V súčasnosti je Tomáš študentom stredného odborného učilišťa, kde sa učí za automechanika. „Tomáš jazdieval už od malého chlapca na Deň detí v Topoľčanoch na vale. Už tam dokazoval svoj talent,” povedal nám na úvod rozhovoru Tomášov otec a dodal: „Syn jazdil na kubatúre 65 cm3 – motocykel Kawasaki (skončil bronzový na medzinárodných majstrovstvách Slovenska), ale úspechy dosahoval aj v zahraničí, ako napr. v Česku a Maďarsku. Potom prešiel do triedy 85 cm3 (získal prvé miesto v slovenskom pohári), kde sa zúčastnil aj Európskeho šampionátu. Po prvom štarte na tomto podujatí obsadil 19. miesto.“ O rok neskôr bol Tomáš nominovaný Slovenskou motocyklovou federáciou na Majstrovstvá sveta, ale mesiac pred tým si zlomil zápästie, a tak sa pripravil o preteky.
V súčasnosti už Tomáš jazdieva na motocykli značky Honda 125 cm3, ladený dvojtakt. Práve minulý rok bol pre Valacha veľmi úspešný, keď sa stal Medzinárodným majstrom Slovenska za rok 2006. „Celý seriál pretekov dopadol nad moje očakávanie. Aj keď som utrpel menšie zranenia, aj tak som celkovo skončil na prvom mieste,” povedal nám pretekár Tomáš.
Kto má okrem teba zásluhu na tom, že minulý rok si stal majstrom?
Najväčší podiel má na tom určite môj otec, ktorý je zároveň v jednej osobe môj tréner, ale aj mechanik. Počas celých pretekov ma však povzbudzoval aj pán M. Hudok st., s pánom Š. Lackom. Svoje jazdecké skúsenosti mi odovzdali najmä jazdci Kvetoslav Lacko a Pavol Hudok. Musím poďakovať aj svojej mame, ktorá sa stará o čistotu mojich dresov, pretože po tréningoch a pretekoch sú znečistené.
Kde sa zvykne pripravovať samotný pretekár?
Často spolu s otcom, ktorý mi zároveň robí aj mechanika, chodíme cez zimné obdobia trénovať do Maďarska alebo Rakúska. Všetko však záleží od počasia. V týchto krajinách sa zároveň zúčastňujem aj medzinárodných pretekov.
Kto boli tvoji najväčší rivali v tejto súťaži?
Bol to V. Poduška, potom maďarský reprezentant Cziklavári, J. Guštafík, ktorý sa v polovici seriálu zranil, a zo slovenských jazdcov to bol Šimko.
V ktorých dňoch sa ti začína nový ročník seriálu?
Sezóna začína v apríli, prvý pretek 7. apríla. Sezóna trvá od apríla do konca októbra, ak je dobré počasie, tak až do novembra. Za toto obdobie sa stihne odjazdiť približne 25 – 30 pretekov, spolu s medzinárodnou účasťou. Prakticky sa jazdí každú sobotu a nedeľu.
Tento šport je určite finančné náročný. Kto ti pomáha financovať ho?
Mám sponzorov, ktorým treba poďakovať. Taktiež aj starosta obce Veľký Klíž mi dal finančnú odmenu za reprezentáciu AMK Veľký Klíž.
Stali sa ti už aj vážnejšie zranenia?
Mal som nejaké zlomeniny a touto cestou chcem poďakovať pánovi primárovi Paulíkovi a doktorovi Fábikovi, ktorí ma vždy dali dokopy.
Pamätáš si minulý rok aj na nejaké vážnejšie zranenie?
Pri skoku v Šenkviciach som nešťastne dopadol, dokonca mi praskla aj prilba. Síce som sa postavil na nohy, vzápätí som však opäť spadol a vtedy ma musela odviezť rýchla zdravotná pomoc až na Kramáre do Bratislavy, kde som bol týždeň hospitalizovaný.
Od novej sezóny budeš opäť verný farbám AMK V. Klíž?
Samozrejme, aj naďalej zostanem v klube, v ktorom mám veľa dobrých kamarátov i fanúšikov. Na každých pretekoch reprezentujem tento klub. Keď však ideme pretekať za hranice, tak štartujem za Slovenskú motocyklovú federáciu, ktorá má sídlo v Pov. Bystrici.
Tomášovi Valachovi do ďalšieho súťažného ročníka prajeme ešte veľa úspechov.
Autor: jaš