rom okolí poskytuje služby, ktoré dávajú možnosť malým, či veľkým nadšencom lietania dostať sa medzi oblaky.
„Areál letiska sa nachádza v príjemnom prostredí. Veľa ľudí sem chodí na prechádzky, bicyklovať sa, pretože v Partizánskom tých možností nie je veľa. Snažíme sa preto skultúrniť toto prostredie a prilákať sem čo najviac ľudí. Pre deti sme začali stavať malé ihrisko a plánujeme aj ďalšie výstavby v rámci našich možností,“ zdôrazňuje predseda Aeroklubu Jozef Ondruška.
Keďže životaschopnosť letiska je podporovaná prostredníctvom financií so súkromných zdrojov, najdôležitejší sú predovšetkým záujemcovia, ktorí chcú lietať. „Letisko prešlo viacerými transformačnými zmenami, čo sa týka vedenia aj myslenia. Finančné prostriedky nezískavame ani od štátu, ani od mesta. Aj keď treba povedať, že mesto Partizánske, ktoré je majiteľom pozemkov, na ktorom je areál, nám ich prenajíma bezplatne. Opravy, údržbu a nákup benzínu si financujeme len z členských príspevkov. Preto je pre nás záujem verejnosti o letecké alebo parašutistické kurzy veľmi podstatný,“ dodáva Ondruška.
Aeroklub každoročne otvára kurz pre záujemcov o lietanie na bezmotorových lietadlách – vetroňoch. Každý záujemca však musí spĺňať určité podmienky. „Či už ide o letecké alebo parašutistické kurzy, základom je zdravotná prehliadka. Čo sa týka veku, tam je stanovená spodná hranica minimálne 15 rokov a vrchná hranica nie je. Ak má človek dobré zdravie a cíti sa na to, tak na veku nezáleží. Už aj 62-ročný pán u nás absolvoval letecký kurz,“ vysvetľuje predseda aeroklubu. Po absolvovaní teoretickej prípravy sa začína s praktickým leteckým výcvikom, ktorý sa končí záverečnými skúškami. „Teoretická časť je veľmi dôležitá, pretože každý kto chce lietať, musí ovládať potrebné predpisy. Pri praktickom výcviku je zase dôležité osvojiť si určité návyky a zručnosti. K samostatným letom sa pristupuje až vtedy, keď sú zvládnuté obe tieto zložky.“
Po absolvovaní výcviku na bezmotorových lietadlách môžu záujemcovia prejsť k lietaniu na motorových lietadlách, paraglaidingu alebo zoskokom s padákom, či dokonca do leteckej školy. „Lietanie na motorových lietadlách je náročnejšie ani nie tak po stránke technickej, ako po stránke finančnej. Kým hodina letu na vetroni stojí približne 300 korún na motorovom lietadle je to okolo štyri až päť tisíc,“ pripomína Ondruška.
„Snažíme sa robiť agendu po školách a pritiahnuť mladých ľudí. Ale môžem povedať, že odozva je minimálna. Mladí ľudia nemajú chuť. Pritom lietanie je špecifické v tom, že kto raz začne lietať, bude to chcieť znova a znova. Jednoducho to človeka úplne pohltí,“ vyznáva sa Ondruška, ktorý sám absolvoval nespočetné množstvo letov. Nedostatok záujmu však nevidí ako problém týkajúci sa finančnej stránky. „Problém vidím skôr v časovej náročnosti, pretože lietanie si vyžaduje naozaj veľa času. Niekedy je veľmi náročné skĺbiť aj financie aj čas,“ dodáva.
Okrem leteckých, parašutistických kurzov a vyhliadkových letov pripravuje Aeroklub aj nové lákadlo pre všetkých milovníkov lietania a lietadiel. „Od budúceho roka plánujeme začať stavať vertikálny tunel pre parašutistov – trenažér, ktorý by mal byť jedinečnou stavbou svojho druhu v Európe. V Európe sú podobné trenažéry, ktoré ale pracujú na odlišnom princípe. Originálna stavba vysoká takmer 20 metrov, by mala pritiahnuť záujemcov nielen zo širokého okolia, ale aj z celej Európy,“ dodáva na záver Jozef Ondruška.
Autor: Martina DUŠOVÁ