Testy Monitoru 9 by malo vypĺňať približne 60-tisíc deviatakov na vyše 1 400 základných a špeciálnych základných školách. V rámci monitoru žiaci vypĺňajú testy z matematiky a vyučovacieho jazyka (slovenčina, maďarčina a ukrajinčina). Testovanie by malo v budúcnosti nahradiť prijímacie skúšky na stredné školy. V súčasnosti deviataci vypisujú svoje výsledky monitoru na prihlášky na stredné školy, ktoré na ne môžu prihliadať. Ak žiak dosiahol dobré výsledky, môžu mu odpustiť prijímačky.
Keďže sa zmenil termín pásania Monitoru 9, školy mali vrátiť obálky s testami späť na ministerstvo. Z dvadsiatich až tridsiatich škôl sa však vrátili zásielky otvorené. Minister školstva Ján Mikolaj rozhodol, že základné školy nepotrestá za predčasné roztvorenie obálok, pretože podľa neho neporušili žiadne predpisy. Školy nesankcionovali aj preto, že monitor je dobrovoľný.
Na názor ohľadom Monitoru 9 sme sa spýtali riaditeľky Základnej školy na Škultétyho ulici v Topoľčanoch Márie Bezákovej. „Som za to, aby sa monitor písal, pretože vypovedá o úrovni vedomostí žiakov príslušnej školy – samozrejme, pokiaľ sa zachová potrebná objektivita. My sme vždy dodržali pokyny, lebo sama chcem vedieť, ako sú na tom s vedomosťami naši žiaci. Jediné, čo ma zaskočilo, bola informácia, že monitor nie je právne podložený, čiže je dobrovoľný. Mohol by sa však písať trochu v neskoršom termíne, no zasa je otázne, či zvládnu stredné školy spracovať načas prihlášky. A nemal by tiež plniť funkciu akéhosi strašiaka pre deviatakov.“
S podobnou prosbou o vyslovenie názoru na Monitor 9 sme sa obrátili aj na riaditeľku Obchodnej akadémie v Topoľčanoch Beátu Gunišovú. „Monitor zohľadňujú všetky stredné školy, no každá inou mierou. V Topoľčanoch sa na žiadnej strednej škole nerobia prijímačky okrem našej školy a gymnázia, ale aj my zvažujeme, či sa budú tento rok robiť – posúdime podľa počtu prihlásených žiakov. Na našu školu môžeme prijať 150 žiakov a určite budeme zohľadňovať výsledky monitoru, ktorý vypovedá o úrovni vzdelávania na základných školách.“
Autor: mm