V topoľčianskej železničnej stanici sme našli chvíľu „odpočívať“ novú motorovú jednotku Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorá je určená na regionálne trate a je nielen moderná, ale má aj vynovený a odhlučnený interiér, čo by malo postupne začať zvyšovať kultúru cestovania v železničnej doprave. „Motorku“ – ako nazývajú železničiari novú motorovú jednotku – riadil Peter
Linhart z Prievidze (na snímke) a do Topoľčian si z Prievidze „odbehol“ v rámci skúšobnej jazdy.
Nové motorové jednotky pre Železničnú spoločnosť Slovensko vyrábajú Železničné opravovne a strojárne vo Zvolene. Tento rok pribudne na Slovensku ešte jedenásť súprav a do roku 2009 vyrobia dovedna 29 takýchto jednotiek. Ako sme sa ďalej dozvedeli od riaditeľa odboru komunikácie ZSSK Miloša Čikovského, súpravy série 813-913 sú určené najmä na regionálne trate. Ich najvyššia prevádzková rýchlosť je 90 km/h a odvezie sa 85 cestujúcich. Interiér je odhlučnený a nachádza sa tam aj priestor na odkladanie bicyklov, detských kočíkov či väčšej batožiny.
„Novinkou je možnosť prechádzania z jedného vozňa do druhého aj počas jazdy a počas jazdy môže tiež sprievodca skontrolovať cestujúcich v celej súprave bez toho, aby musel vystúpiť, čo doteraz nebolo,“ dodáva Čikovský. Pri dverách sú automaty na výdaj cestovných lístkov a čítačka čipových kariet, takže cestujúci si svoj lístok budú môcť kúpiť aj priamo vo vlaku. „Nové motorové jednotky premávajú na trati Prievidza – Horná Štubňa – Vrútky, postupne nahradia zastarané súpravy aj na tratiach Prievidza – Topoľčany – Trenčín, Čadca – Makov, Lučenec – Poltár, Humenné – Stakčín a na ďalších regionálnych tratiach,“ dopĺňa hovorca svoju odpoveď.
Takto vynovenú „motorku“ si pochvaľuje aj rušňovodič Peter Linhart, ktorý priviezol do Topoľčian cestujúcich z Prievidze. „Je to modernejšie, iný motor, prevodovka... – rozdiel je veľký. Nám starším robí trochu problém obsluha techniky, lebo všetko riadi počítač, ale to chce iba zvyk. V Topoľčanoch som prvýkrát sám, bez inštruktora, a prišiel som sem v rámci skúšobnej jazdy. V našom regióne ide zatiaľ o jednu novú motorovú jednotku, ale do konca roka by mali pribudnúť ďalšie štyri. Skelet pochádza z pôvodných „motoriek“, no ostatné je prerobené. Cestujúci sú tiež spokojní, zatiaľ som nepočul žiadne sťažnoti,“ hovorí Peter
Linhart.
Autor: mm