O rozhovor na tému rýchlostného prepojenia sme požiadali riaditeľa RSÚC Loranda Linkescha.
Teraz existujú dve cesty vedúce do Nitry. Čím by sa odlišovala práve nová cesta?
Bude to podstatný rozdiel. Pôjde o cestu 1. triedy vedúcu od hranice Topoľčianskeho okresu do Nitry. Trasa úplne novej cesty by mala byť situovaná medzi už existujúcou cestou 1. triedy č. 64 a cestou 2. triedy č. 593, teda by išla mimo obcí a križovania budú mimoúrovňové. Novovybudový 40-kilometrový úsek cesty by svojou kvalitou podstatne zvýšil atraktivitu a dostupnosť dotknutého územia, zároveň by pre budúcich investorov zabezpečil rýchlejšie a spoľahlivejšie dopravné napojenie z rýchlostnej cesty R1 na R2 v okolí obce Hradište.
Aký je dôvod úvah o novej komunikácii na tejto trase?
Slovensko má natiahnutý tvar v smere západ – východ a v tomto smere sú vedené aj hlavné diaľničné ťahy, ktoré sú pretínané severo-južnými prepojeniami. Medzi dvoma rýchlostnými cestami R1 (Bratislava – Nitra - Zvolen) a R2 (české Hrozenkovo – Trenčín a predpokladá sa napojenie k Bánovciam – Partizánske - Handlová) sa nachádza okres Topoľčany, čiže mimo rozhodujúcich cestných ťahov. Od spojenia na jestvujúce ťahy D1 a R1 ako aj budúcej R2, ktorá bude najbližšie pravdepodobne pri Hradišti, nás oddeľuje od 30 – 35 km. To je hlavný dôvod, prečo sa o túto cestu musíme snažiť.
Medzi Topoľčanmi a Nitrou by boli tri cesty. Myslíte si, že je reálne podporiť až tri spojnice medzi dvoma mestami?
Nárast automobilizácie a využívania motorových vozidiel sa už odrazil v intenzite dopravy a predpokladáme, že v budúcnosti narastie. Domnievame sa, že spojením rýchlostnej cesty R1 a R2 cez Topoľčany bude viac využívaná doprava z Maďarska cez Komárno, Nitru a Prievidzu. Novovybudovaná cesta poskytne pre budúcich investorov spoľahlivejšie a rýchlejšie dopravné napojenie z diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1.
Aké sú predpokladané cenové náklady?
Jeden kilometer navrhovanej cesty 1. triedy v celom profile by podľa súčasnej cenovej úrovne stál 120 miliónov korún bez DPH.
Prvým krokom bolo stretnutie na politickej úrovni, čo bude nasledovať?
Týmto stretnutím, ktoré sme zorganizovali, bolo potrebné získať pre náš návrh cesty 1. triedy podporu poslancov NRSR, poslancov VÚC, prednostu obvodného úradu, polície, Riaditeľstva pozemných komunikácií a dopravy, primátora mesta Topoľčany, starostov obcí cez ich predsedov mikroregiónov. A podporu sme jednoznačne dostali. Našou úlohou teraz bude dopracovanie návrhu, keďže ešte nemáme žiadnu projektovú dokumentáciu. Náš návrh predložíme na ministerstve dopravy a budeme sa snažiť presvedčiť ich.
Čo bude nasledovať, ak bude váš návrh na ministerstve úspešný?
To už bude prvý úspech. Príprava stavby a výkup pozemkov môže trvať 3 – 4 rokov, a ďalej už záleží, aká bude finančná situácia v regióne aj na celom Slovensku.
Autor: ab