m štúdiu zaujímavé reportáže zo školského prostredia. Ich príspevky si môžu pozrieť obyvatelia Bánoviec a okolia v desaťminútových školských správach priamo vo vysielaní mestskej televízie. Ako nám však povedal koordinátor projektu Miroslav Bitarovský, v treťom roku jej fungovania sa chcú posunúť omnoho ďalej. Práve realizovaný projekt Slovak Trekker je toho svedectvom.
Čo bolo podnetom na vypracovanie tohto projektu?
Rozmýšľali sme nad niečím novým, originálnym. Nechceme robiť len bežné reportáže zo škôl, pretože každý týždeň sme kontaktovali riaditeľov škôl a chceli sme zaujímavé námety zo škôl. Niekedy to však bolo na úkor kvality. Zamerali sme sa teda na to, aby sme mladých ľudí viedli k dokumentaristike. Keďže sme skupina mladých ľudí, ktorí radi cestujú, vypracovali sme projekt Slovak Trekker. Zaujali nás dokumentárno-cestopisné seriály zahraničných televízií. Vytvorili sme si podobný formát, na ktorom chceme postupne pracovať.
V čom spočíva hlavný zámer projektu a o čom bude?
Naším cieľom je vytvoriť sadu DVD filmov, v ktorých postupne predstavíme 21 regiónov Slovenska, ktoré sú pre mnohých veľkou neznámou. Nejde nám však len o „suchú“ dokumentaristiku. Chceme, aby mladí redaktori priblížili určitý región mladým ľuďom – žiakom podľa učebných osnov. To znamená, že prostredníctvom ústrednej postavy – mladého cestovateľa im predstavíme osobitosti týchto regiónov. Nechceme, aby pamiatky, zaujímavé miesta, stavby či prírodné úkazy týchto regiónov vnímali len ako holý fakt, ktorý si musia zapamätať. Dôležité je, aby sme im ho predstavili pútavou formou, aby ich zaujal a možno ho chceli vidieť aj na vlastné oči. Tieto filmy chceme ponúknuť základným školám a spolu s pripravovanou súťažou budú tvoriť celý cestovateľsko-filmový projekt.
V akom štádiu je projekt?
Už počas letných prázdnin sme navštívili regióny Oravu, Liptov, Tatry, Zamagurie a Bratislavu. Spolu s mladými sprievodcami s TV AMOS sme prešli miesta, ktoré sú pre tieto regióny charakteristické a zaujímavé. Zvolili sme formu, kde naša mladá redaktorka cestuje a priamo na kameru rozpráva svoje zážitky z týchto miest. Stretli sme množstvo ľudí, ktorých naša práca oslovila, a aj to nám dalo silu pokračovať. Je však veľmi náročné pripraviť si scenár, vytýčiť si trasu, obvolať všetky múzeá, skanzeny, atrakcie. Pôvodne sme sa chceli prejsť všetky regióny za jedny prázdniny, no hneď na začiatku sme prišli na to, že je to nereálne. Na jeden región je potrebných najmenej desať dní, pretože najskôr ho musíte pozorovať, aby naša práca bola naozaj seriózna. Niektoré regióny sa chystáme navštíviť v zime, pretože práve lyžiarske strediská prinášajú množstvo možností. V budúcnosti plánuje rozšíriť tento projekt aj za hranice. Je to naozaj náročné nielen na prípravu, ale aj na čas a samozrejme financie.
Akým spôsobom je tento projekt financovaný?
Dá sa povedať, že do tohto projektu sme sa vrhli bezhlavo. Z tohto dôvodu sme ani nevypracovali žiadny návrh, na základe ktorého by sme mohli čerpať zo štátnych alebo iných zdrojov. Všetky naše aktivity boli teda financované zo súkromných zdrojov, výrazne nám pomohli aj dva podnikateľské subjekty. Tie nám na tento účel požičali auto a prefinacovali náklady za cestu.
Čo očakávate od tohto projektu?
Dúfame, že tento projekt nás posunie ďalej. Sme svojím spôsobom originálny, neviem o nikom, kto by robil niečo podobné.
Chceme ľuďom ukázať, čo robíme a pokiaľ to bude správne prezentované, podarí sa nám získať financie aj na ďalšie aktivity. Naším snom je zamerať sa viac na kvalitu a originalitu výsledného diela a nadviazať spoluprácu s nadregionálnymi televíziami a printovými médiami zameranými na oblasť cestovania.
Chceme tiež vyhľadávať mladé talenty do tohto projektu, pretože si myslím, že šikovných, komunikatívnych mladých cestovateľov, schopných cestovať a toto priblížiť divákom je na Slovensku dosť.