rajov – Prievidza“. K zámeru vybudovať novú cestu 1. triedy mimo zastavaného územia od Nadlíc po Pažiť sa vyjadrili aj zástupcovia Slovenskej správy ciest, ktorá je navrhovateľom zámeru.
Slovenská správa ciest prvýkrát predložila zámer vybudovať cestu 1. triedy, ku ktorému sa mohli vyjadriť všetky dotknuté obce, ešte v roku 2006. Ministerstvo životného prostredia SR vypracovalo v súlade so zákonom o posudzovaní vplyvov na životné prostredie hodnotiacu správu zámeru, v ktorej sú zapracované aj pripomienky dotknutých obcí: Partizánske, Nadlice, Chynorany, Žabokreky nad Nitrou, Brodzany, Veľké Kršteňany, Malé Kršteňany, Veľké Uherce, Malé Uherce a Pažiť.
Pôvodný zámer predložený začiatkom roka 2006 uvažoval s dvomi základnými variantmi: južným tzv. červeným variantom, ktorý bol vedený po úpätí pohoria súbežne s riekou Nitra a severným tzv. modrým variantom, ktorý je vedený mimo zastavaného územia obcí a mesta Partizánske. „Obyvatelia dotknutých obcí mali pripomienky hlavne k tej časti pôvodného zámeru, kde sa severný variant približuje k zastavenému územiu. Túto vzdialenosť považovali za príliš krátku a na týchto miestach by museli byť postavené niekoľko metrov dlhé protihlukové bariéry,“ informuje referent dopravy oddelenia ŽPaVS MsÚ v Partizánskom Peter Minárik Spracovatelia posúdili túto pripomienku a vznikol subvarian 1, tzv. oranžový, ktorý je posunutý o niekoľko metrov ďalej od modrého variantu ako aj ďalšie subvarianty, ktoré riešia vzájomné prepojenia jednotlivých návrhov. Väčšina obcí na pripomienkovom stretnutí úplne vylúčila červený variant. „Aj mesto Partizánske úplne vylúčilo červený variant a to z toho dôvodu, že nová komunikácia by oddelila sídlisko Šípok od mesta,“ vysvetľuje stanovisko prednostka MsÚ v Partizánskom Mária Jančová. Červený variant, ktorý najviac vyhovuje obci Malé Kršteňany, je podľa hodnotiacej správy variantom s najväčším zásahom do životného prostredia. Za najviac vyhovujúci pokladá prevažná časť obcí oranžový subvariant, ktorý je v dostatočnej vzdialenosti od zastavaného územia a jeho výstavba si nevyžaduje vybudovanie veľkého počtu protihlukových bariér.
Hlavným dôvodom, ktorý viedol navrhovateľa k zámeru vybudovať novú cestu 1. triedy, je predovšetkým veľká frekvencia dopravy na pôvodnej ceste 1/64. Vzhľadom k zvyšovaniu dopravy, by táto komunikácia kapacitne nestačila už v roku 2010. „Nejde o rýchlostnú komunikáciu, ale o cestu 1. triedy, ktorá by mala odbremeniť pôvodnú komunikáciu. V našom záujme, podobne ako aj v záujme tých obcí, cez ktoré pôvodná komunikácia prechádza je, aby sa tento zámer zrealizoval už v prvej etape, čiže v roku 2009 až 2013,“ zdôraznila Mária Jančová.
Ministerstvo životného prostredia SR zosumarizuje výsledky odborných dokumentácií, nezávislého posudku, pripomienky občanov a v spolupráci s Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR vydá záverečné stanovisko s doporučením výslednej trasy.