cná pokladničná správa do konca tohto roka. „Problém za rok 2005 je tak doriešený,“ komentoval rozhodnutie vlády predseda Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie s tým, že sa tak znížil tlak na rast cestovného. Straty dopravcov boli v roku 2005 uhrádzané z rozpočtov samosprávnych krajov, ktoré na daný účel vyčlenili 1,293 mld. Sk, čo však nebolo dostačujúce. „Financie boli rozdelené medzi VÚC. Dávam im za pravdu, že ak majú nejaké povinnosti v oblasti VVZ, štát je povinný im v tomto pomôcť. Ja dúfam, že táto suma v roku 2006 pomôže stabilizovať situáciu a som pripravený spolupracovať s predstaviteľmi VÚC na vytvorení návrhu systémového riešenia,“ uviedol po rokovaní vlády premiér Robert Fico. O vykrytie 300-miliónovej straty žiadali dopravcovia a hlavne VÚC už dlhší čas, avšak u predchádzajúcej vlády s touto požiadavkou neuspeli. Aj keď exminister dopravy Pavol Prokopovič sa k tejto otázke nestaval úplne negatívne, minister financií Ivan Mikloš nevidel v štátnom rozpočte priestor na poskytnutie peňazí. Odvolával sa pritom na skutočnosť, že samosprávne kraje získali v minulom roku o 1,5 mld. Sk viac, ako sa plánovalo, z čoho mali túto stratu vykryť. Problémom bolo aj ujasnenie, či ide o originálnu alebo prenesenú kompetenciu. Súčasné vedenie ministerstva dopravy spolu s rezortom financií sa rozhodlo vypracovať návrh na jednorazové vykrytie 300-miliónovej straty aj napriek tomu, že kompetenčne to pod ministerstvo dopravy nepatrí. Poskytnutie prostriedkov však podmienili niekoľkými podmienkami. Samosprávne kraje musia vytvoriť podmienky na stabilizáciu cestovného, podpory obnovy vozidlového parku, prevádzkovanie nízkovyťažených spojov najmä v koncových obciach regiónov, zachovanie súčasnej zľavnenej prepravy žiakov, študentov, dôchodcov či iných zľavnených skupín, ako aj na zabezpečenie pravidelnej autobusovej dopravy v takom rozsahu, ktorý zodpovedá spoločenskej objednávke. Rezort dopravy navrhol dva varianty delenia 300-miliónovej sumy pre samosprávne kraje. Podľa prvého variantu sa mala suma deliť proporcionálne podľa počtu ubehnutých kilometrov jednotkovou dotáciou 1,538 koruny za kilometer. Podľa druhého variantu, ktorý odporučilo ministerstvo dopravy, sa mala čiastka deliť podľa ubehnutých kilometrov jednotkovou dotáciou 1,5 koruny za kilometer a zvyšných 6 mil. Sk sa malo rozdeliť medzi Žilinský, Banskobystrický a Prešovský kraj, kde sú zohľadnené náročnejšie prevádzkové podmienky prímestskej autobusovej dopravy. Vláda sa priklonila k druhému variantu.