Po dlhšom čase som začiatkom októbra použil na prepravu miestnu MHD, lebo som bol zvedavý, ako sa v tomto smere veci za päť rokov zmenili. Na moje veľké prekvapenie sa v oblasti MHD služby v Topoľčanoch vôbec nezmenili. Stále jazdia tie isté autobusy, ktoré sú po životnosti a nezmenili sa ani šoféri. Viem, že Topoľčany sú malé mesto a ľudia sú aj tu zvyknutí používať autá alebo chodiť pešo, ale myslím si, že MHD je stále potrebná a mala by sa jej úroveň zvýšiť. Preto by som chcel týmto mojím postrehom poukázať na nedostatky, ktoré som zachytil,“ vysvetľuje pán Marián, ktorý bol aj konkrétny. „Napríklad neviem, kto vymyslel trasu linky číslo jeden, ale podľa môjho názoru je nevyhovujúca, veď ako môže začínať a aj končiť na tej istej zastávke? Je to síce rozlíšené na spoje, ktoré jazdia najskôr po Stummerovej alebo Tovarníckej ulici, ale ide o netradičné riešenie. Iba niektoré spoje jazdia cez Lipovú a Sedmikráskovú ulicu. Prečo by cestujúci mali na zastávkach v grafikone, ktorý je väčšinou odtrhnutý, zisťovať, či daný spoj ide cez sídlisko Mravenisko, keď to môžu zistiť podľa čísla linky? Aj v iných mestách majú niektoré linky len pár spojov a majú svoje číslo. Cestujúci sa chcú čo najrýchlejšie dostať do cieľa a nie sa voziť po celom meste. Preto by bolo na mieste rozdeliť linku číslo jeden na tri samostatné a v prvom rade by sa mala zriadiť ešte jedna – začiatočná (konečná) zastávka okrem súčasných (autobusová stanica, sídlisko Juh a Veľké Bedzany). Navrhujem zastávku pri hydinárňach.“ Pán Marián verí, že „grafikon pre MHD sa nebude v Topoľčanoch iba každý rok prepisovať, ale konečne sa niekto odhodlá aj pre zásadné zmeny, aby MHD mala svoju úroveň a nezanikla,“ dodáva.
O stanovisko sme poprosili Mestský úrad v Topoľčanoch. „Postreh občana vo veci mestskej dopravy je v podstate výstižný. Celá problematika je však pomerne zložitá – niektoré spoje mestskej dopravy nadväzujú na prímestské linky, pričom prímestská doprava je v kompetencii Nitrianskeho samosprávneho kraja. Mestská autobusová doprava je zasa v kompetencii mesta Topoľčany a je financovaná z tržieb a dotácií mestského rozpočtu. Súčasný rozsah spojov si za rok 2005 vyžiadal dotáciu 2 950 000 korún. Práve v tomto období rokujeme s dodávateľom o vykrytí roka 2006. Mesto si služby mestskej autobusovej dopravy objednáva prostredníctvom zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme, ktorá sa podpisuje na každý rok osobitne. Dodávateľom je SAD Nitra, a. s. Niektoré podnety od čitateľa už dávnejšie rezonujú v našom prístupe k riešeniu mestskej dopravy a to najmä z pohľadu prehľadnosti označenia jednotlivých spojov. Okrem toho sme oslovili podnikateľov v meste s požiadavkou, aby špecifikovali svoje potreby z pohľadu dopravy svojich zamestnancov. Pre riešenie iných nedostatkov (odtrhnuté cestovné poriadky na zastávkach, meškanie spojov a pod.), by sme potrebovali spoluprácu s cestujúcimi, pretože ich môžeme riešiť s dopravcom vtedy, keď sa o nich dozvieme. Obchádzať všetky zastávky v meste kvôli zisteniu stavu cestovných poriadkov by si vyžadovalo náklady na pohonné hmoty, čo je zase platené zo spoločných mestských peňazí,“ informovala nás Eva Jančeková.