adoch pustila aj do kuchynských liniek. Sťažnosťami sa zaoberali poslanci na 32. riadnom zasadnutí zastupiteľstva a nevyhlo sa to živej diskusii, pretože nielen pleseň, ale aj oneskorené vydanie kolaudačného rozhodnutia či neskoršie namontovanie plynomerov, sa medzi poslancami dosť hlasno rozoberalo.
Ako prvý sa s otázkou ozval poslanec Tibor Pavlík – „Ako mohlo byť vydané kolaudačné rozhodnutie, keď neboli splnené podmienky? A ako mohli ľudia začať bývať v neskolaudovaných bytoch?“ Odpoveď dostal od primátora, ktorý tvrdil, že ľuďom dali skôr kľúče, aby si byty chodili vetrať a kontrolovať, keďže zo stavby zmizlo 18 plynových sporákov a nebolo možné kontrolovať 88 bytov naraz. „Oneskorenie kolaudačného rozhodnutia nebolo našou vinou,“ zapojil sa do diskusie vedúci odboru výstavby, životného prostredia a vyvlasťňovacieho konania Mestského úradu v Topoľčanoch Vladimír Hain a ďalej pokračoval – „Za meškanie je zodpovedný v blízkosti postavený Kaufland, ktorý má na streche vyvedenú ventiláciu a klímu, čo spôsobovalo nadmernú hlučnosť. Kaufland sme už začiatkom roka upozorňovali na hlučnosť prekračujúcu hygienickú normu a aj na to, aby dali do kolaudácie bytov naplánovanej na koniec júna tohto roka, všetko do poriadku. Kaufland síce namontoval tlmiče a protihlukovú bariéru, no i tak namerané hodnoty stále prekračovali hygienickú normu. Toto spôsobilo oneskorenie vydania kolaudačného rozhodnutia. Od tohto sa potom všetko odvíjalo, i zmluvy na pridelenie plynomerov, ktoré sme už mali nachystané, no museli sme dodržať nejakú postupnosť. Teraz by malo byť s plynomermy všetko v poriadku. Kaufland si nesplnil záväzok, ktorý sme vopred avizovali a to bol hlavný problém. Preto sme im napísali, že všetky s tým súvisiace náklady si Mesto bude nárokovať súdnou cestou, čiže budeme žiadať, aby nám Kaufland vrátil úľavu na nájomnom, ktorú dostali všetci nájomníci, keďže ich sťažnosti uznali poslanci ako opodstatnené.“
Kvetoslavu Markovičovú zarazilo, že Mesto odovzdalo rodinám s malými deťmi byty s plesňou. „Odovzdali sme byty a sú vlhké. Naozaj sme s firmou Metrostav takí spokojní? Pleseň sa vraj nachádza v kuchyni, v pivniciach, ničí kuchynské linky...“ Odpoveď dostala od Vladimíra Haina – „Metrostav sme na tieto nedostatky upozornili a bude ich postupne odstraňovať podľa určeného harmonogramu. Vymenia sa poškodené kuchynské linky, odstráni sa pleseň – na byty je päťročná záruka, takže to musia urobiť. Nájomníkom hovoríme, aby pravidelne byty vetrali, pretože ide o novostavbu, ktorá ešte pracuje a vetranie je v tom prípade veľmi dôležité.“ Stavbárom nechytila stránku ani Katarína Katonová – „Namontovali linky na vlhké steny. Samozrejme, že sa začala chytať pleseň. Byty sú nádherné, stačilo možno počkať dva mesiace a vyhli by sme sa takýmto problémom. Podľa mňa mal byť aktívnejší stavebný dozor.“
O vyjadrenie sme požiadali i stavebnú firmu Metrostav SK, a. s. Poskytol nám ho zástupca riaditeľa divízie pre výrobu Juraj Görög – „Naša spoločnosť ako dodávateľ stavebnomontážnych prác na zákazke 88 bytových jednotiek na sídlisku Juh v Topoľčanoch ukončila svoje práce v máji 2006 bez chýb a nedorobkov, o čom svedčí zápisnica z odovzdania a prevzatia stavby z 9. júna 2006. V dňoch 6., 8. a 9. júna boli odovzdané kľúče od bytov a spoločných priestorov zástupcovi správcovskej spoločnosti firme Toma. Podľa našich informácií boli kľúče od bytov odovzdávané užívateľom bytov postupne koncom júna a začiatkom júla. Prvé reklamácie boli na Metrostav SK, a. s., predložené 1. augusta. Následne naša spoločnosť pristúpila k ich riešeniu. Pretože nie je známa príčina vzniku plesní, prizvali sme odborníka z oblasti stavebníctva, aby určil príčinu ich vzniku. Vzhľadom k tomu, že byty sú užívané, naša spoločnosť pristúpila k výmene poškodených dielov a odstráneniu plesní na vlastné náklady.“
Svoje stanovisko nám poskytla i spoločnosť Kaufland, pretože aj ona je zapletená do celého problému. „V čase výstavby našej predajne v Topoľčanoch sme splnili všetky limity hlučnosti. V priebehu neskoršej výstavby obytných domov za našou predajňou vznikla požiadavka na odhlučnenie technického zariadenia. Limitné hodnoty boli však prekročené iba málo. Naše úpravy spomínaného technického zariadenia viedli k tomu, že sme opäť na zákonom povolenej norme,“ informoval nás tlačový hovorca spoločnosti Kaufland Michael Šperl.