvej ruky. „Sme partia ľudí, ktorá má spoločnú vášeň – cestovanie a motorky. Túto cestu sme plánovali už od zimy, pretože bolo potrebné vybaviť víza. Trasa viedla zo Slovenska cez Maďarsko, Rumunsko, Moldavsko na Ukrajinu. V ukrajinskom prístave sme sa prepravili trajektom do Gruzínska. Odtiaľ sme prešli do Arménska. Pôvodný plán bol prejsť z Arménska do Azerbajdžanu, no vzhľadom na konflikty, ktoré tieto krajiny medzi sebou majú nás, nepustili cez hranice, tak sme sa museli vrátiť do Gruzínska, prejsť Kaukazom až do Azerbajdžanu. Tam sme pokračovali popri pobreží Kaspického mora až k iránskym hraniciam. V Iráne sme skončili 600 km od hlavného mesta Teheránu. Naspäť sme išli cez Kurdistan a Turecko,“ hovorí Marek.
Všetky krajiny, ktorými prechádzali, majú vraj veľmi peknú prírodu. „Stále sme sa pohybovali v nadmorských výškach od 1 000 do 2 500 m n/m. Prešli sme rôznymi typmi klímy – od vyprahnutých púští až po oázy s palmami. Prechádzali sme dedinami, kde niekoľko rokov nevideli žiadnych cudzincov, a dokonca sme sa dostali aj do takej, kde cudzinci ešte vôbec nevkročili. Boli sme pre nich veľkou raritou a všetci sa s nami fotografovali.“
Benzín za tri koruny
Najťažšie na všetkom bolo vybaviť víza. „Víza sú drahé a dlho sa na ne čaká. Na Slovensku sme nevybavili skoro žiadne, až vo Viedni a v Budapešti a museli sme si ísť po ne osobne. Ešte dva dni pred cestou sme nevedeli, či dostaneme arménske víza, ale podarilo sa. Colníci boli rôzni – niektorí nerobili vôbec žiadne problémy, dokonca nás i pohostili, no boli i takí, ktorí nám dali pocítiť, že sme cudzí. Najhorší boli medzi Moldavskom a Ukrajinou – v Prinestersku. Nebolo ničím výnimočným, že keď sme chceli ísť ďalej, museli sme zaplatiť. Na úplatky sme preto minuli asi toľko, čo na stravu či ubytovanie,“ konštatuje Marek. „Na druhej strane v Iráne bol veľmi lacný benzín, keďže ide o krajinu s bohatými zásobami ropy. V prepočte na našu menu tam liter stojí tri koruny.“
Aj keď sa stalo, že prespávali pod holým nebom a v prostredí, ktoré absolútne nepoznali, o drahé motorky sa neobávali. „V tých krajinách, ktorými sme prechádzali, nie je trh s motorkami, preto som mal o motorku menšie obavy ako u nás. Väčšinou sa tam jazdí na mopedoch. Nie je jednoduché zvládnuť takú motorku, pretože keď je naložená, váži okolo 300 – 400 kg a keď sa viac nakloní, ihneď padne na zem. Ja jazdím na cestnej BMW enduro (s vyšším podvozkom, nie klasický športový typ).“
Nehoda v Turecku
Irán Marka milo prekvapil. Čím? „Čakal som zaostalú krajinu, no majú perfektne vybudované komunikácie. Vidieť, že ide o bohatý štát, v ktorom žijú bohatí ľudia. Iránčania jazdia najmä na autách francúzskej výroby a sú agresívnymi až nebezpečnými vodičmi. V Iráne sme boli štyri dni a jediné, čo ma zaskočilo, bolo, že táto krajina je izolovaná od akýchkoľvek informácií zvonka. Nenájdete tam žiadny internet, dokonca ani mobilných operátorov, čiže tam nie je pokrytie signálom. Tie štyri dni sme boli úplne odrezaní od sveta. Iránčania nás ako cudzincov zastavovali, oslovovali, pozývali na pohostenie – boli veľmi priateľskí. Živo sa zaujímali o veci, ktoré sa dejú vo svete a vôbec sme nemali pocit, že by nám chceli nejako ublížiť,“ hovorí Marek, ktorý sa dostal i k ochutnávaniu miestnych špecialít. „Nerád s jedlom experimentujem, preto som bol veľmi opatrný. Mne veru chýbal rezeň a klasická slovenská kuchyňa. Ale nebolo to najhoršie - za ten mesiac sa mi dokonca podarilo pribrať na váhe,“ dodáva s úsmevom.
Počas cesty sa im nevyhli ani nepríjemnosti. Najväčšou bola nehoda, ktorá sa stala jednému z partie pri príjazde do Istanbulu. „Turek nedal prednosť kamarátovi a ten mu vrazil do auta. Ihneď sa strhla hádka, na miesto nehody sa zbehlo veľa Turkov a my sme z toho vôbec nemali dobrý pocit. Našťastie v Istanbule žije náš kamarát – tiež motorkár, ktorý vybavil, čo bolo treba. Policajti nakoniec uznali, že na vine bol Turek a my sme mohli pokračovať ďalej.“
Toto nebola Markova prvá dobrodružná cesta a zdá sa, že ani posledná. „Už som bol na motorke v Afrike – prešiel som Maroko, Alžírsko, Saharu. Bol som i na Ukrajine. Západnú Európu ani nepočítam. V hrubých rysoch sa už črtá cesta do Turkmenistanu, Tadžikistanu a do ázijských krajín, ale všetko závisí iba od toho, či sa nám podarí vybaviť víza,“ dodáva.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 21 965
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 001
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 685
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 680
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 585
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 918
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 678
  8. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 023
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 842
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 603
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

Prekonal rakovinu, trénuje mládež. Ktoré dve chyby si Miro Ďurák najviac vyčíta?

Miroslav Ďurák bol prvým hráčom, ktorého draftovali do NHL priamo z Topoľčian.

Miroslav Ďurák s manželkou Danielkou a dcérkou Tamarkou.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Po sídlisku niekto rozhadzuje jedlo

Labradorka Dafy dva dni zvracala a hnačkovala.

Pali so svojou labradorkou Dafy.

Koho sme vybrali do najlepšej jedenástky?

MY Topoľčianske noviny zvolili najlepšiu jedenástku VI. ligy ObFZ Topoľčany za jesennú časť súťažného ročníka 2020/2021.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Padol ďalší rekord. V Trenčianskom kraji odhalili takmer 400 prípadov nákazy

Ide o pozitívnych ľudí identifikovaných klasickou cestou pomocou PCR testov.

Pacientov pribúda, nemocnica v Čadci prosí zdravotníkov o pomoc

Situácia v nemocnici je podľa riaditeľa vážna.

Už ste čítali?