Staré topoľčianske železničiarske depo sa po racionalizácii železnice ocitlo na čiernej listine a hrozil mu zánik. No nestalo sa tak a dnes patrí Železničnému múzeu v Bratislave, ktoré ho zasa prenajalo firme Jozefa Majtáňa a ten tam stvára s históriou opradenými železničnými veteránmi nevídané divy, čo nám potvrdil i vedúci muzejno-dokumentačného centra železníc Jiří Kubáček. „Rozhodli sme sa, že v Topoľčanoch zriadime depozitár historických vagónov, lebo máme v zbierkach asi 150 železničných vozidiel a je dobre, keď je o ne riadne postarané. Začali sme užšie spolupracovať s Jozefom Majtáňom, ktorý tu zriadil remeselne veľmi kvalitnú dielňu, schopnú reštaurovať z úplných trosiek nové vagóny. Dnes je prvá slávnostná verejná prezentácia vagóna z roku 1894, ktorý Jozef Majtáň dokončil, a hoci sme opravu objednávali my, jej sponzorom sa stalo luxemburské občianske združenie Train 1900, ktorému patrí i 46-tonová lokomotíva, ktorú pán Majtáň opravuje vyše dvoch rokov a ešte chvíľu bude,“ hovorí Jiří Kubáček, ktorý nás oboznámil s históriou vagóna. „Vagón slúžil na prepravu piva. Krytý nákladný vozeň bol opatrený tepelnou izoláciou a optimálnu teplotu vo vozni udržiavali nádoby s ľadom. Zreštaurovaný vagón úplne zodpovedá pôvodnej koncepcii – obsahuje všetko, čo kedysi mal. Tieto vagóny boli súkromným vlastníctvom pivovarov, konkrétne náš patril pivovaru Moravia (terajší Starobrno) a nápis na vagóne slúžil zároveň aj ako reklama. Parná lokomotíva zasa pochádza z Belgicka a je vyrobená z obdobia tesne po druhej svetovej vojne. Patrí luxemburskému občianskemu združeniu a Jozef Majtáň ju pre nich tiež reštauruje.“
Zreparovaťvagón trvalo Jozefovi Majtáňovi tri roky – pôvodný je iba podvozok, ostatné časti sú nové. „Na lokomotíve je zatiaľ 2,5 roka roboty. Doviezli ju po častiach na troch kamiónoch a práce na nej ešte pokračujú,“ dodáva Majtáň. Nadšenie neskrýval ani predstaviteľ luxemburského občianskeho združenia Train 1900 Jean-Marie Thill, ktorý prišiel osobne do Topoľčian na prezentáciu. „Lokomotíva je už druhá, ktorú Jozef Majtáň pre nás reštauruje. Hľadali sme firmy v Čechách i Maďarsku, no nakoniec sme sa rozhodli pre jeho dielňu, lebo sme sa tu stretli s porozumením, odbornou prácou a ochotou. Lokomotíva je súčasťou zbierky múzea v Luxembursku – od mája do septembra bude využívaná na jazdy pre turistov. Hotová by mala byť začiatkom budúceho roka, kedy si plánujeme prísť po ňu do Topoľčian.“
Autor: mm