narušenou komunikačnou schopnosťou, vývinovými poruchami učenia a správania. Základná škola v Partizánskom so sídlom na Malinovského ulici má takýchto detí v meste najviac. Ich počet tvorí takmer 20 percent z celkového počtu žiakov na škole.
„Ročne sa počet žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami na našej škole pohybuje okolo osemdesiat. Máme predovšetkým žiakov s poruchami učenia, ako je dysgrafia, dyslexia, dyskalkúlia, pre ktorých špeciálne školy neexistujú. Tieto deti patria do základnej školy, ale učivo zvládajú len s veľkými problémami. Ak odborník zistí pri vyšetrení, o ktoré požiadali rodičia, že jeho dieťa má nejakú poruchu, snažíme sa mu vytvoriť adekvátne podmienky, hovorí špeciálny pedagóg zo základnej školy Zuzanna Vaňová.
Podľa štatistík detí s vývinovými poruchami neustále pribúda. Každá škola by mala mať v pedagogickom zbore špeciálneho pedagóga. V Partizánskom ich majú len dve základné školy. „V tomto školskom roku máme 81 takýchto detí. Na konci školského roka môže rodič požiadať vedenie školy o integrované vzdelávanie svojho dieťaťa. Zasadne integračná komisia zložená z odborníkov, vedenia školy a pedagógov, ktorí by dieťa mali vzdelávať. Táto komisia sa vyjadrí k možnej integrácii dieťaťa a následne riaditeľ školy rozhodne, či je škola schopná zabezpečiť integrované vzdelávanie a dieťa bude v danej škole takouto formou vzdelávané“.
Na základnej škole so sídlom na Malinovského ulici majú pre integrovaných žiakov vytvorené aj tri špeciálne triedy v treťom, šiestom a siedmom ročníku. Legislatíva umožňuje zriadiť tieto triedy v prípade, ak sa nájde dostatočný počet žiakov s rovnakou diagnózou v jednom ročníku. Špeciálna trieda má 5 až 12 žiakov a vyučujú v nich pedagógovia, ktorí učia aj v ostatných triedach. Špecifikom je, že títo učitelia postupujú podľa odporúčaní špeciálneho pedagóga a špeciálny pedagóg je súčasťou vyučovacieho procesu. V ôsmom ročníku vznikne z takýchto detí špeciálna skupina, ktorá sa zoskupí len na hlavné predmety, ako je matematika, slovenský jazyk. Vyučovanie ostatných predmetoch žiaci absolvujú vo svojich materských triedach. Pri organizácii vyučovania sa škola usiluje zabezpečiť, aby žiaci špeciálnych tried absolvovali vyučovanie výchovných predmetov spolu s intaktnými spolužiakmi. V špeciálnych triedach sa vyučujú aj predmety, ktoré sú zamerané na nápravu konkrétnych porúch detí.
Veľký počet integrovaných žiakov v základnej škole vidí Zuzana Vaňová najmä v tom, že väčšina pedagógov na škole pochopila, čo znamená integrácia žiakov do základných škôl: „Dôležité je, aby učiteľ postrehol nejaké poruchy u žiaka čo najskôr. Na našej škole sú žiaci veľmi dôsledne pozorovaní. Akonáhle učiteľ spozoruje nejaký problém, som prizvaná ja ako špeciálny pedagóg. Na základe môjho pozorovania konzultujem postup vzdelávania žiaka s ďalšími odborníkmi a spoločne navrhneme riešenia, ako mu pomôcť. Naše deti majú výhodu v tom, že korekcie absolvujú v škole a nemusia chodiť do poradne. Jednotliví vyučujúci pravidelne konzultujú problémy, ktoré deti majú. Množstvo integrovaných detí v našej škole súvisí s tým, že sa im snažíme poskytnúť maximálny možný komfort, vrátane pedagógov, ktorí prešli špeciálnym vzdelávaním. Tým, že navzájom neustále konzultujeme, učitelia vedia žiakovi pomôcť, rozumejú mu a hlavne rozumejú problémom celej rodiny“.
Napriek tomu, že táto základná škola sa nezaraďuje na najvyššie priečky medzi školami v prospechu, ani nepatrí medzi tie, kde deti hromadne vyhrávajú olympiády či iné súťaže, jej prednosti sú podľa jej riaditeľa Viliama Handloviča v niečom inom: „U nás sa venujeme deťom, ktoré majú nejaké problémy. Myslím si, že pri porovnávaní škôl medzi sebou by sa malo prihliadať hlavne na to, aké pokroky robia žiaci. Aj deti sú naučené neporovnávať sa medzi sebou, ale samy so sebou, ako ďaleko postúpili, čo zvládli. Mnohé z týchto detí majú normálny intelekt, ale ich problémy spôsobujú, že sú výrazné rozdiely medzi ich intelektuálnymi schopnosťami a výkonmi, ktoré v škole podávajú. My sa snažíme, aby sme im pomohli fungovať s minimom problémov v škole, ale aj v živote“.
Autor: md